سال آینده صنعت فضایی: موشک مریخ اسپیس ایکس، گردشگری و نبردهای میلیاردرهای بیشتر

کسب‌وکارهای بزرگ شروع به نفوذ در هر منطقه از پروازهای فضایی، از تماشایی‌ترین پرتاب‌های خصوصی گرفته تا کوچک‌ترین جزئیات کرده‌اند. نسخه اصلاح شده دستیار مجازی الکسای آمازون حتی در سفر آینده ناسا به دور ماه نیز سوار خواهد شد. ماموریت های بیشتری به فضا که توسط افراد فوق ثروتمند اجاره شده است در حال انجام است. اسپیس ایکس ایلان ماسک همچنین قصد دارد موشک عظیم ۴۰۰ فوتی استارشیپ خود را – که قرار است در نهایت به مریخ برسد – برای اولین بار در مدار زمین قرار دهد.

مانند سال‌های گذشته، تنظیم‌کننده‌های فدرال با نقشی که می‌تواند و باید در این دوره جدید داشته باشد، دست و پنجه نرم خواهند کرد.

در اینجا نگاهی به آنچه در آینده است.

اسپیس ایکس، فرزند پوستر دوران فضای تجاری، مشتاق است نسخه کامل موشک استارشیپ خود را در اولین پرواز آزمایشی مداری خود به فضا پرتاب کند.

راه اندازی بسیار مهم خواهد بود. استارشیپ وعده می دهد که از هر موشکی که تا به حال ساخته شده است، از قدرت خارج شود، از جمله موشک های Saturn V که در قرن گذشته فضانوردان را به ماه بردند.

(ناسا همچنین موشک جدید خود را در سال جاری پرتاب می کند – یک ماموریت آزمایشی برای فرود بعدی ماه به نام آرتمیس 1 – که از یک موشک متفاوت استفاده می کند که همچنین قول می دهد قدرت زحل V را از بین ببرد.)

پس از چند پرتاب آزمایشی در ارتفاع بالا در نیمه اول سال 2021 از سفینه فضایی فوقانی، این شرکت اولین موشک استارشیپ در مقیاس کامل خود را مونتاژ می کند – کامل با یک تقویت کننده موشک غول پیکر که وعده می دهد سفینه فضایی را به مدار می برد.

ماسک اعلام کرده بود که این شرکت آماده است تا این پرواز آزمایشی را در جولای سال گذشته از زمین انجام دهد.
اما نیمه آخر سال 2021 مملو از مشکلات بود. اداره هوانوردی فدرال، که مجوز پرتاب موشک های تجاری را صادر می کند، در حال انجام یک ارزیابی زیست محیطی بود تا بررسی کند که پرتاب چنین موشک عظیمی از خط ساحلی روستایی تگزاس چه تاثیری خواهد داشت. یک دوره نظر عمومی در ماه اکتبر صدای بسیاری از ساکنان محلی را که به شدت با این ایده مخالف بودند پخش کرد برخی از حامیان پرشور که لزوما اهل منطقه نبودند.
شرکت کنندگان در نظرات عمومی مجاز به تماس از هر نقطه بودند. و در حالی که اکثر مردم به نفع اجازه دادن به پروژه پیشبرد صحبت کردند، افرادی که خود را در مجاورت سایت پرتاب جنوب تگزاس اسپیس ایکس معرفی کردند اکثراً مخالف بودند. شمارش توسط جوی رولت، که در آن زمان یک خبرنگار در The Verge بود، نگهداری می شود.
قاضی علیه شرکت Blue Origin در تقابل با SpaceX، ناسا حکم می‌کند

اگرچه انتظار می‌رفت که SpaceX در ابتدا تا پایان سال 2021 کاملاً شفاف شود، اما ارزیابی زیست‌محیطی حداقل تا 28 فوریه 2022 ادامه خواهد داشت.

این آژانس «حجم بالای نظرات ارسال شده» و «مذاکرات و تلاش‌های مشاوره با طرف‌های مشاور» را به عنوان دلایل تاخیر ذکر کرد.

