اندونزی: قایق آسیب دیده با بیش از 100 روهینگیا مجاز به پهلوگیری در اندونزی است

KRUENG GEUKUH، اندونزی: بیش از 100 پناهجوی روهینگیا که در یک قایق در حال غرق شدن در سواحل غربی اندونزی در حال غرق بودند، بامداد روز جمعه، پس از تسلیم شدن مقامات پس از فشارهای بین المللی برای پناه دادن به آنها، مجاز به پیاده شدن شدند.
در ویدئویی که خبرگزاری رویترز مشاهده کرد، این گروه که عمدتاً متشکل از زنان و کودکان بودند، در زیر باران شدید قایق را ترک کردند و سوار اتوبوس شدند، در حالی که مقامات به آنها مواد ضدعفونی کننده پاشیدند.
پناهندگان را در یک اسکیف چوبی قرار داده بودند که به نظر می رسید بادبانی موقت داشت.
اوکتینا حفانتی، یکی از مقامات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) به خبرنگاران گفت که 105 پناهجو شامل 50 زن و 47 کودک به مدت 10 تا 14 روز در قرنطینه نگهداری خواهند شد و تحت بررسی های بهداشتی قرار خواهند گرفت.
سعیدی یحیی شهردار محلی گفت که آنها بعداً به پناهگاه های شهرهای مدان و سورابایا در اندونزی فرستاده خواهند شد.
گروه روهینگیا که شامل چند زن باردار نیز می شد، روز یکشنبه پس از گذراندن 28 روز در دریا توسط ماهیگیر در سواحل استان آچه مشاهده شد.
مقامات ابتدا با ارائه کمک های بشردوستانه قبل از برنامه ریزی برای دور کردن کشتی موافقت کرده بودند، اما پس از هشدارهایی در مورد وضعیت کشتی و درخواست های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و گروه هایی مانند عفو بین الملل برای اجازه فرود قایق، این تصمیم را تغییر دادند.
یک ماهیگیر که زمانی که قایق در دریا بود به آن نزدیک شده بود، گفت که کشتی دچار آسیب موتور شده و نشتی داشت و در خطر غرق شدن قرار داشت. او همچنین گفت که برخی از پناهجویان گفته اند که به غذا نیاز دارند.
عثمان حمید، مدیر اجرایی بخش اندونزی عفو بین‌الملل، گفت که دولت دیر واکنش نشان داده است، اما از اینکه مقامات به صحبت‌های ماهیگیران آچه گوش داده و پناهندگان را پذیرفته اند، قدردانی کرده است.
این کشتی روز پنجشنبه توسط یک کشتی نیروی دریایی اندونزی به سمت ساحل کشیده شد.
اندونزی کنوانسیون 1951 سازمان ملل متحد در مورد پناهندگان را امضا نکرده است و عمدتاً به عنوان یک کشور ترانزیت برای افرادی که به دنبال پناهندگی به کشور ثالث هستند در نظر گرفته می شود.
پناهندگان مسلمان روهینگیا از میانمار سال‌هاست که بین نوامبر تا آوریل که دریاها آرام است به کشورهایی مانند مالزی، تایلند و اندونزی سفر کرده‌اند. صدها نفر از آنها در سالهای اخیر در فواصل زمانی به آچه آمدند.
بسیاری از آنها گاهی پس از گذراندن ماه‌ها در دریا دور شده‌اند.