خان: عمران خان: تصمیم پاکستان برای پیوستن به “جنگ علیه تروریسم” آمریکا به خاطر منافع عمومی نیست، بلکه برای دلار گرفته شده است | اخبار هندوستان

اسلام آباد: نخست وزیر عمران خان روز سه شنبه از تصمیم پاکستان برای پیوستن به “جنگ 20 ساله آمریکا علیه تروریسم” در افغانستان ابراز تاسف کرد و آن را “زخم خود” و تصمیمی که به خاطر پول و نه برای منافع عمومی گرفته شد، خواند.
خان، که مدت‌ها از مشارکت پاکستان در جنگ دو دهه‌ای انتقاد می‌کرد، در سال 2001 زمانی که فرمانروای نظامی وقت، ژنرال پرویز مشرف، تصمیم گرفت بخشی از «جنگ علیه» شود، ادعا کرد که به تصمیم‌گیرندگان نزدیک بود. وحشت.
خان در حالی که در اینجا خطاب به افسران وزارت امور خارجه آمده است، گفت: “من به خوبی می دانم که چه ملاحظاتی پشت این تصمیم وجود داشت. متأسفانه مردم پاکستان توجهی نداشتند.”
او با اشاره به جنگ شوروی و افغانستان که در آن زمان به عنوان «جنگ مقدس» لقب گرفت، گفت: «در عوض، ملاحظات مشابه دهه 1980 بود، زمانی که ما در جهاد افغانستان شرکت کردیم.
ما خودمان مسئولیم… همانطور که اجازه می دهیم [others] از ما استفاده کرد، آبروی کشورمان را فدای کمک کرد و سیاست خارجی خلاف منافع عمومی انجام داد. [and was devised] برای پول.”
وی جنگ با تروریسم را برای پاکستان یک زخم خودزنی خواند و افزود: «ما نمی‌توانیم کسی را برای این نتیجه (جنگ) مقصر بدانیم.
خان در گذشته اغلب گفته بود که پاکستان در نتیجه 20 سال جنگ متحمل بیش از 80000 کشته و خسارت اقتصادی بیش از 100 میلیارد دلار شده است.
خان در مورد آخرین وضعیت افغانستان گفت که این یک “وحشیگری بزرگ” است که یک بحران انسان ساز ایجاد می شود “وقتی می دانیم که مسدود کردن حساب ها و نقدینگی افغانستان از بحران جلوگیری می کند.”
وی گفت که پرداختن به وضعیت افغانستان برای پاکستان به عنوان همسایه آن مهم است و ممکن است به دلیل بحران ضربه شدیدی ببیند.
او گفت که پاکستان در این شرایط سخت به کمک های خود به افغانستان ادامه خواهد داد.
وی در ادامه افزود که صرف نظر از اینکه ظهور طالبان در افغانستان را دوست داشته باشد یا نداشته باشد، جهان باید بر مشکلاتی که 40 میلیون نفر با آن دست به گریبان هستند تمرکز کند.
خان همچنین با تبریک و قدردانی از وزارت امور خارجه به دلیل میزبانی نشست سازمان همکاری اسلامی در یک اطلاعیه کوتاه گفت که واکنش به این نشست نشان داد که وجهه پاکستان در سطح جهانی بهبود یافته است.
نخست‌وزیر با بیان اینکه «حضور در اجلاس سران و قدردانی از مواضع پاکستان نشان‌دهنده بهبود وجهه این کشور است»، گفت: اعتبار «بهبود وجهه پاکستان» به دولت وی تعلق دارد.
نخست وزیر در ادامه از افسران این وزارتخانه خواست که تمرکز خود را از ژئوپلیتیک به ژئواکونومیک تغییر دهند و تاکید کرد که پاکستان می تواند با تمرکز بر خودباوری به کشوری بزرگ تبدیل شود.