با ظهور نوع جدید، کشورهای پریشان عجله دارند تا سفر را محدود کنند

کشورهای اروپایی روز جمعه به سنگاپور، اسرائیل و سایرین در محدود کردن سفر از جنوب آفریقا پیوستند تا از عبور یک نوع جدید ویروس کرونا که به تازگی شناسایی شده و ظاهراً تکامل یافته است، به مرزهای خود جلوگیری کنند.
در گذشته، دولت‌ها روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها طول کشیده تا محدودیت‌های سفر را در پاسخ به انواع جدید وضع کنند. این بار، محدودیت‌ها در عرض چند ساعت پس از اعلام آفریقای جنوبی اعمال شد – حداقل 10 کشور قبل از پایان جلسه روز جمعه دانشمندان آفریقای جنوبی با کارشناسان WHO در مورد این نوع، اقداماتی را اعلام کرده بودند. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این نوع می‌تواند قدرت محافظتی واکسن‌ها را کاهش دهد وجود ندارد، اما عدم اطمینان در مورد این سوال یکی از عوامل سرعت حرکت کشورها به سمت محدودیت‌ها بود. اپیدمیولوژیست ها در روز جمعه خواستار آرامش شدند و خاطرنشان کردند که اطلاعات کمی در مورد نوع آن وجود دارد و چندین نوع به ظاهر تهدیدکننده در ماه های اخیر آمده و رفته اند.
اخبار مربوط به این نوع، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و دیگران را بر آن داشت تا پروازها را ممنوع کرده و محدودیت هایی را اعمال کنند. اورسولا فون در لاین، رئیس بازوی اجرایی اتحادیه اروپا صبح روز جمعه در پستی در توییتر گفت که همچنین پیشنهاد می‌کند سفرهای هوایی به کشورهای اروپایی از جنوب آفریقا محدود شود.

تاکنون تنها چند ده مورد از نوع جدید شناسایی شده است. اما به گفته تلویزیون دولتی کان، مورد در اسرائیل فردی بود که اخیراً از مالاوی آمده بود و به گفته محققان، مورد بلژیک در زنی که اخیراً از سفر خارج از کشور بازگشته بود، اما نه به آفریقای جنوبی یا کشورهای همسایه شناسایی شد. .
ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا در توییتر گفت: «داده‌های بیشتری مورد نیاز است، اما ما اکنون اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهیم».
کشف این نوع توسط مقامات آفریقای جنوبی در این هفته در حالی انجام می شود که ویروس قبلاً در یک موج چهارم مرگبار در سراسر قاره در حال تاختن بود، به ویژه در اروپای شرقی که سطح واکسیناسیون پایین است و محدودیت ها کاهش یافته است.
تصمیم ایتالیا برای جلوگیری از سفر از آفریقای جنوبی و منطقه در روز جمعه نشان داد که حتی کشوری که به طور کلی جلوتر از موج بوده است و بسیاری از جمعیت خود را واکسینه کرده و مجوزهای بهداشتی زودهنگام و سپس به تدریج سخت‌گیرانه‌تر را برای پایین نگه داشتن عفونت‌ها معرفی می‌کند، چنین نیست. گرفتن هر گونه شانس
تاریخچه بیماری همه گیر نشان داده است که مسدود کردن پروازها نوشدارویی برای متوقف کردن ویروس و به ویژه انواعی که با سهولت روزافزون منتشر می شوند، نبوده است. اما این بار، کشورها خیلی زودتر وارد عمل شدند و محدودیت های بیشتری محتمل به نظر می رسید. در همین حال، پس از جلسه کارشناسان پشت درهای بسته که توسط WHO برای ارزیابی نوع جدید و تعیین آن به عنوان یک نوع مورد علاقه یا یک نوع نگران کننده تشکیل شد، این سازمان به کشورها نسبت به اعمال محدودیت های عجولانه سفر مرتبط با نوع جدید هشدار داد و گفت: آنها باید “رویکرد علمی و مبتنی بر ریسک” را اتخاذ کنند.