بارقه های امید در کابوس زنجیره تامین ظاهر می شود

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تنگناها شروع به باز شدن کرده‌اند. با توجه به اینکه استرس بی‌سابقه بر زنجیره‌های تامین به طور قابل توجهی به سطوح تاریخی تورم در ایالات متحده کمک کرده است، دلگرم‌کننده است.

مت کولار، اقتصاددان در مودیز آنالیتیکس، به سی ان ان گفت: «من به طور فزاینده ای مطمئن هستم که به نظر می رسد بدترین حالت پایان یافته است. “داده هایی وجود دارد که نشان می دهد اوضاع در حال بهبود است. اما هنوز تعداد زیادی عدم اطمینان وجود دارد.”

هرج و مرج زنجیره تامین تا حد زیادی ناشی از همه گیری بود. شبکه‌های لجستیک زمانی تحت فشار شدیدی قرار گرفتند که اقتصاد جهانی با شروع کووید تعطیل شد – و سپس به سرعت بازگشایی شد. تقاضا برای کالاها به طور سرسام آوری افزایش یافت و زنجیره های تامین به موقع تحت فشار کاهش یافت. شیوع کووید و پروتکل های بهداشتی ناسازگار در سراسر جهان به این آشفتگی افزوده است.

کارخانه ها پیشرفت را نشان می دهند

اما بارقه های امید را می توان در گزارش های اقتصادی اخیر یافت.

به عنوان مثال، شاخص سفارشات عقب افتاده در نظرسنجی تولیدی موسسه مدیریت عرضه به 61.9 در ماه نوامبر کاهش یافت که از بالاترین رکورد 70.6 در ماه می پایین آمد. عقب ماندگی ها همچنان در حال رشد هستند، اما با سرعت کمتر. و نرخ تحویل تامین کننده به نظر می رسد در حال بهبود است، البته از سطوح بسیار ضعیف.

توماس سیمونز، اقتصاددان در Jefferies در یادداشت اخیر خود نوشت: “هنوز زمان زیادی طول می کشد تا زنجیره های تامین در سراسر کشور به طور کامل بازیابی شوند، اما حداقل به نظر می رسد اولین گام ها به سمت عادی شدن باشد.” مشتریان

شاخص تولید بانک فدرال رزرو دالاس نشان داد که سطح سفارشات تکمیل نشده در ماه نوامبر کاهش یافته و مدت زمان تحویل کالا کاهش یافته است.
فرصت های شغلی آمریکا در ماه اکتبر به 11 میلیون افزایش یافت

بهبود زمان تحویل دلگرم کننده است زیرا حتی با افزایش سفارشات جدید، تولید و حمل و نقل، این اتفاق می افتد.

Colyar از Moody’s گفت: “این نشان می دهد که این بهبود به این دلیل است که سازندگان مورد بررسی بهتر می توانستند چیزها را از در بیرون ببرند، نه فقط به این دلیل که تقاضا کاهش یافت و تلفن ها زنگ نخوردند.”

ازدحام بندر، قیمت حمل و نقل آسان است

بهبود در پاکسازی ترافیک کشتی‌های کانتینری که خارج از بنادر کالیفرنیا پارک شده‌اند چشمگیرتر بوده است.

از روز چهارشنبه، 30 کشتی کانتینری در بندرهای لانگ بیچ و لس آنجلس لنگر انداخته بودند. این نسبت به اوج بیش از 80 در اوج ازدحام بندر کاهش یافته است.
دولت بایدن تلاشی هماهنگ برای کاهش فشار بر بنادر انجام داده است، از جمله با متقاعد کردن بندر لس آنجلس به فعالیت های 24/7.

طبق گزارش آکسفورد اکونومیکس، هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی در ماه نوامبر 5 درصد کاهش یافت، اگرچه این هزینه‌ها «چند برابر» بیشتر از سطوح قبل از کووید هستند.

بارکلیز می گوید که هزینه های حمل و نقل جهانی “به نظر می رسد به اوج خود رسیده است.”

اقتصاددانان بارکلیز در گزارش اخیر خود نوشتند: “ما شاهد کاهش سریع کشتی های کانتینری در انتظار تخلیه و کاهش قیمت جهانی حمل و نقل هستیم که احتمالاً منجر به کاهش تنگناهای عرضه می شود.” ”

کاخ سفید از پیشرفت در بنادر استقبال می کند

سمیرا فضیلی، معاون شورای اقتصاد ملی کاخ سفید، به سی‌ان‌ان گفت که از این واقعیت که کانتینرهای طولانی مدت در بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ به شدت پایین آمده است، «دل‌شکن» است.

فضیلی، که هماهنگی گروه ویژه اختلالات زنجیره تامین را رهبری می کند، گفت: “این بسیار بزرگ است. این نشان می دهد که ما در نهایت مقداری سیالیت را به سیستم بازیابی کرده ایم و بخشی از آن تراکم را از بین برده ایم.” ما از پیشرفت راضی هستیم اما پایمان را از روی گاز برنمی‌داریم.»

فضیلی تأکید کرد که دولت بایدن اخیراً توانست یکی از کشتی‌های حامل اقیانوسی را متقاعد کند که 100 دلار تخفیف برای کانتینرهایی که به سرعت تحویل می‌گیرند و 200 دلار در صورت تحویل در ساعات کم بار ارائه دهد.
بر اساس پیش بینی های دولت، قیمت بنزین به زودی به زیر 3 دلار در هر گالن خواهد رسید

فضیلی گفت: «ما امیدواریم که سایر کشتی‌های اقیانوسی آن را به عنوان یک الگو ببینند و به دنبال تقلید از آن باشند. “این یک صنعت بسیار متمرکز است و آنها شاهد سودهای بی سابقه ای بوده اند.”

