بایدن: بایدن تایوان را در میان 110 دعوت شده به اجلاس دموکراسی قرار داد

واشنگتن: وزارت امور خارجه سه شنبه شب اعلام کرد که دولت بایدن تایوان را در میان 110 دعوت کننده برای اجلاس دموکراسی آتی خود گنجاند، اقدامی که با هدف نشان دادن همبستگی با یک شریک کلیدی منطقه ای انجام می شود اما خطر خشم چین را به دنبال دارد.
وزارت امور خارجه روز سه شنبه در وب سایت خود اعلام کرد که تایوان برای پیوستن به کشورها از جمله بریتانیا و ژاپن در اجلاس مجازی 9-10 دسامبر دعوت شده است. این گردهمایی آنلاین، رویدادی است که جو بایدن در حالی که سال گذشته نامزد ریاست جمهوری بود، با هدف گردآوری کشورهای همفکر پیرامون تلاش‌ها برای مبارزه با فساد و استبداد و پیشبرد حقوق بشر، متعهد شد که میزبان آن باشد.
فهرست نهایی چندین شریک ظاهری ایالات متحده مانند ترکیه، یکی از اعضای ناتو را حذف می کند و بر چالشی که دولت در تعیین مدعوین با آن مواجه بود، تاکید می کند.
گنجاندن تایوان ممکن است بحث برانگیزترین تصمیمی باشد که دولت در مورد این اجلاس گرفته است، حتی اگر این جزیره یکی از دموکراسی های پر جنب و جوش و آزاد آسیا را دارد. این به این دلیل است که تنها تعداد انگشت شماری از کشورها – ایالات متحده نه در میان آنها – آن را به عنوان حاکمیت می شناسند.
چین به کشورها، شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حمله کرده است که با جزیره به‌عنوان یک نهاد مستقل رفتار می‌کنند. اخیرا، پکن پس از افتتاح دفتر دیپلماتیک تایوان در این کشور بالتیک، روابط خود با دولت لیتوانی را کاهش داد.
گنجاندن تایوان به دنبال مجموعه‌ای از گام‌هایی است که دولت بایدن در هفته‌های اخیر برای نشان دادن حمایت خود از یک متحد کلیدی برداشته است، حتی در حالی که به دنبال کاهش تنش‌ها با پکن است که ادعا می‌کند این جزیره خودگردان به عنوان قلمرو خود است. چین پروازهای نظامی خود را در نزدیکی تایوان افزایش داده است و برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که رئیس جمهور شی جین پینگ ممکن است برای تهاجم در سال های آینده آماده شود.
برنامه‌ریزی بایدن برای نشست سران نیز به چالشی تبدیل شده است، زیرا دولت با سؤالاتی دست و پنجه نرم می‌کند که کدام کشورها را دعوت کند و کدام کشورها را کنار بگذارد. فهرست نهایی مهمانان این چالش را منعکس می‌کند: برزیل، فیلیپین و لهستان، همه کشورهایی که شاهد عقب‌گردی دموکراتیک بوده‌اند، دعوت‌شده‌ها بودند.
در پایان، به نظر می‌رسد که برخی از کشورهایی که دعوت شده‌اند، بیشتر به‌عنوان انگیزه‌ای برای ایجاد اصول دموکراتیک‌تر در فهرست قرار گرفته‌اند تا به این دلیل که کاملاً در مقوله «دموکراسی» قرار می‌گیرند. آنگولا، پاکستان و صربستان نیز در این فهرست قرار گرفتند.
یکی دیگر از نقاط دردناک خاورمیانه بود، جایی که ایالات متحده برای یافتن دعوت کنندگانی به جز اسرائیل تلاش می کرد. در نهایت عراق نیز شامل شد.
بایدن بارها نبرد دموکراسی ها علیه حکومت های استبدادی را به عنوان یک چالش اساسی ژئوپلیتیکی قرن بیست و یکم توصیف کرده است. او در یک سخنرانی در کنگره در ماه آوریل گفت که ایالات متحده باید علیه شی و دیگر رهبرانی که به دنبال نشان دادن اینکه سیستم حکومتی آنها برای مردمشان بهتر است، عقب نشینی کند.
بایدن در آن زمان با اشاره به شی جینپینگ گفت: «او جدی‌تر برای تبدیل شدن به مهم‌ترین و مهم‌ترین کشور جهان است. او و دیگران — مستبدان — فکر می کنند که دموکراسی نمی تواند در قرن بیست و یکم با حکومت های خودکامه رقابت کند زیرا رسیدن به اجماع بیش از حد طول می کشد.
با این حال، پس از تحولات، از جمله عدم پذیرش ادامه شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره توسط برخی از حامیان وی، منتقدان وضعیت دموکراسی آمریکا را زیر سوال بردند.
مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و کمک به انتخابات مستقر در استکهلم روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن می‌گوید ایالات متحده «قربانی گرایش‌های استبدادی شد و تعداد قابل توجهی از پله‌ها در مقیاس دموکراتیک سرنگون شد».