ترامپ: دیوان عالی به کمیته 6 ژانویه اجازه داد اسناد دونالد ترامپ را دریافت کند

واشنگتن: در مخالفت با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، دادگاه عالی اجازه انتشار اسناد ریاست جمهوری را که کمیته کنگره در مورد شورش 6 ژانویه به دنبال آن است، می دهد.
قضات روز چهارشنبه پیشنهاد ترامپ را برای خودداری از اسناد از کمیته تا زمانی که این موضوع در نهایت توسط دادگاه حل و فصل شود، رد کردند. وکلای ترامپ امیدوار بودند که دعوای دادگاه طولانی شود و اسناد در حالت تعلیق باقی بماند.
پس از اقدام دیوان عالی، تحویل اسنادی که در اختیار سازمان اسناد و مدارک ملی است، مانع قانونی ندارد. آنها شامل یادداشت های روزانه ریاست جمهوری، گزارش بازدیدکنندگان، پیش نویس سخنرانی و یادداشت های دست نویس مربوط به 6 ژانویه از پرونده های رئیس سابق ستاد، مارک میدوز است.
نماینده بنی تامپسون، نماینده خانم، و نماینده لیز چنی، R-Wyo، رئیس کمیته و معاون رئیس کمیته، گفتند که کمیته قبلاً شروع به دریافت پرونده هایی کرده است که ترامپ می خواست مخفی بماند.
تامپسون و چنی در بیانیه‌ای گفتند: «اقدام امشب دیوان عالی یک پیروزی برای حاکمیت قانون و دموکراسی آمریکایی است و متعهد شدند که «تمام حقایق مربوط به خشونت 6 ژانویه و علل آن را آشکار کنند».
مایک گوین، سخنگوی کاخ سفید، این حکم را “گامی مهم به جلو” برای تحقیقات، “و تضمین پاسخگویی در مورد حمله بی سابقه به دموکراسی و حاکمیت قانون” خواند.
کمیته مجلس نمایندگان با درخواست کاخ سفید بایدن تلاش خود برای دریافت برخی اسناد را به تعویق انداخت. دولت کنونی نگران بود که انتشار همه اسناد دولت ترامپ که توسط کمیته مورد نظر است، امنیت ملی و امتیاز اجرایی را به خطر بیندازد.
کلارنس توماس به تنهایی در میان قاضی ها گفت که با درخواست ترامپ مبنی بر تعلیق نگه داشتن اسناد موافقت می کرد.
وکلای ترامپ از دادگاه عالی خواسته بودند تا احکام دادگاه تجدیدنظر فدرال در واشنگتن را لغو کند و از انتشار این سوابق حتی پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن از امتیاز اجرایی آنها چشم پوشی کرد، جلوگیری کند.
در یک نظر بدون امضا، دادگاه اذعان کرد که «نگرانی‌های جدی و اساسی» در مورد اینکه آیا رئیس‌جمهور سابق می‌تواند حکم دادگاه را برای جلوگیری از افشای برخی از سوابق دوران ریاست‌جمهوری خود در موقعیتی مانند این برنده شود، وجود دارد.
اما دادگاه خاطرنشان کرد که دادگاه استیناف تشخیص داده است که ادعای ترامپ برای امتیاز دادن به اسناد تحت هر شرایطی شکست می خورد، «حتی اگر او صاحب مقام بود».
در این بیانیه آمده است که موضوع توانایی رئیس جمهور سابق برای ادعای امتیاز اجرایی باید یک روز دیگر منتظر بماند.
دادگاه با نتیجه دادگاه استیناف که منافع یک رئیس جمهور سابق را کم اهمیت جلوه می داد، مخالفت کرد و نشان داد که رئیس جمهور فعلی می تواند اساساً ادعاهای سلف خود را نادیده بگیرد.
قاضی برت کاوانا که در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در کاخ سفید کار می کرد، به طور جداگانه نوشت که «رئیس جمهور سابق باید بتواند با موفقیت از امتیاز ارتباطات ریاست جمهوری برای ارتباطاتی که در دوران ریاست جمهوری او رخ داده است استفاده کند، حتی اگر رئیس جمهور فعلی باشد. ادعای امتیاز را پشتیبانی نمی کند.»
اما کاوانا، منصوب ترامپ، با نتیجه روز چهارشنبه مخالفت نکرد و همچنین دو قاضی دیگر انتخاب شده توسط ترامپ، نیل گورسوچ و امی کونی بارت، اعتراضی نکردند.
قبل و بعد از شورش، ترامپ تئوری های نادرستی در مورد تقلب در انتخابات را ترویج کرد و پیشنهاد کرد «شورش واقعی» در روز انتخابات بود، زمانی که او از بایدن شکست خورد.
وکلای ترامپ با تکرار استدلال‌هایی که در دادگاه‌های پایین‌تر مطرح کردند، از قضات خواستند تا وارد عمل شوند و استدلال کردند که این پرونده مربوط به همه ساکنان آینده کاخ سفید است. وکلای ترامپ گفتند که روسای جمهور سابق «حق روشنی داشتند که از سوابق محرمانه خود در برابر انتشار زودهنگام محافظت کنند».
آنها افزودند: «کنگره نمی‌تواند به امید شرمسار کردن رئیس‌جمهور ترامپ یا افشای ارتباطات حساس و ممتاز رئیس‌جمهور و کارکنانش «به خاطر افشاگری»، در سفرهای ماهیگیری پر پیچ و خم شرکت کند.
اما کمیته مجلس نمایندگان در گزارش دادگاه عالی خود پاسخ داد که اگرچه حقایق پرونده «بی‌سابقه» است، اما تصمیم «سختی نبود».
هیچ توضیحی برای زمان اقدام دادگاه ارائه نشده است. اما آرشیو ملی به دادگاه استیناف و وکلای ترامپ اعلام کرد که برخی از اسنادی را که ادعا می‌کرد بخشی از پرونده دادگاه در روز چهارشنبه نبود، بدون حکم جدید دادگاه تحویل خواهد داد.
همچنین روز چهارشنبه، کمیته مجلس نمایندگان که در مورد شورش کنگره تحقیق می‌کند، احضاریه‌هایی را برای رهبران یک گروه راست‌گروه صادر کرد که در رویدادهایی ظاهر شدند که ادعاهای بی‌اساس تقلب در رأی‌دهی را پس از انتخابات 2020 تبلیغ می‌کردند.
این کمیته از نیک فوئنتس و پاتریک کیسی – شخصیت‌های اینترنتی که عقاید برتری‌طلبی سفیدپوستان را ترویج می‌کنند – در مورد آنچه که قانون‌گذاران می‌گویند ترویج ادعاهای بدون پشتوانه در مورد انتخابات و حضور آنها در ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 است، خواستار شهادت شد.
از زمان تأسیس آن در تابستان گذشته، این کمیته با تقریباً 350 نفر مصاحبه کرده است، زیرا به دنبال ایجاد یک پرونده جامع از حمله و رویدادهای منتهی به آن است.