ایالات متحده مقامات بلاروس را به دلیل تغییر مسیر پرواز حامل روزنامه نگار مخالف متهم کرد

لئونید چورو، مدیر آژانس ناوبری هوایی ایالت، شرکت خدمات ناوبری هوایی متحد جمهوری خواه Belaeronavigatsia، و سه نفر دیگر به اتهام توطئه برای ارتکاب دزدی دریایی هواپیما، به دلیل تهدید بمب جعلی به کنترل ترافیک هوایی مینسک و سپس پوشش متهم شدند. با هدایت کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی برای جعل گزارش‌های حادثه در مورد انحراف هواپیمای مسافربری، این حرکت را ادامه دهید.

در بیانیه روز پنجشنبه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: «متهمان در بلاروس مستقر هستند و آزاد هستند.

مسیر اصلی پرواز در 23 می 2021 از آتن، یونان، به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود – مسیری که از بلاروس می گذرد.

با توجه به اتهامات، چورو شخصاً تهدید بمب جعلی را اعلام کرد و به کنترل ترافیک هوایی مینسک دستور داد تا هواپیمای مسافربری را به سمت مینسک منحرف کند.

این انحراف منجر به دستگیری رومن پروتاسویچ، فعال برجسته اپوزیسیون بلاروس و دوست دخترش شد و غوغای بین المللی به پا کرد.
رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار بلاروسی در حالی که منتقدان بازداشت وی را به‌عنوان

این حادثه در حالی رخ داد که الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، از زمان اعلام پیروزی پس از انتخاباتی که به شدت مورد مناقشه قرار گرفت و جامعه بین‌المللی آن را محکوم کرد، از اعتراضات مخالفان دفاع می‌کرد.

پروتاسویچ یکی از ده‌ها روزنامه‌نگار و فعالی بود که در تبعید علیه حکومت لوکاشنکو کمپین می‌کردند.

لوکاشنکو که از سال 1994 قدرت را در دست دارد، در سپتامبر 2020 و پس از انتخاباتی که اتحادیه اروپا اعلام کرد مشروعیت نداشت، به طور ناگهانی برای ششمین دوره متوالی خود به قدرت رسید.

در بحبوحه اعتراضات گسترده در بلاروس که به دنبال آن صورت گرفت، لوکاشنکو و دستگاه امنیتی دولتی به زور از کشور بیرون راندند یا چهره های برجسته مخالف را بازداشت کردند.

پروتاسویچ موسس کانال تلگرام Nexta است که به بسیج اعتراضات ضد لوکاشنکو کمک کرد. او در سال 2020 به “سازماندهی شورش های دسته جمعی و اقدامات گروهی که نظم عمومی را به شدت نقض می کند” متهم شد.

در ژوئن گذشته، پروتاسویچ در رسانه های دولتی بلاروس ظاهر شد و گفت که به دلیل سازماندهی “اعتراضات غیرمجاز” در مقیاس بزرگ پس از انتخابات مورد مناقشه این کشور “اعتراف کرده است”.

منتقدان دولت می ترسیدند که مخالف جوان مجبور شود تحت فشار ملت را خطاب کند.

رویترز گزارش داد که در اواخر همان ماه، پروتاسویچ از یک بازداشتگاه به حبس خانگی منتقل شد.

تیم لیستر، اولگا پاولوا، زهرا اولا و هانا یاهرووا از سی ان ان گزارش دادند.