بایدن: جو بایدن از رهبران می خواهد که به “لغزش به عقب” دموکراسی پایان دهند

واشنگتن: رئیس جمهور جو بایدن در روز پنجشنبه نسبت به “لغزش به عقب” دموکراسی در سراسر جهان ابراز نگرانی کرد و از رهبران دیگر جهان خواست تا با او برای تقویت نهادهای دموکراتیک همکاری کنند، زیرا دولت او به طور فزاینده ای نگران فشار چین و روسیه برای نفوذ جهانی است.
اظهارات بایدن به بیش از 100 رهبر در اولین اجلاس مجازی برای دموکراسی در کاخ سفید در حالی بیان شد که به تعدادی از چالش‌های پیش روی دموکراسی‌ها از جمله فساد، نابرابری و محدودیت‌های آزادی مطبوعات اشاره کرد.
رهبران همچنین نگرانی فزاینده ای را در مورد خطرات اطلاعات نادرست و تقویت حکومت های خودکامه ابراز کردند.
بایدن گفت: «آیا اجازه می‌دهیم لغزش حقوق و دموکراسی بدون کنترل ادامه یابد؟» «یا با هم – با هم – بینش و شجاعت خواهیم داشت تا یک بار دیگر راهپیمایی پیشرفت بشری و آزادی بشر را به جلو هدایت کنیم. ؟”
او به نام چین و روسیه اشاره ای نکرد. اما او بارها ادعا کرده است که ایالات متحده و متحدان همفکر خود باید به جهان نشان دهند که دموکراسی ها وسیله ای به مراتب بهتر از خودکامگی ها برای جوامع هستند. این یک اصل اساسی از چشم انداز سیاست خارجی بایدن است – یکی از مواردی که او متعهد شد از رویکرد “اول آمریکا” ترامپ، به بیرون نگرتر است.
بایدن تأکید کرد که حتی دموکراسی‌های قدیمی مانند ایالات متحده نیز از این فشارها مصون نبوده‌اند و او این لحظه را «نقطه عطف تاریخ» خواند.
مقامات منتخب محلی در بحبوحه مواجهه با صداهای خشمگین در جلسات هیئت مدیره مدارس، دفاتر انتخابات و سالن های شهر با سرعت نگران کننده ای استعفا می دهند. ایالت ها قوانینی را برای محدود کردن دسترسی به برگه های رای تصویب می کنند که رای دادن را برای آمریکایی ها دشوارتر می کند.
و حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره باعث شد بسیاری از اعضای حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ به ادعاهای دروغین وی مبنی بر یک انتخابات دزدیده شده چسبیده باشند و اعتماد به صحت رأی را از بین ببرد.
بایدن گفت: «اینجا در ایالات متحده ما و هرکسی می دانیم که تجدید دموکراسی و تقویت نهادهای دموکراتیک ما نیازمند تلاش مداوم است.»
فراتر از لفاظی، رئیس جمهور اعلام کرد که در حال راه اندازی طرحی برای صرف 424 میلیون دلار برای برنامه های سراسر جهان است که از رسانه های مستقل، کار مبارزه با فساد و غیره حمایت می کند.
گردهمایی ویدئویی روز پنجشنبه با واکنش مخالفان اصلی ایالات متحده و سایر کشورهایی که دعوت نشده بودند، مواجه شد.
سفیران چین و روسیه در ایالات متحده در مقاله ای مشترک، دولت بایدن را به عنوان نمایش دهنده یک “ذهنیت جنگ سرد” توصیف کردند که به تقابل ایدئولوژیک و شکاف در جهان دامن خواهد زد.
دولت همچنین در مورد چگونگی تصمیم گیری برای دعوت از کدام کشورها مورد بررسی قرار گرفت. چین و روسیه از جمله کشورهایی بودند که دعوتنامه دریافت نکردند.
رهبران دیگر در این اجلاس اظهارات خود را در مورد وضعیت دموکراسی – که بسیاری از آنها از قبل ثبت شده بودند – بیان کردند و اغلب در مورد استرسی که فناوری در حال تحول سریع بر کشورهایشان وارد می کند، منعکس می شود. آنها همچنین از افزایش کمپین های اطلاعات نادرست با هدف تضعیف نهادها و انتخابات ابراز تاسف کردند.
مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، گفت: “مکالمه دموکراتیک در حال تغییر است.” فن آوری های جدید و شرکت های بزرگ فناوری به طور فزاینده ای زمینه را برای گفت و گوهای دموکراتیک فراهم می کنند، گاهی اوقات با تاکید بیشتر بر دسترسی به آزادی بیان.
این نشست در حالی برگزار می‌شود که بایدن به ولادیمیر پوتین روسیه فشار می‌آورد که پس از تجمع گسترده نیروها در مرز اوکراین که نگرانی‌های فزاینده‌ای را در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی و همچنین خود اوکراین ایجاد کرده، عقب‌نشینی کند. بایدن روز چهارشنبه گفت که به پوتین درباره «عواقب شدید» در صورت حمله روسیه هشدار داده است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که در نشست روز پنج‌شنبه شرکت کرد و بعداً با بایدن تلفنی گفت‌وگو کرد، در توییتر خود نوشت: «دموکراسی یک امر مسلم نیست، باید برای آن مبارزه کرد.»
