بلینکن هشدار داد که اتیوپی جنگ زده در مسیر “ویرانی” است و از ابی می‌خواهد برای پایان دادن به درگیری قدم بردارد.

بلینکن در حاشیه سفر خود به آفریقا در گفتگو با سی‌ان‌ان در ابوجا، نیجریه، گفت: «ضروری است که جنگ متوقف شود و گفت‌وگوها آغاز شود» و درخواست خود را برای آتش‌بس طولانی‌مدت برای فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه تکرار کرد.

او گفت: “این باید در اسرع وقت اتفاق بیفتد – هر روز که می گذرد، آنچه ما شاهد آن هستیم افزایش تنش های جمعی است که واقعاً خطر تجزیه کشور و سرایت به سایر کشورهای منطقه را دارد.”

بلینکن از ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی خواست تا طرف های درگیر را دور هم جمع کند و برای “پایان دادن به خشونت” تلاش کند و افزود: “این مسئولیت او به عنوان رهبر کشور است.”

او گفت: “هیچ راه حل نظامی برای چالش های اتیوپی وجود ندارد.” این راهی به سوی ویرانی برای کشور و بدبختی برای مردم اتیوپی است که سزاوار بهتری هستند.»

جنگ اتیوپی در خیابان های واشنگتن طنین انداز شده است
دولت بایدن هفته گذشته ارتش اریتره و تنها حزب سیاسی آن را به دلیل دخالت در بحران جاری در شمال اتیوپی تحریم کرد و بلینکن در مورد “پتانسیل انفجار اتیوپی” ابراز نگرانی کرد.

اما این اقدامات هیچ فرد یا سازمانی را که مستقیماً با دولت اتیوپی مرتبط است و نه جبهه آزادی‌بخش خلق تیگری (TPLF)، حزب حاکم سابق تیگری، دو طرف اصلی درگیری، را هدف قرار نداد.

در نوامبر 2020، ابی دستور حمله نظامی در Tigray را برای بیرون راندن TPLF داد. این جنگ هزاران کشته برجای گذاشته، بیش از 2 میلیون نفر را آواره کرده و موجی از جنایات را که نشانه های نسل کشی را در خود دارد، به دنبال داشته است.

گزارش مشترکی که دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر اتیوپی در اوایل ماه جاری منتشر کردند، نشان داد که همه طرف‌های درگیر در مناقشه مرتکب نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و پناهندگان شده‌اند که برخی از آنها ممکن است برابر باشد. جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت».

بلینکن بر فروش تسلیحات نیجریه فشار آورد

بلینکن در اولین سفر رسمی خود به عنوان وزیر امور خارجه از کشورهای جنوب صحرای آفریقا با سی ان ان صحبت کرد، زیرا ایالات متحده به دنبال تلاش برای حل و فصل مناقشات در این قاره و افزایش شهرت خود به عنوان شریک با دولت های آفریقایی است.

او روز چهارشنبه تور خود را از کنیا آغاز کرد و در آینده از سنگال دیدن خواهد کرد.

اما تنش‌های غیرقابل حل در اتیوپی و نیجریه بخش بزرگی از دستور کار او را تشکیل داده است و بلینکن نگرانی‌های خود را در مورد نقض حقوق بشر پس از کشتن معترضان غیرمسلح در دروازه لکی در لاگوس، پایتخت اقتصادی نیجریه، در سال 2020 ابراز کرد.

یک گزارش با تأخیر و پیش‌بینی‌شده از هیئت تحقیقات قضایی نیجریه در روز دوشنبه به این نتیجه رسید که تیراندازی یک “قتل عام” به دست ارتش بود که دولت تلاش کرد آن را سرپوش بگذارد.

یک تظاهرکننده پرچم نیجریه را در جریان تظاهراتی به مناسبت یک سالگی قتل عام Lekki Toll Gate برافراشت.

پس از انتشار رسمی گزارش پانل، بلینکن خواستار اقدام شد. او گفت که “ممکن است اصلاحاتی لازم باشد” تا اطمینان حاصل شود که یک رویداد مشابه تکرار نمی شود.

او به سی‌ان‌ان گفت: «اگر افرادی هستند که، همانطور که از این گزارش برمی‌آید، مسئول ارتکاب تخلفات هستند، باید در رابطه با آن افراد پاسخگو باشد».

در اکتبر 2020، نیروهای نیجریه به سمت معترضان مسالمت آمیز دروازه عوارضی Lekki در لاگوس تیراندازی کردند. در آن زمان، تحقیقات سی‌ان‌ان در مورد آنچه اتفاق افتاد نشان داد که ارتش نیجریه گلوله‌های مستقیم به سمت جمعیت شلیک کرده و چندین نفر را کشته و زخمی کرده است.

این تیراندازی جنبش اعتراضی جوانان نوپای نیجریه علیه واحد پلیس موسوم به جوخه ویژه ضد سرقت (سارس) را سرکوب کرد، اما علیرغم فیلم‌های متعددی که توسط معترضان گرفته شده است، که تیراندازی و همچنین کشته‌ها و زخمی‌ها را نشان می‌دهد، دولت نیجریه اعلام کرده است. به طور مداوم وقوع تیراندازی را تکذیب کرد.

هیأت قضایی نیجریه تیراندازی در دروازه تلفات لکی 2020 را به عنوان

بلینکن در مورد اینکه آیا ایالات متحده به ارائه تسلیحات به نیجریه ادامه خواهد داد یا خیر، به قانون لیهی اشاره کرد که فروش نظامی آمریکا را به رژیم هایی که حقوق بشر را نقض می کنند، ممنوع می کند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «اگر واحدهایی وجود داشته باشند که مرتکب تخلف شده‌اند، ما تجهیزاتی در اختیار آن واحدها قرار نمی‌دهیم».

ما در هر موردی بررسی می‌کنیم و اگر ادعاهای معتبری وجود داشته باشد که ثابت کند که معتقدیم استانداردهای قانون را برآورده می‌کند، بله، قطعاً قانون را اعمال خواهیم کرد.»

اولین سفر بلینکن به آفریقا بخشی از مأموریت خود اعلام شده او برای بازسازی روابط آمریکا با جامعه بین المللی پس از قطع شدن بسیاری از این ارتباطات توسط دولت ترامپ است.

او به سی‌ان‌ان گفت: «ما این کار را انجام دادیم، و نه تنها با انرژی فوق‌العاده انجام دادیم، بلکه با موفقیت واقعی هم بحث می‌کردم.» با اشاره به پیوستن مجدد آمریکا به توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس و بهبود روابط آن با سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی.

اما او اعتراف کرد که وزارت امور خارجه در حال آموختن «درس‌هایی» است که ناشی از خروج هرج‌ومرج ایالات متحده از افغانستان پس از دو دهه جنگ است.

او از تصمیم رئیس جمهور جو بایدن برای پایان دادن به دخالت ایالات متحده در آن درگیری دفاع کرد، اقدامی که به سرعت با بازگشت افغانستان به دست طالبان دنبال شد.

او افزود: «همیشه در مورد نحوه انجام کارها سؤالاتی وجود دارد. “آیا می توانید آنها را موثرتر انجام دهید؟”