برخی از رهبران کسب و کار نیز نشانه های پیشرفت را تشویق می کنند.

جاشوا بولتن، مدیر عامل میزگرد تجاری هفته گذشته به خبرنگاران گفت: مدیران عامل “می بینند که زنجیره های تامین شروع به باز شدن می کنند، هرچند بسیار کندتر از آنچه که می خواهند.”

“کامیون، باربری، باربری”

دیگران کمتر خوشبین هستند.

جف فریمن، مدیر عامل انجمن برندهای مصرف کننده، به سی ان ان گفت: «نه تنها کسی در حال حاضر نوری در انتهای تونل نمی بیند، بلکه انتظار ندارد تا سال 2023 نوری را ببیند.

فریمن که گروه تجاری او نماینده شرکت‌هایی از جمله کوکاکولا، کلوگ و پراکتر اند گمبل است، گفت که صنعت کالاهای بسته‌بندی مصرفی دارای زنجیره تامین عمدتاً در ایالات متحده است، به این معنی که به اندازه سایرین مزایای بهبود بندر را احساس نمی‌کند. .

فریمن گفت: «در این شرایط پورت ها یک بازیکن ساده هستند. “برای ما، این واقعاً در مورد حمل و نقل، حمل و نقل، حمل و نقل است. وضعیت حمل و نقل با کامیون بهتر نمی شود.”

کمبود رانندگان کامیون چیز جدیدی نیست، اما به دلیل کووید، آن را بدتر کرده است. انجمن حمل و نقل آمریکا تخمین می زند که این صنعت با رکورد 80000 راننده کامیون کوتاه است.
به نظر می رسد هیچ کس نمی داند که در اقتصاد چه می گذرد

به سختی می توان دید که چگونه زنجیره های تامین می توانند به سطوح سالم برگردند تا زمانی که کمبود راننده کامیون کاهش یابد.

فریمن دولت بایدن را تشویق کرد تا با تسهیل مقررات ایالتی که حداکثر وزن کامیون ها را محدود می کند، ایالت های بیشتری را متقاعد کند که راه کالیفرنیا، کارولینای جنوبی و اوهایو را دنبال کنند.

فریمن گفت: «کاخ سفید می‌تواند از قدرت منبر قلدر در اینجا استفاده کند تا ایالات بیشتری را تشویق کند تا در صف قرار بگیرند.

فضیلی در پاسخ به این سوال که آیا کاخ سفید برای کاهش محدودیت‌های وزن کامیون‌ها به شدت به ایالت‌ها تکیه کرده است، گفت: مجوز اضافه وزن یک تصمیم در سطح ایالت است. وقتی ایالت‌ها با ما تماس می‌گیرند، مطمئن می‌شویم که اطلاعات لازم برای اقدام را دارند.

فضیلی افزود که اداره به همکاری با این صنعت ادامه می دهد تا راه حل هایی در مورد ظرفیت حمل و نقل بیابد.

کمبود تراشه ادامه دارد

ابهامات زیادی در مورد اینکه چه زمانی زنجیره های تامین می توانند به حالت عادی بازگردند، یا چیزی نزدیک به آن وجود دارد.

اکثر (58٪) اقتصاددانانی که توسط انجمن ملی اقتصاد بازرگانی مورد نظرسنجی قرار گرفتند، پیش بینی می کنند که عرضه کالاها در نیمه اول سال آینده عادی می شود. و نزدیک به یک چهارم (22٪) می گویند که این روند قبلاً شروع شده است یا قبل از پایان سال جاری خواهد شد.

کمبود تراشه‌های کامپیوتری در سراسر جهان همچنان زنجیره‌های تامین جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تولید طیف وسیعی از محصولات از جمله آیفون و خودروهای جدید را محدود می‌کند.

بر اساس گزارش سیتی گروپ، کمبود تراشه «تأثیر شدیدی» بر صنعت خودرو دارد و باعث بزرگ‌ترین کاهش موجودی خودرو در تاریخ شده است. و این باعث افزایش قیمت خودروهای نو و دست دوم شده است که به سریع ترین نرخ تورم از اوایل دهه 1990 کمک می کند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، هفته گذشته به سی‌ان‌ان گفت که بعید است این کمبود شدیداً مخرب تا «تا سال 2022» از بین برود.

عامل Omicron

رایموندو همچنین اذعان داشت که دلیلی برای نگرانی وجود دارد که Omicron با ترساندن مردم از کار در محله‌های تنگ مانند کارخانه‌ها، استرس را بر زنجیره‌های تامین جهانی افزایش دهد.

همچنین این خطر وجود دارد که Omicron تولید و ارسال کالا را در چین و سایر کشورهایی که سیاست‌های مقابله با کووید صفر دارند، به چالش بکشد.

کولار، اقتصاددان مودیز گفت: «این بدترین سناریو برای یک اقتصاد جهانی است که در تلاش است تا کالاها را با نرخی که تقاضا می‌کند به دست آورد.»

'این یک بحران است.'  مقام بایدن از کنگره می خواهد که فورا به کمبود تراشه های کامپیوتری رسیدگی کند

همه اینها یادآوری دیگری از این است که چگونه اقتصاد جهانی، چه خوب و چه بد، در معرض هوی و هوس های همه گیر باقی می ماند.

به نوبه خود، دولت بایدن تأکید می کند که به دنبال بازگشت به حالت عادی نیست – زیرا معلوم شد که این یک مدل شکسته است.

فضیلی گفت: «کووید آشکار کرد که ما زنجیره‌های تأمین واقعاً ضعیفی داریم. بازگشت به هنجار قبل از همه‌گیری آن چیزی نیست که ما در اینجا به آن می‌خواهیم.

— ونسا یورکویچ از CNN در این گزارش مشارکت داشت.