ایران: وزیر دفاع آمریکا در سفر به بحرین قول مقابله با ایران را می دهد

دبی: مقام ارشد دفاعی آمریکا روز شنبه متعهد خواهد شد که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مقابله با «استفاده خطرناک» آن از هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری در خاورمیانه جلوگیری کند، این تعهد در حالی است که مذاکرات بر سر توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی به بن بست رسیده است.
به نظر می رسد اظهارات آتی لوید آستین وزیر دفاع در بحرین در گفتگوی سالانه منامه با هدف اطمینان دادن به متحدان عرب خلیج فارس آمریکا در حالی که دولت بایدن تلاش می کند تا توافق هسته ای را احیا کند، که غنی سازی اورانیوم ایران را در ازای لغو تحریم های اقتصادی محدود می کرد.
اظهارات وی همچنین پس از آن بیان شد که شیخ‌نشین‌های خلیج فارس شاهد خروج بی‌نظم ایالات متحده از افغانستان بودند و نگرانی‌ها را در مورد تعهد آمریکا به منطقه افزایش داد زیرا مقامات دفاعی می‌گویند که می‌خواهند نیروها را برای مقابله با چالش‌های درک شده از سوی چین و روسیه متمرکز کنند.
ایالات متحده همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. و ما به یک نتیجه دیپلماتیک موضوع هسته ای متعهد هستیم.
اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، آنگاه به همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت ایالات متحده نگاه خواهیم کرد.»
ایران مدت‌هاست که برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز حفظ کرده است، هرچند آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که تهران تا سال 2003 برنامه تسلیحاتی سازمان‌دهی شده‌ای داشت.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به درخواست برای اظهارنظر در روز شنبه پاسخ نداد.
از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه آمریکا را از توافق هسته ای ایران خارج کرد، مجموعه ای از حوادث فزاینده خاورمیانه گسترده تر را تحت تاثیر قرار داده است.
این شامل حملات پهپادی و مین‌هایی است که کشتی‌ها را در دریا هدف قرار می‌دهند و همچنین حملاتی را که ایران و نیروهای نیابتی آن در عراق و سوریه مقصر دانسته‌اند.
ایالات متحده همچنین در اوایل سال 2020 یک ژنرال ارشد ایرانی را در بغداد کشت که باعث شد ایران نیروهای آمریکایی در عراق را با موشک های بالستیک هدف قرار دهد.
در دوران بایدن، مقامات نظامی ایالات متحده به دنبال جابجایی گسترده‌تر نیروها از خاورمیانه به مناطق دیگر هستند، اگرچه هنوز هم حضور گسترده‌ای در پایگاه‌های خود در سراسر منطقه دارد.
آستین در اظهارات آماده شده خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: “مشخصات بالقوه ما شامل آنچه دوستان ما می توانند کمک کنند و آنچه ما اضافه کرده ایم و آنچه می توانیم به سرعت در آن جریان دهیم.”
آستین می‌گوید: «دوستان و دشمنان ما هر دو می‌دانند که ایالات متحده می‌تواند در زمان و مکانی که ما انتخاب می‌کنیم، نیروی عظیمی را مستقر کند».