اوکراین: بایدن بر حمایت از تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و گفت احتمالا با روسای جمهور اوکراین و روسیه صحبت خواهد کرد.

واشنگتن: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با ابراز نگرانی درباره وضعیت اوکراین، حمایت واشنگتن از تمامیت ارضی اوکراین را تکرار کرد و گفت که «به احتمال زیاد» به ترتیب با همتایان اوکراینی و روسی خود ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین صحبت خواهد کرد.
این اظهارات در حالی بیان شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده برای شرکت در نشست های ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) به لتونی و سوئد می رود.
در همین حال، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور اروپا روز جمعه گفت که همه گزینه‌ها در مورد چگونگی واکنش به تجمع نیروهای نظامی “بزرگ و غیرعادی” روسیه در نزدیکی مرز اوکراین روی میز است و ائتلاف ناتو در مورد اقدام بعدی پس از رایزنی تصمیم گیری خواهد کرد. هفته بعد.
کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در یک نشست تلفنی به خبرنگاران گفت: «همانطور که می‌توانید متوجه شوید، همه گزینه‌ها روی میز هستند و ابزاری وجود دارد که طیف وسیعی از گزینه‌ها را شامل می‌شود».
دونفرید گفت که افزایش نیروهای نظامی “بزرگ و غیرعادی” مسکو در راس دستور کار نشست سران ناتو خواهد بود.
دانفرید گفت: «اکنون این اتحاد است که تصمیم بگیرد اقدامات بعدی که ناتو می خواهد انجام دهد چیست. “هفته آینده، ما در مورد ارزیابی خود از آنچه در مرز روسیه با اوکراین اتفاق می افتد صحبت خواهیم کرد و این گفتگو را درباره گزینه های روی میز و آنچه که ناتو به عنوان یک ائتلاف می خواهد با هم انجام دهد، آغاز خواهیم کرد.” او گفت.
مقامات ایالات متحده، ناتو و اوکراین در هفته های اخیر نسبت به آنچه که آنها می گویند تحرکات غیرعادی سربازان روسیه به اوکراین است، هشدار داده اند و نشان می دهند که مسکو ممکن است آماده حمله به همسایه خود باشد، اتهاماتی که روسیه آنها را ترس آور رد کرده است.
دانفرید در پاسخ به این سوال که آیا بلینکن قصد دارد در استکهلم با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند، گفت که چنین اعلامیه‌ای برای ارائه ندارد، اما افزود: «با ما همراه باشید».
روز جمعه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و آندری یرماک، رئیس اداره ریاست جمهوری اوکراین، در تماسی در مورد نگرانی های خود در مورد فعالیت های نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین صحبت کردند.
امیلی هورنای سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه ای گفت: دو طرف درباره “لفاظی های تند” روسیه در قبال اوکراین گفتگو کردند و توافق کردند که همه طرف ها باید تلاش های دیپلماتیک برای کاهش تنش ها را دنبال کنند. هورنای گفت: «آقای سالیوان بر تعهد تزلزل ناپذیر ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد.
رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در آخر این هفته به روزنامه Military Times گفت که روسیه بیش از 92000 سرباز در اطراف مرزهای اوکراین جمع کرده است و در حال آماده شدن برای حمله تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه است.
مسکو این پیشنهادات را تحریک آمیز رد کرده و گفته است که کسی را تهدید نمی کند و از حق خود برای استقرار نیروهای خود به میل خود دفاع می کند.
از دونفرید پرسیده شد که ایالات متحده این بار چه چیزی را در افزایش نیروهای روسیه به طور خاص متفاوت می بیند، اما او به جز گفتن اینکه این “بزرگ و غیرمعمول” است توضیح بیشتری نداد.
نیات روسیه همچنان نامشخص است و تنش‌های شرق و غرب با اوکراین، روسیه و ناتو که همگی رزمایش‌های نظامی انجام می‌دهند و مسکو واشنگتن را به تمرین حمله هسته‌ای به روسیه در اوایل ماه جاری متهم می‌کند، در حال افزایش است.
دانفرید در پاسخ به این سوال که آیا تشدید تنش اخیر واشنگتن را وادار کرده است که به طور جدی استقرار نیروهای دائمی در جناح شرقی ناتو را بررسی کند، دانفرید در مورد این موضوع توضیح بیشتری نداد اما گفت وزرای خارجه ناتو هفته آینده در مورد استراتژی گسترده تر برای موضع گیری ناتو در قرن بیست و یکم بحث خواهند کرد.
دانفرید گفت، در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم، بلینکن همچنین اشغال سرزمین های اوکراین و گرجستان توسط روسیه، درگیری در قره باغ کوهستانی و بحران بلاروس را مطرح خواهد کرد.