اعتراضات سودان: سازمان ملل خواستار تحقیق درباره اتهامات تجاوز جنسی شد

تظاهرات روز یکشنبه صدها هزار نفر را برای اعتراض به کودتای نظامی 25 اکتبر و توافقنامه 21 نوامبر برای بازگرداندن عبدالله حمدوک، نخست وزیر، به خارطوم، پایتخت این کشور کشاند.

تظاهرکنندگان در کاخ ریاست جمهوری گرد هم آمدند و در آنجا تلاش کردند قبل از اینکه بعد از غروب آفتاب متفرق شوند، تحصن کنند.

مقامات نیروهای امنیتی سودان که رویترز به آنها رسیده است بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک جلسه توجیهی گفت که این دفتر 13 اتهام تجاوز جنسی و تجاوز گروهی و همچنین گزارش هایی مبنی بر آزار و اذیت جنسی زنان توسط نیروهای امنیتی را دریافت کرده است. او جزئیاتی از تجاوزهای ادعایی یا تجاوزهای گروهی ارائه نکرد.

گفت: «ما خواهان انجام تحقیقات سریع، مستقل و کامل در مورد اتهامات تجاوز جنسی و آزار جنسی و همچنین ادعاهای مرگ و جراحت معترضان در نتیجه استفاده غیرضروری یا نامتناسب از زور به ویژه استفاده از گلوله واقعی هستیم.» تروسل.

رئیس ارتش سودان نخست وزیر برکنار شده پس از کودتای ماه گذشته را به سمت خود بازگرداند

کمیته مرکزی پزشکان سودانی در بیانیه ای اعلام کرد: یک نفر توسط نیروهای امنیتی در Omdurman، در آن سوی رود نیل از خارطوم به سرش شلیک شده است، دومین فردی است که در نتیجه سرکوب روز یکشنبه جان خود را از دست می دهد و مجموع تلفات ناشی از ضد انتحاری را به ارمغان می آورد. تظاهرات نظامی از اکتبر تا 47.

این کمیته پیشتر گفته بود که بیش از 300 نفر در چندین شهر در جریان اعتراضات مجروح شده اند که برخی از آنها بر اثر گلوله های واقعی و گاز اشک آور مجروح شده اند.

کانون وکلای دارفور، یک گروه حقوق بشر در بیانیه ای گفت: «ظهور تجاوز جنسی [during protests] حاکی از توسعه نوع جنایات ارتکابی علیه انقلابیون است، بنابراین وظیفه همگان است که به کمپین محاکمه عاملان و کسانی که در پشت آنها هستند بپیوندند.»

مشاور رسانه ای رهبر نظامی عبدالفتاح البرهان گفته است که ارتش امنیت ملی را حفظ خواهد کرد و در کنار آرمان های مردم برای دموکراسی ایستاده است.

حمدوک که در مورد رویدادهای یکشنبه اظهار نظری نکرده است، گفته است که این توافقنامه را برای پایان دادن به خونریزی و حفظ دستاوردهای اقتصادی امضا کرده است.