تجزیه و تحلیل: جوکوویچ در دادگاه خود پیروز شد اما تعداد کمی از استرالیایی ها تشویق می کنند

حکم قاضی آنتونی کلی مبنی بر آزاد شدن نواک جوکوویچ برای شرکت در مسابقات آزاد استرالیا، اصرار دولت مبنی بر محرومیت وی را به دلیل عدم اثبات معافیت از تلقیح در برابر کووید-19 رد کرد.

گروه کوچک اما پر سر و صدای ضد واکسن استرالیا، جوکوویچ را قهرمانی می‌دانند که دولت را به دست گرفت – و پیروز شد. دیگران، به ویژه کسانی که از جامعه صربستان استرالیا هستند، او را قربانی آزار و اذیت ناعادلانه می دانند. دوشنبه شب، هواداران در خیابان‌های بیرون دفتر وکیل ملبورن صرب‌ها شعار می‌دادند: «نواک را آزاد کن. نواک را آزاد کن. نواک را آزاد کن».

اما برای بسیاری از استرالیایی‌ها، مشکل در مورد کاغذبازی جوکوویچ نبود – مشکل این بود که آیا او خود را فراتر از قوانین همه‌گیر کشور می‌دانست در زمانی که تعداد مبتلایان به کووید-19 در حال افزایش است.

روز دوشنبه، در حالی که وکلای جوکوویچ استدلال می‌کردند که موکل آنها هر کاری که از نظر انسانی ممکن بود برای برآورده کردن الزامات دولت برای معافیت از واکسیناسیون انجام داد، موارد کووید-19 استرالیا در مجموع به یک میلیون نفر رسید.

قاضی دستور داد جوکوویچ از بازداشت مهاجرتی در استرالیا آزاد شود

در ظاهر، این اعداد ممکن است نشان دهند که جوکوویچ واکسینه نشده، همانطور که دولت استدلال می‌کرد، خطر جدی سلامتی برای عموم مردم استرالیا ایجاد نمی‌کند. همچنین ممکن است نشان دهد که اقدامات سختگیرانه ضد کووید استرالیا پایان یافته است – و از بسیاری جهات آنها پایان یافته اند.

با این حال، برای میلیون‌ها استرالیایی، خاطرات بسته شدن مرزها و سایر محدودیت‌های همه‌گیر همچنان تازه است.

ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات فدرال، می‌توان فرض کرد که حزب حاکم لیبرال تصمیم گرفت که اجازه ورود جوکوویچ به کشور را در تضاد با پیام‌هایش مبنی بر اینکه واکسیناسیون راه خروج از همه‌گیری است، و درد دو سال گذشته برای پایین نگه‌داشتن موارد کووید ارزشمند است. آی تی.

اما با از دست دادن چالش دادگاه، دولت ممکن است تنها موفق شده باشد که یکی از برجسته ترین ضد واکسن های جهان را قربانی و مقاماتش را به عنوان قلدر معرفی کند که از قدرت اجرایی خود برای بیان یک نکته سیاسی استفاده می کنند.

نواک جوکوویچ پس از آزادی از بازداشت عکسی از خود در کنار تیمش در دادگاه ملبورن منتشر کرد.

محدودیت های سخت مرزی استرالیایی ها را دور نگه داشت

حزب لیبرال، به رهبری نخست وزیر اسکات موریسون، مدتهاست به سختگیری در مرزها افتخار می کرد، و به ویژه در طول همه گیری همه گیر چنین بود.

استرالیا یکی از اولین کشورهایی بود که با بسته شدن مرزهای بین المللی در مارس 2020، سیاست مقابله با کووید صفر را اتخاذ کرد.

این اقدام موفق شد میزان مرگ و میر ناشی از کووید در کشور را به میزان قابل توجهی پایین نگه دارد، اما این اقدام عواقب شدیدی برای استرالیایی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند – و آن‌هایی که در داخل هستند، داشت.

تقریباً به مدت دو سال، ده‌ها هزار شهروند پس از لغو پروازهای خطوط هوایی به منظور رعایت محدودیت‌های دولتی برای مسافران جدید، از بازگشت به خانه منع شدند.

ممنوعیت خروج افرادی که بدون معافیت معتبر از کشور خارج می‌شوند، در نظر گرفته شد که به سختی می‌توان دریافت کرد، و همه تازه واردان به هتل‌هایی که توسط دولت به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند منتقل شدند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، با وجود افزایش موارد ابتلا و ترس Omicron، قرنطینه‌های جدید کووید را رد کرد.
نه تنها مرزهای بین‌المللی بسته شد، بلکه مرزهای ایالتی به‌طور دوره‌ای بسته و بازگشایی شدند و خانواده‌ها از دیدن عزیزان خود بدون دلیل تایید شده توسط دولت جلوگیری کردند و برخی از افراد محلی را که بازگشته بودند مجبور به قرنطینه در هتلی با هزینه شخصی خود کردند.
این اقدامات اعتراضاتی را برانگیخت، اما اکثر استرالیایی‌ها از این امر پیروی کردند – آنها شاهد گسترش کووید در سراسر جهان بودند که میلیون‌ها نفر را کشت.

اما محدودیت ها کافی نبود. شیوع بیماری ملبورن و سیدنی را برای ماه‌ها مسدود کرد و سرانجام در پایان سال گذشته دولت پذیرفت که کووید-19 نمی‌تواند مهار شود.

