امارات متحده عربی: حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین به امارات تنش های خلیج فارس و بازار نفت را افزایش داد

دبی: جنگنده های یمنی تحت حمایت ایران حملات پهپادی را به امارات متحده عربی انجام دادند که باعث انفجار و آتش سوزی مرگبار در خارج از پایتخت، ابوظبی شد و خطرات امنیتی در منطقه صادرکننده نفت را در برهه ای حساس افزایش داد.
یکی از بزرگترین حملات تا به امروز در خاک امارات متحده عربی، آتش سوزی در فرودگاه اصلی ابوظبی را در روز دوشنبه شعله ور ساخت و کامیون های حامل سوخت را در یک منطقه صنعتی مجاور به آتش کشید و سه نفر را کشت. این اتفاق چند روز پس از آن رخ داد که جنگجویان حوثی یمن به ابوظبی نسبت به تشدید عملیات هوایی خود علیه آنها هشدار دادند.
پس از حملات به امارات متحده عربی، سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، نفت خام روز سه شنبه به بالاترین سطح در هفت سال گذشته رسید.
حمایت دیرینه ایران از حوثی‌ها به این معنی است که این حوادث می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک منطقه‌ای برای کاهش اصطکاک‌ها و همچنین گفتگوها برای بازگرداندن توافق هسته‌ای سال 2015 تهران با قدرت‌های جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.
توربیورن سولتودت، تحلیلگر شرکت اطلاعات ریسک Verisk Maplecroft، گفت که این حمله بر تهدید علیه زیرساخت‌های غیرنظامی و انرژی منطقه تأکید می‌کند.
او گفت: «این موضوع ناظران بازار نفت را نگران می‌کند، زیرا آنها همچنین مسیر مذاکرات هسته‌ای در حال انجام بین ایالات متحده و ایران را زیر نظر دارند.» با تمام شدن زمان مذاکره‌کنندگان، خطر وخامت اوضاع امنیتی منطقه در حال افزایش است.»
خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی WAM گفت که تحقیقات اولیه نشان می دهد که در هر دو حادثه هواپیماهای بدون سرنشین سقوط کرده و ممکن است باعث انفجار شده باشند. پلیس ابوظبی اعلام کرد در آتش سوزی مخزن سوخت در نزدیکی انبارهای گروه نفتی دولتی ادنوک، دو هندی و یک پاکستانی کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. Adnoc گفت که این حمله در ساعت 10 صبح به وقت محلی رخ داد و قربانیان همه کارکنان بودند.
خلیج فارس از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران در سال 2018، شاهد یک سری حملات به تاسیسات کشتیرانی و نفتی بوده است. واشنگتن شبه نظامیان مورد حمایت ایران از جمله حوثی ها در یمن، جایی که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در آن حضور دارند، مقصر این حملات بوده است. که امارات بخشی از آن است، از سال 2015 با این گروه می جنگد.
حوثی ها به طور منظم با موشک و پهپاد به عربستان سعودی همسایه حمله می کنند. حمله به تاسیسات بزرگ نفتی عربستان سعودی در سال 2019 بازارهای جهانی نفت را تکان داد و ترس از درگیری جدید در خاورمیانه را افزایش داد.
از نظر استراتژیک مهم است
یمن از نظر استراتژیک اهمیت دارد زیرا بر روی آبراهی قرار دارد که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم متصل می کند و مجرای بسیاری از نفت جهان است. درگیری در آنجا ده ها هزار نفر را کشته و یکی از بدترین بحران های بشردوستانه را ایجاد کرده است.
انور قرقاش، مشاور ریاست جمهوری امارات متحده عربی گفت که حوثی ها در پشت این حمله بودند، اما «آنقدر ضعیف بودند که بر امنیت و ثبات» کشور تأثیر بگذارند.
یکی از رهبران حوثی ها گفت که این گروه حملات بیشتری را علیه امارات انجام خواهد داد. عبدالمالک الاجری به المسیره گفت: «این عملیات یک مقدمه است و هنوز شگفتی های زیادی در چنبره نیروهای نظامی ما وجود دارد.
سخنگوی حوثی ها گفت که این حمله شامل پنج موشک بالستیک و همچنین پهپادهای مسلح بوده است. راستی آزمایی اطلاعات بلافاصله امکان پذیر نبود.
یحیی سریع سخنگوی این گروه در بیانیه ای گفت که این گروه فرودگاه دوبی را نیز هدف قرار داده است. مقامات امارات هیچ حمله ای را در دبی، مرکز تجاری این کشور، که در حال حاضر میزبان نمایشگاه اکسپو 2020 است، گزارش نکرده اند.
یک فرد آشنا با تفکرات دولتی گفت، امارات متحده عربی با درخواست از ایالات متحده برای بازگرداندن حوثی ها به لیست سازمان های تروریستی خود و افزایش فشار از طریق شورای امنیت سازمان ملل پاسخ خواهد داد. ایالات متحده این نام را یک سال پیش به عنوان بخشی از تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن حذف کرد، اما تلاش ها با شکست مواجه شده است.
حوثی‌ها همچنین مسئولیت حملات قبلی به امارات در سال‌های 2017 و 2018 را برعهده گرفتند. امارات از اواخر سال 2019 عقب‌نشینی از یمن را آغاز کرد، تا حدی برای جلوگیری از حمله به خاک خود، اما ارتباط خود را با گروه‌های جدایی‌طلب حفظ کرد و حملات هوایی را در هفته‌های اخیر افزایش داد. حمله اخیر به دنبال افزایش حملات دریایی در حالی است که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای وارد مرحله حساسی می شود.
فواز جرجس، استاد سیاست خاورمیانه در مدرسه اقتصاد لندن، گفت: «در سال گذشته، ما شاهد تشدید تنش شدید در چندین جبهه در یمن بودیم.
گفت‌وگوهای امارات و عربستان سعودی با ایران، چه مخفیانه و چه علنی، برای پنهان کردن رقابت‌های ژئوپلیتیکی و استراتژیک که همچنان در حال گسترش هستند، کافی نبوده است.