راه اندازی گردشگری مداری و فضانوردان

با برنامه Starship خود در بلاتکلیفی، SpaceX پرتاب فضانوردان خود را که با مشارکت ناسا انجام شده است، تقریباً طبق برنامه نگه داشته است.
و چیزهای بیشتری در راه است. فضانوردانی که با کپسول SpaceX Dragon به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند، قرار است در ماه آوریل بازگردند و خدمه جدیدی از چهار نفر قرار است با کپسول Dragon خود پرتاب شوند تا در همان ماه جایگزین آنها شوند.
با برکت ناسا، SpaceX همچنین می‌تواند پروازهای روی دراگون را به هر کسی که توانایی مالی دارد بفروشد. این شرکت قصد دارد دقیقاً این کار را انجام دهد و مأموریت Inspiration-4 2021 خود را با یک مأموریت چهار نفره که توسط استارت‌آپ Axiom مستقر در هیوستون منصوب شده است، انجام دهد که سه تاجر و یک فضانورد سابق را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد.
نحوه انجام دین می تواند یک سوال بزرگ برای برخی از گردشگران فضایی باشد
طرح‌هایی برای سایر پروازهای گردشگری اسپیس ایکس به مدار نیز در حال انجام است، اگرچه برنامه‌های قطعی و تاریخ پرتاب قفل نشده است.

اگر بوئینگ فضاپیمای استارلاینر برنامه ریزی شده خود را راه اندازی و راه اندازی کند، فرصت های سفر به مدار نیز ممکن است امسال افزایش یابد.

بوئینگ در کنار اسپیس ایکس قراردادی برای توسعه یک فضاپیمای شایسته خدمه بسته بود که قادر به حمل فضانوردان حرفه‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی و در صورت رضایت شرکت، گردشگران خوش‌پایدار باشد. اما بوئینگ در محاصره آزمایش‌ها و توسعه‌های متعددی قرار گرفته است. استارلاینر اخیراً پس از اینکه مشکلاتی در سیستم پیشرانش کمی قبل از پرواز آزمایشی برنامه ریزی شده خودرو کشف شد، از سکوی پرتاب خارج شد. این شرکت اکنون می گوید اولین پرتاب آزمایشی بدون خدمه می تواند از زمین خارج شود، می 2022 است.

برانسون، بزوس و گردشگری فضایی زیر مداری

شرکت‌های فضایی ریچارد برانسون و جف بزوس سال‌ها برای توسعه فضاپیمایی کار می‌کنند که بتواند مشتریان را در سفرهای کوتاه و مافوق صوت به لبه فضا ببرد. در سال 2021، هر دو میلیاردر سفرهای خود را با فضاپیمای مربوطه به لبه فضا انجام دادند.

هر دو پرواز آنها بدون مشکل ظاهری به پایان رسید، با مردانی که از فضاپیمای خود بیرون آمدند و لباس های پرواز سفارشی پوشیده بودند و برای دوربین ها پرتو می کردند.

راه‌اندازی موفقیت‌آمیز بزوس در جولای باعث شد تا این شرکت در بقیه سال پرمشغله‌ای را به پرواز درآورد و برخی از چهره‌های سرشناس را به‌عنوان «میهمانان افتخاری» به پرواز درآورد – به این معنی که آنها مجبور به پرداخت هزینه بلیط نبودند. 2022 وعده می دهد که فعالیت های بیشتری را از سوی شرکت گردشگری فضایی به نام Blue Origin به ارمغان بیاورد، اگرچه این شرکت هنوز تاریخ پرواز یا مسافران را برای سال آینده اعلام نکرده است.
سابقه طولانی تلاش های ناموفق برای قرار دادن روزنامه نگاران آمریکایی در فضا وجود دارد.  اکنون، مایکل استرهان می رود
اما Virgin Galactic با تاخیرهای قابل توجهی روبرو است. گزارشی از نیویورکر فاش کرد که چراغ های هشدار در کابین خلبان در طول پرواز برانسون خاموش شده و هواپیمای فضایی به مدت 41 ثانیه خارج از حریم هوایی تعیین شده خود حرکت کرده است. اداره هوانوردی فدرال تمام پروازها را در انتظار بررسی، که در ماه سپتامبر به پایان رسید و به ویرجین گالاکتیک کاملاً واضح اعلام شد، متوقف کرد. با این حال، این شرکت شروع خدمات تجاری خود را حداقل تا سه ماهه سوم سال 2022 به تعویق می اندازد و دلیل آن ارتقای فناوری نامرتبط است.

مشکلات کارگری در حال حاضر آشکار شده است

در همین حال، Blue Origin با مناقشات خاص خود مواجه شده است، اگرچه هیچ یک از مسائل ایمنی خاصی را در مورد موشک یا فضاپیمای آن نشان نداده است.