آندری دودا از لهستان در سخنرانی خود علیه روسیه سخن گفت و مسکو و حمایت آن از بلاروس را محکوم کرد.
لهستان و متحدان غربی، متحد روسیه، بلاروس را به استفاده از مهاجران به عنوان پیاده برای بی‌ثبات کردن اتحادیه اروپا در تلافی تحریم‌های این کشور علیه رژیم مستبد خود متهم کرده‌اند. صدها مهاجر، عمدتا از خاورمیانه، به سمت مرز بلاروس و لهستان سرازیر شده اند.
دودا گفت لهستان “متعهد شد که پشتیبان دموکراسی در اروپای شرقی باشد.” این کار زیبایی است، اما پیامدهای خود را دارد. ما را هدف تبلیغات کرملین قرار داده است.»
پوتین روز پنجشنبه در حالی که در تماس ویدیویی خود با اعضای شورای حقوق بشر کرملین شرکت کرد، هیچ اظهارنظری در مورد این اجلاس ارائه نکرد.
بایدن گفته است که تصویب دستور کار داخلی بلندپروازانه خود در داخل – لایحه زیرساختی 1 تریلیون دلاری دو حزبی که او آن را به قانون امضا کرد و همچنین تقریباً 2 تریلیون دلار “قانون بازسازی بهتر” از ابتکارات اجتماعی و تغییرات آب و هوایی که از طریق سنا انجام می شود – خواهد بود. نشان دهد که چگونه دموکراسی می تواند زندگی مردم را بهبود بخشد.
برخی از مدافعان نیز از بایدن می‌خواهند که بیشتر بر تقویت دموکراسی در داخل تمرکز کند. یکی از آزمایش‌های اولیه روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که مجلس نمایندگان قانون حفاظت از دموکراسی ما، سومین لایحه از سه لایحه – در کنار قانون آزادی رای دادن و قانون حقوق رای جان لوئیس – که عمدتاً توسط دموکرات‌ها حمایت می‌شد، انجام شد. انتظار می رود هر سه توسط جمهوریخواهان در سنا متوقف شوند.
کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی برای پایان دادن به اولین روز نشست گفت: «اینجا در ایالات متحده، ما می‌دانیم که دموکراسی ما از تهدیدات مصون نیست.» 6 ژانویه در وجدان جمعی ما ظاهر می شود، و قوانین ضد رأی دهندگانی که بسیاری از ایالت ها تصویب کرده اند، بخشی از تلاش عمدی برای حذف آمریکایی ها از مشارکت در دموکراسی ما است.
مؤسسه بین المللی دموکراسی و کمک به انتخابات در گزارش سالانه خود اعلام کرد که تعداد کشورهایی که دچار عقب نشینی دموکراتیک شده اند هرگز به اندازه دهه گذشته نبوده است و ایالات متحده به همراه هند و برزیل به این فهرست اضافه شده است.
مقامات چینی جریانی از انتقادات عمومی را در مورد این اجلاس ارائه کرده اند. آنها همچنین نسبت به دعوت دولت تایوان برای مشارکت ابراز خشم کرده اند. چین این جزیره خودگردان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و مخالف این است که به تنهایی با دولت‌های خارجی تماس داشته باشد.
عمران خان نخست وزیر پاکستان از شرکت در این کنفرانس خودداری کرد. وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای که پیش از این دیدار منتشر شد، گفت: ما برای مشارکت خود با آمریکا ارزش قائل هستیم که می‌خواهیم آن را هم در سطح دوجانبه و هم در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش دهیم.
با این حال، روابط پاکستان با ایالات متحده مملو از سوء ظن در هر دو طرف بوده است. اسلام آباد از انتقاد اغلب واشنگتن مبنی بر اینکه پاکستان شریک قابل اعتمادی در جنگ علیه تروریسم نبوده است، رد کرده و آن را به پناه دادن به طالبان متهم کرده است، حتی زمانی که این گروه با ائتلاف به رهبری ایالات متحده می جنگد.
پاکستان می گوید که از سال 2001 تاکنون 70000 نفر را در جنگ علیه تروریسم از دست داده است و آماده است در صلح شریک باشد اما نه در جنگ.
سایر کشورهای ناخوانده نارضایتی خود را نشان داده اند.
مجارستان، تنها عضو اتحادیه اروپا که دعوت نشده است، تلاش ناموفقی برای جلوگیری از صحبت رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به نمایندگی از اتحادیه در اجلاس سران داشت. سال گذشته، بایدن از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان به عنوان یک “اراذل و اوباش” یاد کرد.
پیتر شیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، این اجلاس را یک «رویداد سیاسی داخلی» خواند که در آن از کشورهایی که رهبرانشان روابط خوبی با ترامپ داشتند دعوت نشده بود.