بیش از نیمی از خبرنگاران افغان با تسلط طالبان شغل خود را از دست دادند

اسلام آباد: تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت سال جاری بیش از نیمی از خبرنگاران افغان را از شغل خود محروم کرده است زیرا بیش از 40 درصد از رسانه های فعال در این کشور ویران شده جنگ فعالیت خود را متوقف کرده اند.
گزارشگران بدون مرز (RSF) و انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان (AIJA) که یک نظرسنجی در مورد وضعیت بد خبرنگاران افغان انجام دادند، روز چهارشنبه گفتند که از ماه اوت، 84 درصد از زنان روزنامه نگار و کارمندان رسانه ها به دلیل محدودیت ها بیکار شده اند.
این نظرسنجی نشان داد: “از 15 اوت در مجموع 231 رسانه بسته شده اند و بیش از 6400 خبرنگار شغل خود را از دست داده اند. زنان روزنامه نگار بیشترین ضربه را دیده اند، به طوری که از هر 5 رسانه چهار نفر دیگر کار نمی کنند.”
از 543 رسانه فعال در آغاز تابستان 2021، تنها 312 رسانه هنوز در پایان نوامبر فعالیت داشتند. در گزارش نظرسنجی آمده است: “بیش از چهار رسانه از هر 10 رسانه ناپدید شده اند و 60 درصد از روزنامه نگاران و کارمندان رسانه دیگر قادر به کار نیستند. زنان بسیار بیشتر از مردان آسیب دیده اند.”
قبل از سقوط دولت افغانستان که تحت حمایت ایالات متحده بود، حداقل 10 رسانه در اکثر ولایات افغانستان فعالیت داشتند. “در گذشته 10 رسانه در ولایت کوهستانی پروان در شمال وجود داشت، اما اکنون فقط سه رسانه فعال هستند. در شهر غربی هرات (سومین ولایت بزرگ کشور) و اطراف آن، تنها 18 رسانه از 51 رسانه هنوز فعال هستند. – کاهش 65 درصدی منطقه مرکزی کابل که بیشتر از هر جای دیگر کانال های تلویزیونی و رادیویی داشت، بیش از یک رسانه از هر دو رسانه (51 درصد) را از دست داده است. “نتایج نظرسنجی نشان داد.
RSF و AIJA گفته‌اند که محدودیت‌های جدید اعمال‌شده برای رسانه‌ها به‌ویژه خبرنگاران زن و چالش‌های اقتصادی و مالی دو دلیل اصلی تعطیلی رسانه‌ها و بیکار شدن خبرنگاران زن است.
«قوانین روزنامه‌نگاری خطرناک راه را برای سانسور و آزار و اذیت باز می‌کند و استقلال روزنامه‌نگاران را سلب می‌کند و آنها را مجبور می‌کند تا به مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ بگویند آنچه را که می‌خواهند پوشش دهند، اجازه ادامه کار را بگیرند و در نهایت به آنها اطلاع دهند. در این گزارش آمده است که نتایج گزارش‌های خود را به‌منظور انتشار آن‌ها، منتشر کنند.
رضا معینی، رئیس میز ایران و افغانستان RSF گفت: «نیاز فوری به مهار مارپیچی که ناگزیر به ناپدید شدن رسانه‌های افغانستان می‌شود و اطمینان از اینکه احترام به آزادی مطبوعات در اولویت است، وجود دارد.