در عوض، گروهی متشکل از 21 کارمند فعلی و سابق نامه‌ای را امضا کردند که در آن ادعا می‌کرد شرکت در محیط کاری سمی اداره می‌کند که در آن «دخالت حرفه‌ای» به طور فعال خفه می‌شود. بلو اوریجین به این ادعاها پاسخ داد و گفت که «هیچ گونه تبعیض یا آزار و اذیت را ندارد».
این مقاله باعث نگرانی کافی برای FAA برای شروع بررسی شد. اما گزارش CNN Business همچنین نشان داد که بازرسان FAA که به این وظیفه منصوب شده‌اند به دلیل عدم حمایت قانونی از افشاگران در صنعت پروازهای فضایی تجاری با مشکل مواجه شده‌اند.
ایمیل‌های دریافت‌شده توسط CNN Business نشان می‌دهد که بازبینی بسته شده است، حتی اگر بازرسان هرگز این فرصت را نداشتند که با هیچ یک از افرادی که به‌طور ناشناس مقاله افشاگر را امضا کرده‌اند، صحبت کنند.
این وضعیت مجدداً پیچیدگی «دوره یادگیری» تعیین شده توسط فدرال صنعت فضای تجاری را برجسته کرد – نامگذاری که به طور مؤثر تنظیم‌کننده‌ها را از اجرای برخی قوانین جدید یا اعمال همان اختیارات نظارتی که برای سایر صنایع انجام می‌دهد منع می‌کند.
FAA می‌گوید فقدان حمایت از افشاگران فدرال

این نامگذاری قرار است در سال 2023 منقضی شود و FAA نشان داد که قانونگذاران وضعیت را زیر نظر دارند و در حال بررسی تغییر هستند. کل این موضوع همچنین می تواند به زودی موضوع گزارش دفتر پاسخگویی دولت شود. ایمیل های بدست آمده توسط CNN Business نشان می دهد که GAO برای اطلاعات بیشتر در مورد کاوشگر Blue Origin خود با FAA تماس گرفته است.

در همین حال، اتهامات مربوط به فرهنگ محیط کار Blue Origin – که در مقاله افشاگر جداگانه درباره SpaceX منعکس شد – صنعت فضای تجاری را تحت نظارت شدید قرار داده است.

یک خلاء بزرگ، شلوغ و خالی

سوالات مشابهی در مورد چگونگی تنظیم فضای بیرونی در عصر تجاری سازی در صحنه بین المللی مطرح است. با استفاده از SpaceX و دیگران که هزاران ماهواره را برای کسب و کارهای فضایی جدید قرار می دهند، و آزمایش اخیر تخریب ماهواره توسط دولت روسیه انجام شده است، نگرانی ها در مورد ازدحام بیش از حد در مدار زمین در حال افزایش است.
رویدادهای متعدد اخیر و پرمخاطب متعددی وجود داشت که مخاطرات این مشکل را برجسته می‌کرد: ماهواره‌های اسپیس ایکس استارلینک تقریباً با ایستگاه فضایی چین برخورد کردند، ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبور شد در موارد متعددی از مسیر زباله‌ها مانور دهد، و موشک‌های از کار افتاده سقوط کرده‌اند. خارج از مدار بدون کنترل
گروه هایی در سازمان ملل چندین دهه است که برای به روز رسانی معاهدات بین المللی حاکم بر استفاده از فضا کار می کنند. تا کنون، آنها تا حد زیادی ناموفق بوده اند. اما این تلاش بار دیگر با قطعنامه 1 نوامبر که یک گروه کاری با پایان باز ایجاد کرد که “تهدیدهای فعلی و آینده عملیات فضایی را ارزیابی می کند، تعیین می کند که چه زمانی رفتار ممکن است غیرمسئولانه تلقی شود”، “توصیه هایی را در مورد هنجارها، قوانین و مقررات احتمالی ارائه می دهد، مورد توجه قرار گرفته است. اصول رفتارهای مسئولانه،’ و کمک به مذاکره در مورد اسناد الزام آور قانونی؛ طبق مقاله‌ای که اخیراً توسط دو کارشناس سیاست فضایی منتشر شده است، از جمله معاهده‌ای برای جلوگیری از «مسابقه تسلیحاتی در فضا».