تگزاس: SC اجازه ممنوعیت سقط جنین در تگزاس را می دهد، اما کت و شلوار کلینیک ها را تایید می کند

واشنگتن: دادگاه عالی حکم داده است که ارائه دهندگان سقط جنین در تگزاس می توانند به دلیل ممنوعیت بیشتر سقط جنین توسط ایالت شکایت کنند، اما قضات اجازه می دهند این قانون به قوت خود باقی بماند.
دادگاه روز جمعه، بیش از یک ماه پس از شنیدن استدلال‌ها درباره قانونی که سقط جنین را پس از تشخیص فعالیت قلبی در جنین غیرقانونی می‌کند، وارد عمل شد. این حدود شش هفته است، قبل از اینکه برخی از زنان حتی بدانند باردار هستند. هیچ استثنایی برای تجاوز جنسی یا زنای با محارم وجود ندارد.
این قانون از اول سپتامبر اجرا شده است.
نتیجه در بهترین حالت فقط یک پیروزی جزئی برای ارائه دهندگان سقط جنین است. از همان قاضی فدرال که قبلاً یک بار قانون را مسدود کرده است، تقریباً مطمئناً از همان قاضی فدرال خواسته می شود که دوباره این کار را انجام دهد. اما پس از آن تصمیم او توسط دادگاه تجدیدنظر ناحیه 5 ایالات متحده بررسی خواهد شد، که دو بار به اجازه اجرای ممنوعیت سقط جنین رای داده است.
این پرونده می تواند به قوه قضائیه بازگردد و تاکنون پنج رای از دادگاه 9 نفره برای تعلیق قانون تا زمانی که مبارزه قانونی در جریان است وجود نداشته است.
به نظر می‌رسد اکثریت محافظه‌کار دادگاه نیز حقوق سقط جنین را در یک پرونده می‌سی‌سی‌پی که هفته گذشته مورد بحث قرار گرفت، لغو خواهند کرد، اگرچه انتظار نمی‌رود که این تصمیم تا بهار برسد.
حکم دادگاه عالی یک روز پس از آن صادر شد که یک قاضی دادگاه ایالتی در تگزاس حکم داد که اجرای قانون، که به شکایت‌های حقوقی علیه متخلفان با صدور احکام 10000 دلاری پاداش می‌دهد، خلاف قانون اساسی است، اما قانون را در جای خود باقی گذاشته است.
دعوای دادگاه بر سر قانون تگزاس بر ساختار غیرمعمول آن متمرکز است و اینکه آیا این قانون به طور نامناسب نحوه اعتراض قانون را در دادگاه محدود می کند یا خیر. قانونگذاران تگزاس مسئولیت اجرای قانون را به جای مقامات ایالتی به شهروندان خصوصی واگذار کردند.
این قانون اجازه شکایت علیه کلینیک ها، پزشکان و هرکسی را می دهد که به سقط جنینی که پس از تشخیص فعالیت قلبی در جنین انجام می شود “کمک می کند یا شریک می کند”. این معمولاً حدود شش هفته از بارداری است قبل از اینکه برخی از زنان حتی بدانند باردار هستند.
این پرونده مجموعه پیچیده ای از مسائل را در مورد اینکه چه کسی، اگر کسی، می تواند بر سر این قانون در دادگاه فدرال شکایت کند، مطرح کرد، مسیر معمولی برای چالش با محدودیت های سقط جنین. در واقع، دادگاه های فدرال به طور معمول قوانین مشابهی را که متکی بر اجرای سنتی توسط مقامات ایالتی و محلی است، تحت کنترل قرار می دهند.
موضوع دیگر این است که با حکم دادگاه چه کسی را هدف قرار دهیم که ظاهراً سعی در جلوگیری از قانون دارد. بر اساس سوابق دیوان عالی، مشخص نیست که آیا یک دادگاه فدرال می تواند اقدامات قضات دادگاه ایالتی را که به شکایت های ارائه شده علیه ارائه دهندگان سقط جنین، منشیان دادگاه متهم به پذیرش پرونده ها متهم می شوند یا هر کسی که ممکن است روزی بخواهد شکایت کند، محدود کند. .
قانون تگزاس به طور خاص برای ایجاد موانع بر سر راه چالش های حقوقی طراحی شده بود و تا کنون کارساز بوده است.
از زمانی که در سپتامبر اجرایی شد، این قانون از زمانی که دادگاه عالی برای اولین بار در تصمیم Roe v. Wade در سال 1973 حق زنان را برای سقط جنین اعلام کرد، محدودترین محدودیت های سقط جنین را در کشور اعمال کرد.
در اولین ماه فعالیت خود، مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه تگزاس منتشر شد، نشان داد که تعداد سقط جنین در سراسر ایالت در مقایسه با سپتامبر 2020 50 درصد کاهش یافته است. طبق داده های این مطالعه، بر اساس داده های 19 کلینیک از 24 کلینیک سقط جنین در ایالت انجام شده است. پروژه ارزیابی سیاست تگزاس
طبق یک مطالعه جداگانه توسط مؤسسه Guttmacher، ساکنان تگزاس که به دنبال سقط جنین این ایالت را ترک کرده‌اند، مجبور شده‌اند به فراتر از ایالت‌های همسایه سفر کنند، جایی که کلینیک‌ها نمی‌توانند با افزایش بیماران تگزاس مقابله کنند.
قضات قبلاً یک بار از مسدود کردن این قانون خودداری کردند و در ماه سپتامبر با 5 رای به 4 رای به اجرای آن اجازه دادند. در آن زمان، سه انتصابی رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ و دو همکار محافظه کار دیگر اکثریت را تشکیل می دادند.