بایدن دستوری را امضا کرد که دولت ایالات متحده را تا سال 2050 نسبت به کربن خنثی کند

واشنگتن: رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه فرمان اجرایی را امضا کرد تا دولت فدرال را تا سال 2050 نسبت به کربن خنثی کند، با هدف کاهش 65 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای گرمایش سیاره تا سال 2030 و ناوگان تمام الکتریکی از خودروها و کامیون ها پنج سال بعد. .
کاخ سفید گفت که این دستور نشان می دهد که چگونه دولت از مقیاس و قدرت تدارکاتی خود برای رهبری در مقابله با بحران آب و هوا استفاده خواهد کرد. این دستور به عنوان بخشی از تلاش گسترده دولت برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه ای را در سراسر عملیات فدرال کاهش می دهد.
دولت فدرال به عنوان بزرگترین مالک زمین، مصرف‌کننده انرژی و کارفرما در کشور، می‌تواند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تسریع کند و اقتصاد و صنعت آمریکا را با تغییر نحوه ساخت، خرید و مدیریت برق، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و سایر عملیات‌ها، توسعه دهد. در این دستور آمده است که پاک و پایدار باشید.
این دستور می دهد که ساختمان های دولتی تا سال 2030 از برق 100٪ بدون آلودگی کربن استفاده کنند. ناوگان اتومبیل‌ها و کامیون‌های ایالات متحده تا سال 2035 کاملاً الکتریکی می‌شوند. و اینکه قراردادهای فدرال برای کالاها و خدمات تا سال 2050 بدون کربن باشد.
بایدن گفت که ساختمان های دولتی باید تا سال 2045 بدون کربن باشند که شامل کاهش 50 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2032 می شود.
کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام اجرایی بخشی از تعهد بایدن برای حمایت از رشد انرژی های پاک و صنایع فناوری پاک است و در عین حال پیشرفت ایالات متحده را به سمت دستیابی به بخش برق بدون آلودگی کربن تا سال 2035 سرعت می بخشد.
کاخ سفید اعلام کرد، از طریق این فرمان اجرایی، دولت مجموعه خود شامل 300 هزار ساختمان، ناوگان 600 هزار خودرو و کامیون و قدرت خرید سالانه 650 میلیارد دلاری کالا و خدمات خود را تغییر خواهد داد تا طی سه دهه آینده به انتشار خالص صفر برسد.
در این بیانیه آمده است: «دولت ایالات متحده به عنوان مثال، پایه‌ای قوی برای کسب‌وکارهای آمریکایی برای رقابت و پیروزی در سطح جهانی در اقتصاد انرژی پاک فراهم می‌کند و در عین حال مشاغل اتحادیه‌ای با درآمد خوب در داخل ایجاد می‌کند.»
گروه‌های محیط‌زیست عموماً از این دستور به‌عنوان گامی مثبت استقبال کردند، اگرچه برخی چارچوب زمانی 30 ساله برای دستیابی به انتشار خالص صفر را زیر سوال بردند.
لیندسی باکستر گریفیث، مدیر سیاست فدرال نیروی وظیفه هوای پاک، یک گروه مدافع، گفت: این دستور “معیار جسورانه ای برای خرید برق” تعیین می کند و “قدرت خرید عظیم دولت را برای پیشرفت فناوری های حیاتی بدون کربن قرار می دهد.”
گریفیث گفت: «ما از اینکه می‌بینیم دولت فدرال ایالات متحده، که بزرگترین خریدار برق در کشور است، بر روی کربن زدایی کامل برق (و) سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌هایی که هر ساعت از روز در سراسر شبکه ما کار می‌کنند، تمرکز می‌کند، خوشحالیم.
اما برای بیل اسنیپ، وکیل مرکز تنوع زیستی، یک گروه دیگر محیط زیست، “2050 یک هدف بسیار ضعیف برای دولت فدرال است تا خود را از آلودگی گرمایش آب و هوا رها کند.”
اسنیپ گفت که این دستور “فناوری موجود را نادیده می گیرد” و چندین دهه به تعهد اداره خدمات عمومی که بر خرید دولتی و املاک نظارت می کند، اضافه می کند تا تا سال 2025 به سمت انرژی های تجدیدپذیر 100 درصد حرکت کند.
او گفت: “این مانند نوجوانی است که قول می دهد تا 30 سال دیگر اتاق خود را تمیز کند. ما اکنون نیاز به اقدام داریم.”
کاخ سفید گفت: این دستور باید آژانس‌های فدرال را در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی انعطاف‌پذیرتر کند و پایداری زنجیره‌های تامین را افزایش دهد و از اختلالات و آسیب‌های آتی به عملیات، دارایی‌ها و برنامه‌های فدرال بکاهد.
در مورد الکتریسیته، کاخ سفید گفت که دولت با شرکت های آب و برق، توسعه دهندگان، شرکت های فناوری، سرمایه گذاران و سایرین همکاری خواهد کرد تا برق تولید شده از منابعی را که تولید گازهای گلخانه ای ندارند، از جمله انرژی خورشیدی و باد، برای تمام عملیات خود تا سال 2030 خریداری کنند.
کاخ سفید گفت: حرکت به سمت خودروهای بدون آلایندگی “پیشرفت ظرفیت صنعتی آمریکا برای تامین خودروهای بدون آلایندگی و باتری های خودروهای الکتریکی و ایجاد و حفظ مشاغل اتحادیه خوب در تولید، مهندسی و تجارت ماهر را تسریع خواهد کرد.”