حداقل دستمزد آلمان با 25 درصد افزایش به 12 یورو می رسد

سه حزب سیاسی آلمان روز چهارشنبه با تشکیل دولت جدید موافقت کردند و اولاف شولتز سوسیال دموکرات چپ‌گرا قرار است جانشین آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم شود. پس از مذاکرات طولانی ائتلاف

به عنوان بخشی از توافق ائتلاف، این کشور قصد دارد حداقل دستمزد خود را از نرخ فعلی 9.60 یورو (10.77 دلار) در ساعت به 12 یورو (13.46 دلار) در ساعت افزایش دهد.

به گفته کارستن برزسکی، اقتصاددان در ING، این اقدام می تواند درآمد نزدیک به 2 میلیون نفر در آلمان را افزایش دهد که حداقل دستمزد دریافت می کنند، یا حدود 5 درصد از کارگران. او گفت که این حرکت “به وضوح قابل توجه است.”

حداقل دستمزد قبلاً قرار بود در ژوئیه 2022 به 10.45 یورو (11.72 دلار) افزایش یابد. در متن توافقنامه ائتلاف مشخص نشده بود که افزایش یکباره بزرگتر چه زمانی اعمال می شود.

فلیکس هوفنر، اقتصاددان UBS گفت: این اقدام باید “رشد کلی دستمزدها” را در سراسر اقتصاد آلمان افزایش دهد و در عین حال هشدار داد که می تواند “به فشارهای دستمزد گسترده تر کمک کند.”

بانک مرکزی جنگ طلب آلمان این هفته اقدام غیرعادی را انجام داد و علناً از این اقدام انتقاد کرد و آن را “نگران کننده” خواند. این بیانیه می‌گوید که تأثیر منفی بر دستمزد افراد با درآمد بالاتر خواهد داشت.

فشار تورمی

اقتصاددانان و سیاست گذاران در سرتاسر جهان به دقت افزایش دستمزدها را به عنوان یکی از اجزای اصلی تورم مشاهده کرده اند. در آلمان، با افزایش قیمت انرژی و افزایش هزینه مواد غذایی، تورم در ماه اکتبر به 4.5 درصد رسید که بالاترین میزان در سه دهه اخیر است.

آلمان برای اولین بار در سال 2015 حداقل دستمزد ملی را 8.50 یورو (9.54 دلار) معرفی کرد.

حمایت از حداقل دستمزد در اروپا با کاهش قدرت اتحادیه های کارگری افزایش یافته است. کمیسیون اروپا می‌گوید در بین سال‌های 2000 تا 2015، نسبت کارگران اتحادیه اروپا تحت پوشش قراردادهای چانه‌زنی جمعی کاهش یافته است، به‌ویژه این کاهش شدید در اروپای مرکزی و شرقی دیده می‌شود.

پیش نویس قانون جدید اتحادیه اروپا که در اوایل ماه جاری اعلام شد به دنبال تقویت حداقل دستمزدها در سراسر بلوک با الزامات جدید است.

اگنس یونگریوس، عضو پارلمان اتحادیه اروپا که از این اقدام حمایت می‌کرد، در بیانیه‌ای گفت: در طول بحران قبلی، کاهش حداقل دستمزدها و از بین بردن چانه‌زنی‌های دسته‌جمعی بخشی، داروی سختی بود که برای بسیاری از کشورهای عضو تجویز می‌شد. اکنون، ما در حال مبارزه برای افزایش حداقل دستمزدهای قانونی و تقویت مذاکرات جمعی در اروپا هستیم.

حداقل دستمزد آلمان در حال حاضر یکی از بالاترین ها در اتحادیه اروپا است.