به گفته مقامات، ساخت و ساز پروژه سری در بندر چین در امارات پس از فشارهای آمریکا متوقف شد

پروژه بندر در ماه‌های اخیر مورد توجه انبوهی از تعامل‌های دیپلماتیک توسط مقامات ارشد آمریکایی و قانون‌گذاران برجسته در کاپیتول هیل بوده است و به طور بالقوه فروش جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی و سایر مهمات پیشرفته به امارات را به خطر انداخته است.

یکی از منابع آگاه به اطلاعات گفت: «آخرینی که بررسی کردیم، اماراتی ها را متقاعد کردیم که پروژه را تعطیل کنند. “اما این هنوز یک موضوع زنده است.”

وال استریت ژورنال ابتدا گزارش داد که ساخت و ساز در تاسیسات متوقف شده است.

مقامات آمریکایی حداقل یک سال است که از نزدیک شاهد ساخت یک تاسیسات نظامی در داخل بندر تجاری خلیفه در حدود 50 مایلی پایتخت امارات بوده اند. ایالات متحده امارات را شریکی کلیدی در تلاش‌های ضد تروریسم در منطقه می‌داند و هزاران نیرو در پایگاه هوایی امارات در 20 مایلی خارج از ابوظبی مستقر می‌کند.

در حالی که روسیه نیروهای خود را در نزدیکی اوکراین نیرو می دهد، ایالات متحده با نقاط کور اطلاعاتی دست و پنجه نرم می کند

به گفته دو منبع، اگرچه چین – و امارات متحده عربی – این سرمایه گذاری بندری را صرفاً تجاری نشان دادند، اما اطلاعات ایالات متحده کشتی هایی را مشاهده کرده است که به عنوان کشتی های تجاری مبدل شده اند و مقامات آنها را به عنوان نوعی که معمولاً توسط ارتش چین برای جمع آوری سیگنال های اطلاعاتی در حال ورود به بندر استفاده می شود، مشاهده کرده است. آشنا به هوش

مقامات در مورد میزان اطلاع امارات از نیات چین اختلاف نظر دارند. سخنگوی سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد که امارات هرگز توافق، طرح، گفتگو یا قصدی برای میزبانی از یک پایگاه نظامی یا پایگاه نظامی چینی نداشته است.

شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. سفارت چین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

چین در حال توسعه بنادر در سراسر جهان است

چین به دنبال توسعه بنادر تجاری در پایگاه‌های خارجی در سراسر جهان بوده است، چیزی که مقامات آمریکایی آن را تلاشی آشکار برای ایجاد پایگاهی برای دسترسی نظامی می‌دانند. چین بنادر تجاری در پاکستان و سریلانکا را توسعه داده است و همچنین اولین پایگاه نظامی خارج از کشور خود را در جیبوتی در سال 2017 ساخته است.

هم دولت ترامپ و هم دولت بایدن به دنبال تحت فشار قرار دادن امارات متحده عربی برای توقف پروژه در بندر که توسط یک شرکت کشتیرانی چینی اداره می شود، بوده اند.

قانونگذاران ارشد ایالات متحده همچنین با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، در جریان بازدید از منطقه در ماه ژوئن، پروژه بندر را مورد بررسی قرار دادند. سناتور جیم اینهوف از اوکلاهاما، جمهوری خواه ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا، در توییتی گفت که “نگرانی متقابل ما در مورد فعالیت های نظامی چین در خاورمیانه” را با بن زاید در میان گذاشته است.

با وجود اینکه ساخت و ساز توسعه مخفیانه در داخل بندر اکنون به ظاهر متوقف شده است، مقامات فعلی و سابق می گویند که حضور گسترده چین در این کشور همچنان ممکن است فروش برنامه ریزی شده 23 میلیارد دلاری جت های F-35، پهپادهای ریپر و سایر مهمات پیشرفته را به خطر بیندازد. منابع آگاه به این موضوع توضیح دادند.

تایوان از جنگنده های جدید F-16V در بحبوحه تهدیدات نظامی چین رونمایی کرد

میرا رزنیک، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل این هفته به سی ان ان گفت: “اف-35 جواهر تاج ماست. ما باید بتوانیم از فناوری و امنیت همه شرکای خود محافظت کنیم.” اینها گفتگوهایی است که ما با اماراتی ها در مورد نوع انتخاب هایی که اکنون می توانند انجام دهند تا مطمئن شویم که می توانند بخشی از برنامه F-35 باشند، داریم.

مقامات فعلی و سابق می گویند با این حال، اینکه دولت بایدن توانست از ساخت این تاسیسات جلوگیری کند، نشان دهنده یک پیروزی کلیدی دیپلماتیک در تلاش های آن برای رقابت با چین در صحنه بین المللی است. آنها به اهرم ایجاد شده توسط مذاکرات در مورد F-35 – که اکنون ممکن است روند رو به جلو کاهش یابد – و امضای توافقنامه آبراهام که روابط بین اسرائیل و برخی از کشورهای خلیج فارس از جمله امارات را در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ عادی کرد، اشاره می کنند.

اینهوف نوشت: «امروز از این پیشرفت هیجان زده هستم. من مشتاقانه منتظرم مطمئن شوم که مدیر بایدن به گفتگوهای سازنده با دوستان اماراتی ما در مورد پیشبرد فروش F-35 ادامه می دهد، که روابط بلندمدت ما را ایجاد می کند.

روز سه‌شنبه، رزنیک در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان “شریک منتخب همه متحدان ما در منطقه” است.

او گفت: “هیچ یک از رقبای استراتژیک قادر نیستند، آنها قادر نیستند یا نمی خواهند آنچه ایالات متحده ارائه می دهد ارائه دهند. بنابراین شرکا و متحدان ما به خوبی از آن آگاه هستند و به همین دلیل است که آنها به طور مداوم ایالات متحده را انتخاب می کنند.”