روزانه موارد Covid-19 گزارش شده است

این یک تمرین ناخوشایند در تغییر پیام‌های عمومی از دور نگه داشتن ویروس به یادگیری زندگی با کووید-19 بود. متأسفانه برای دولت، کاهش اقدامات همزمان با ورود نوع Omicron، منجر به افزایش موارد و مشکلات جدید ناخواسته شد.

عجله ناگهانی برای انجام آزمایش‌های PCR باعث شد تا افراد ساعت‌ها برای دریافت آزمایشی که در برخی موارد برای روزها به عنوان کلینیک آزمایش برگردانده نمی‌شد در صف بمانند. غرق شد برخی از افرادی که از عفونت می ترسیدند سعی کردند آزمایش های آنتی ژن سریع انجام دهند، اما آزمایش های سریع تر و شخصی به سختی یافت می شود. وزیر بهداشت فدرال، گرگ هانت، یکشنبه وعده داد که میلیون ها آزمایش در راه است، در این بین، بسیاری از توصیه ها برای ماندن در خانه و نظارت بر علائم پیروی می کنند.

افرادی که در 17 دسامبر 2021 در کلینیک تست رانندگی کووید-19 بوندی بیچ سنت وینسنت صف می‌کشند.

واکسیناسیون کلیدی است

دولت به استرالیایی ها گفته است که واکسیناسیون راه خروج از همه گیری است. پس از انتشار آهسته، این کشور یکی از بالاترین نرخ‌های واکسیناسیون در جهان را دارد – طبق آمار دولتی، 92 درصد افراد واجد شرایط بالای 16 سال کاملاً واکسینه شده‌اند.

اما با وجود اینکه استرالیا در مقابله با کووید-19 پیشتاز است، به تازگی واکسیناسیون کودکان 5 تا 11 ساله را آغاز کرده است.

کوئینزلند در حال حاضر شروع سال تحصیلی را دو هفته به تعویق انداخته است تا از اوج پیش بینی شده موارد در آن ایالت در پایان ژانویه و اوایل فوریه جلوگیری کند. سایر ایالت‌ها گفته‌اند که علیرغم حجم بالای پرونده، مدرسه به‌طور عادی به موقع شروع می‌شود.

حماسه نواک جوکوویچ کانون توجه را به شکاف عمیق در جامعه استرالیا معطوف کرده است

هیچ قرنطینه رسمی در استرالیا وجود ندارد، اما با افزایش موارد ابتلا، برخی از افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس، خود را ایزوله می کنند. قفسه‌ها در برخی از سوپرمارکت‌ها خالی است زیرا زنجیره‌های تامین تحت غیبت کارگران به دلیل بیماری یا انزوا فشار می‌آورند. کارکنان بهداشت می گویند علیرغم تضمین های رسمی که سیستم با آن مقابله می کند، خسته شده اند.

در اوایل حماسه جوکوویچ، برخی گمان می‌کردند تمرکز دولت بر ویزای او، منحرف کردن حواس‌پرتی از مشکلاتی است که استرالیایی‌های عادی را درگیر کرده است. اگر اینطور بود، فقط در معطوف کردن توجه به موضوع دیگری که معمولاً نادیده گرفته می‌شد موفق شد – رفتار کشور با پناهندگان.

برای مدت کوتاهی، جهان بر هتل پارک در ملبورن متمرکز شد، جایی که حدود 30 نفر که به دنبال امنیت در استرالیا بودند، تحت سیاست های مهاجرتی این کشور، به طور نامحدودی در حال زوال هستند.

آنها ملزم به همان قانون مهاجرت هستند که جوکوویچ را به طور موقت بازداشت کرد. همان دادگاهی که پرونده او را حل و فصل کرده است، سال ها است که استدلال های آنها را شنیده است. و همان وزیری که گفته می شود به فکر دستگیری مجدد جوکوویچ است، قدرت آزادی آنها را دارد.

معترضان در مقابل هتل پارک محل برگزاری مراسم جوکوویچ در ملبورن تجمع کردند.

اگر هیچ چیز دیگری نباشد، برای بسیاری از استرالیایی ها، دو سال گذشته چشم اندازی ارائه کرده است.

برخی اکنون این سوال را مطرح می‌کنند که چرا امتیازات ویژه به ورزشکارانی که به سراسر جهان سفر می‌کنند تعلق می‌گیرد، در حالی که دیگران اخیراً در تلاش برای عبور از مرز ایالتی برای دیدن یکی از عزیزانشان بوده‌اند — و اکنون انجام آزمایشی برای تأیید بیماری خود دشوار است.

این سؤالات به ویژه در صورتی برجسته می شوند که یک فرد ورزشی خاص – از طریق گفتار و اعمال خود – مستقیماً با این وعده که واکسیناسیون به معنای بازگشت به زندگی عادی است، در تضاد باشد.

اگر و زمانی که جوکوویچ برای کسب رکورد دهمین عنوان قهرمانی اوپن استرالیا به دادگاه بیاید – به احتمال زیاد بیشتر تشویق ها برای او نخواهد بود.

و هنگامی که دولت انتخاباتی را برگزار می کند، امیدوار است که اکثر استرالیایی ها آخرین اشتباه خود را نادیده بگیرند و حکم تحقیرآمیز دادگاه را برای آزاد کردن – و پرداخت هزینه های – یکی از موفق ترین ورزشکاران جهان فراموش کنند.