طالبان: ایالات متحده به طالبان می‌گوید که آزادسازی وجوه مسدود شده را به دست آورید

واشنگتن: ایالات متحده روز جمعه درخواست طالبان برای آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان پس از تصرف آنها را رد کرد و گفت که دولت جدید در کابل ابتدا باید “مشروعیت” کسب کند.
توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان در بیانیه ای توئیتری گفت که واشنگتن از مدت ها قبل به صراحت اعلام کرده بود که اگر طالبان به جای مذاکره با دولت قبلی تحت حمایت ایالات متحده، قدرت را با نیروی نظامی ادعا کند، کمک های غیرانسانی مهم قطع خواهد شد. خاموش
وست گفت: «این چیزی است که رخ داد.
او گفت: «مشروعیت و حمایت باید از طریق اقداماتی برای مقابله با تروریسم، ایجاد یک دولت فراگیر، و احترام به حقوق اقلیت ها، زنان و دختران – از جمله دسترسی برابر به آموزش و اشتغال به دست آید.
طالبان در نامه ای سرگشاده روز چهارشنبه از کنگره ایالات متحده خواست تا دارایی های مسدود شده افغانستان پس از تصرف این کشور در ماه اوت را آزاد کند.
واشنگتن نزدیک به 9.5 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را مصادره کرد و اقتصاد وابسته به کمک ها عملاً سقوط کرده است – به دلیل اینکه ماه ها کارمندان دولتی حقوق نگرفته اند و خزانه داری قادر به پرداخت هزینه واردات نیست.
امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان در این نامه گفته است که بزرگترین چالش پیش روی افغانستان ناامنی مالی است و هشدار داده است که آشفتگی اقتصادی در داخل می تواند مشکلاتی را در خارج از کشور ایجاد کند.
وست گفت که افغانستان پیش از تسلط طالبان به دلیل سال‌ها جنگ، خشکسالی و همه‌گیری کووید-19 در تنگناهای اقتصادی و انسانی وخیم قرار داشت.
وی گفت: “ایالات متحده به حمایت از مردم افغانستان با کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داد.”
او گفت که واشنگتن همچنین “تمام تلاش خود را برای کمک به سازمان ملل و عوامل بشردوستانه برای افزایش نیازها در زمستان انجام می دهد.”
وی افزود: “ما به دیپلماسی شفاف و صریح با طالبان ادامه خواهیم داد.”