خارطوم: تعداد کشته شدگان تظاهرات ضد کودتا در سودان به 40 افزایش یافت.

خارطوم: پزشکان روز شنبه پس از کشته شدن یک نوجوان بر اثر اصابت گلوله به سر، روز شنبه گفتند که تعداد قربانیان تظاهرات ضد کودتا از زمان تسلط ارتش ماه گذشته در سودان به حداقل 40 نفر رسیده است.
ژنرال ارشد سودان عبدالفتاح البرهان در 25 اکتبر وضعیت فوق العاده اعلام کرد، دولت را برکنار کرد و رهبری غیرنظامی را بازداشت کرد.
این تسلط نظامی یک انتقال دو ساله به حکومت غیرنظامی را تغییر داد، محکومیت گسترده بین المللی و اقدامات تنبیهی را به دنبال داشت و همچنین مردم را به حضور در خیابان ها تحریک کرد.
تظاهرات روز چهارشنبه مرگبارترین روز را برانگیخت و به گفته پزشکان، تعداد کشته شدگان اکنون به 16 نفر رسیده است.
کمیته مرکزی مستقل پزشکان سودان گفت: «یک شهید پس از اصابت گلوله به سر و پا در 17 نوامبر بر اثر جراحات شدید جان باخت. وی افزود: او 16 ساله بود.
به گفته پزشکان، اکثر کشته شدگان روز چهارشنبه در شمال خارطوم بودند که در آن سوی رودخانه نیل از پایتخت قرار دارد.
مقامات پلیس استفاده از گلوله جنگی را رد کرده و اصرار دارند که از “حداقل نیرو” برای متفرق کردن تظاهرات استفاده کرده اند. آنها تنها یک مورد مرگ را در میان تظاهرکنندگان در شمال خارطوم ثبت کرده اند.
روز جمعه، گروه‌های کوچکی از معترضان پس از اقامه نماز علیه کودتای نظامی در چندین محله تجمع کردند، به‌ویژه در شمال خارطوم، جایی که مردم در حال ساختن سنگرها در سراسر جاده‌ها بودند. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آنها به صورت پراکنده گاز اشک آور شلیک کردند.
ایالات متحده روز جمعه این سرکوب مرگبار را محکوم کرد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: «ما از کسانی که مسئول نقض و نقض حقوق بشر، از جمله استفاده بیش از حد از زور علیه معترضان مسالمت آمیز هستند، می خواهیم که پاسخگو باشند».
واشنگتن گفت سودانی‌ها باید آزاد باشند تا نظرات خود را بدون ترس از خشونت بیان کنند، و خواستار آزادی کسانی شد که از زمان تصرف این کشور دستگیر شده‌اند.
ایالات متحده افزود: «پیش از اعتراضات آتی، ما از مقامات سودان می‌خواهیم خویشتنداری کرده و اجازه تظاهرات مسالمت‌آمیز را بدهند».
انجمن حرفه ای سودانی (SPA) از معترضان خواسته است که به کمپین خود ادامه دهند و روز جمعه گزارش دادند که نیروهای امنیتی به خانه ها و مساجد در شمال خارطوم حمله کرده اند.
SPA چتری از اتحادیه هایی است که در تظاهرات چند ماهه ای که عمر البشیر رئیس جمهور را در آوریل 2019 برکنار کردند، نقش مهمی داشتند.
سودان سابقه طولانی در کودتاهای نظامی دارد و از زمان استقلال در سال 1956 تنها از دوره های نادری از حکومت دموکراتیک برخوردار است.
برهان، ژنرال ارشد، اصرار دارد که حرکت ارتش “کودتا نبود” بلکه گامی “اصلاح دوران گذار” بود، زیرا درگیری‌های درون گروهی و شکاف بین غیرنظامیان و ارتش تحت حکومت اکنون سرنگون شده عمیق‌تر شده است.
او از آن زمان یک شورای حکومتی غیرنظامی-نظامی جدید را اعلام کرد که در آن سمت خود را به عنوان رئیس، همراه با یک فرمانده قدرتمند شبه نظامی، سه شخصیت ارشد نظامی، سه رهبر سابق شورشیان و یک غیرنظامی حفظ کرد.
اما چهار عضو غیرنظامی دیگر با افراد کمتر شناخته شده جایگزین شدند.