امارات قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری را به نشانه ناامیدی فزاینده از رویارویی آمریکا و چین به حالت تعلیق درآورد.

یک مقام اماراتی به سی ان ان گفت: امارات به ایالات متحده اطلاع داده است که مذاکرات برای دستیابی به F-35 را متوقف خواهد کرد. الزامات فنی، محدودیت‌های عملیاتی حاکمیتی، و تحلیل هزینه/فایده منجر به ارزیابی مجدد شد.

این مقام افزود: «امارات متحده عربی و ایالات متحده در حال کار به سمت تفاهمی بودند که شرایط امنیتی دفاعی متقابل را برای خرید مورد بررسی قرار دهد.» ایالات متحده همچنان تامین کننده ترجیحی امارات متحده عربی برای الزامات دفاعی پیشرفته است و ممکن است بحث ها برای F-35 در آینده بازگشایی شود.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کاخ سفید به این توافق “متعهد” باقی مانده است، توافقی که به عنوان سنگ بنای توافق اوت 2020 برای عادی سازی روابط دیپلماتیک بین امارات و اسرائیل تلقی می شود. این فروش – که شامل پیشرفته ترین تسلیحات ایالات متحده است که تا به حال به یک کشور عربی منتقل شده است – از آن زمان تاکنون در مسیر برخورد قرار گرفته است و سیاستمداران آمریکایی نگرانی خود را در مورد این توافق افزایش داده اند.

روز سه شنبه، جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفت که ایالات متحده مایل است با امارات متحده عربی برای رسیدگی به نگرانی های هر دو کشور همکاری کند. کربی در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت: «مشارکت ایالات متحده با امارات متحده عربی استراتژیک تر و پیچیده تر از هر فروش تسلیحاتی است. “ما همیشه به عنوان یک موضوع الزامات قانونی و خط مشی، بر انواع الزامات کاربر نهایی اصرار خواهیم داشت. این معمول است.”

وی افزود: “و این الزامات کاربر نهایی و حفاظت از تجهیزات دفاعی ایالات متحده جهانی، غیرقابل مذاکره و مختص امارات نیست.”

دبی هفته کاری خود را برای همسویی با بازارهای جهانی تغییر می دهد

تعلیق این قرارداد تاریخی یک روز پس از آن صورت می گیرد که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، رهبر واقعی امارات در پایتخت امارات ملاقات کرد. این اولین سفر رسمی یک رهبر اسرائیلی به این کشور خلیج فارس بود.

همانطور که اخیراً در نمایشگاه هوایی دبی تأیید کردیم، دولت بایدن هریس همچنان به فروش پیشنهادی هواپیماهای F-35، MQ-9B و مهمات متعهد است، حتی در حالی که ما به رایزنی ها ادامه می دهیم تا اطمینان حاصل شود که درک متقابلی داریم. یک سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تعهدات و اقدامات اماراتی قبل، حین و پس از تحویل.

دولت ایالات متحده بارها امارات متحده عربی را تحت فشار قرار داده است تا شرکت فناوری هوآوی چین را از شبکه مخابراتی خود حذف کند و مدعی شده است که این فناوری می تواند خطری امنیتی برای سیستم های تسلیحاتی این کشور ایجاد کند.

میرا رزنیک، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور امنیت منطقه ای به سی ان ان گفت: «اف-35 جواهرات ما در ایالات متحده، نیروی هوایی ما است و بنابراین ما باید بتوانیم از امنیت فناوری برای همه شرکای خود محافظت کنیم.» بکی اندرسون هفته گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امارات باید بین هواوی و F-35 یکی را انتخاب کند یا خیر.

رزنیک افزود: «اینها صحبت‌هایی است که ما با اماراتی‌ها درباره انتخاب‌هایی که اکنون می‌توانند انجام دهند تا مطمئن شویم که می‌توانند بخشی از برنامه F-35 باشند، داریم».

اما مقامات امارات در مورد ادعاهای ایالات متحده در مورد نقض احتمالی امنیتی تردید دارند و از گرفتار شدن در “جنگ سرد جدید” بین یک شریک تجاری ارشد و متحد استراتژیک اصلی خود ابراز نگرانی کرده اند. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رهبری امارات متحده عربی هفته گذشته در اظهاراتی به موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن گفت: «آنچه که ما نگران آن هستیم، این خط باریک بین رقابت شدید (بین چین و ایالات متحده) و یک جنگ سرد جدید است. . چون فکر می‌کنم ما به‌عنوان یک کشور کوچک از این موضوع تأثیر منفی می‌گیریم، اما به هیچ وجه توانایی تأثیرگذاری مثبت بر این رقابت را نخواهیم داشت.»

در آن اظهارات، قرقاش همچنین گزارش هایی مبنی بر اینکه امارات متحده عربی یک تأسیسات چینی را به دلیل سوء ظن آمریکا مبنی بر استفاده از آن برای مقاصد نظامی بسته است، به رغم مخالفت امارات با توصیف این سایت توسط ایالات متحده تایید کرد. قرقاش گفت: «دیدگاه امارات این بود که این امکانات خاص به هیچ وجه نمی تواند به عنوان تأسیسات نظامی تلقی شود. اما آمریکا نگرانی های خود را داشت و ما این نگرانی های آمریکا را در نظر گرفتیم و کار روی این تاسیسات را متوقف کردیم.

وی افزود: “اما موضع ما ثابت است. اینکه این تاسیسات واقعاً امکانات نظامی نبودند.” اما باز هم، شما نگرانی های متحد اصلی خود را داشتید، و من فکر می کنم احمقانه است که به نگرانی های متحد خود رسیدگی نکنید.»

به گفته کربی، سخنگوی پنتاگون، یک هیئت نظامی از امارات قرار است فردا از پنتاگون بازدید کند. او گفت، اگرچه قرار نبود این جلسه در مورد فروش F-35 باشد، اما تقریباً به طور قطع برگزار خواهد شد.

او گفت: «این جلسه برای صحبت در مورد فروش نظامی طراحی نشده بود. وی گفت: “این گفتگو درباره دامنه گسترده روابط دفاعی ما با امارات طراحی شده بود. اما من پیش بینی می کنم که این موضوعی باشد که ما از فرصت استفاده کنیم تا با آنها در مورد نگرانی هایشان صحبت کنیم و همچنین نگرانی های خود را در مورد … فروش.”

مصطفی سالم و سلین الخالدی از ابوظبی گزارش دادند. جنیفر هانسلر و اورن لیبرمن از واشنگتن گزارش دادند. تامارا قبله از لندن نوشت.