دزموند توتو: عزاداران به اسقف اعظم ادای احترام می کنند، زیرا بدن در حالت خوابیده است

بر اساس بیانیه مشترک بنیادهای وی، به درخواست برنده جایزه صلح نوبل و پیشگام حقوق بشر، این تابوت “ارزان ترین موجود” بود.

صبح روز پنجشنبه توسط یک موتورسیکلت به کلیسای جامع منتقل شد. او تا روز جمعه برای بازدیدکنندگان با رعایت فاصله اجتماعی در آنجا خواهد ماند.

توتو که کارش او را در جریان مبارزه برای پایان دادن به آپارتاید در زادگاهش آفریقای جنوبی به یک رهبر محترم تبدیل کرد، روز یکشنبه در سن 90 سالگی درگذشت.

مراسم یادبود نیز در ژوهانسبورگ، پیش از مراسم خاکسپاری روز سال نو او در روز شنبه برگزار شده است.

یکی از عزاداران روز پنجشنبه در کلیسای جامع، پاپی مزیزی، به CNN گفت که قبلا با اسقف اعظم ملاقات کرده بود.

اسقف اعظم به عنوان یک قهرمان ضد آپارتاید مورد احترام است.

مزیزی گفت: «اگر دوست دارید او قطب‌نمای اخلاقی کشور بود. مزیزی افزود: در سطح انسانی، توتو “هیچ وقت خود را جدی نمی گرفت، او همیشه شوخی می کرد. همیشه حباب می زد، همیشه می خندید، همیشه حقیقت را می گفت.”

مزیزی گفت: “او هرگز خود را بالاتر از دیگران نگرفت. او مردم را دوست داشت و همیشه از مردم حمایت می کرد.”

سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه ای با تایید مرگ وی در روز یکشنبه با خانواده و دوستان توتو تسلیت گفت و او را “یک میهن پرست بی همتا” خواند.

رامافوزا گفت: «مردی با هوش، صداقت و شکست ناپذیری فوق‌العاده در برابر نیروهای آپارتاید، او همچنین در دلسوزی خود نسبت به کسانی که تحت ظلم، بی‌عدالتی و خشونت تحت آپارتاید متحمل شده بودند و مردم سرکوب‌شده و سرکوب‌شده در سراسر جهان، مهربان و آسیب‌پذیر بود». .

همانطور که آفریقای جنوبی عزادار دزموند توتو است، گروه های LGBTQ، فلسطینی ها و فعالان آب و هوا نیز عزادار هستند.

توتو سال‌ها در وضعیت بدی قرار داشت. در سال 2013، او تحت آزمایش‌های عفونت مداوم قرار گرفت و در سال‌های بعد چندین بار در بیمارستان بستری شد.

برای شش دهه، توتو – که با محبت به عنوان “طاق” شناخته می شود – یکی از صداهای اصلی در تشویق دولت آفریقای جنوبی برای پایان دادن به آپارتاید، سیاست رسمی این کشور برای جداسازی نژادی بود. پس از پایان آپارتاید در اوایل دهه 90 و ریاست جمهوری نلسون ماندلا که مدت ها در زندان بود، توتو به عنوان رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی آفریقای جنوبی منصوب شد.