خان: پاکستان مسئول کاستی های آمریکا در افغانستان است: عمران خان

پاکستان: عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز دوشنبه گفت که ایالات متحده در افغانستان اشتباه کرد و پاکستان به خاطر شکست های آمریکا مقصر شناخته شد و به خاطر فداکاری های این کشور در جنگ جهانی علیه تروریسم اعتباری قائل نشد.
خان در جلسه افتتاحیه سمینار گفتگوی مارگالا 2021 در اسلام آباد که توسط اندیشکده موسسه تحقیقات سیاست اسلام آباد (IPRI) برگزار شد، گفت که پاکستان با بزرگترین آسیب جانبی در جنگ افغانستان روبرو شده است.
او گفت: «پاکستان مسئول کاستی های ایالات متحده است.
خان گفت که پاکستان با بزرگترین آسیب جانبی در جنگ افغانستان روبرو شد زیرا تنها متحد ایالات متحده بود که متحمل بیش از 80000 تلفات، آواره شدن میلیون ها نفر و بیش از 100 میلیارد دلار خسارت اقتصادی شد.
خان گفت که پاکستان به دلایل نادرستی از سوی جامعه بین المللی مقصر شناخته می شود، در حالی که در مورد موضوع کشمیر سکوت اختیار کرده است. وی از این که پاکستان نتوانست دیدگاه خود را به طور مؤثر در برابر جهانیان ارائه کند ابراز تاسف کرد.
خان با اشاره به اینکه تنها قدرت نظامی تضمینی برای امنیت ملی نیست، که مفهومی فراگیر بود، گفت: “تا زمانی که رشد فراگیر نداشته باشید، نمی توانید امنیت ملی داشته باشید.”
«توزیع نابرابر منابع منجر به هرج و مرج در میان مردمی می شود که از جریان اصلی توسعه کنار گذاشته شده اند. اعتلای قشر محروم جامعه برای تضمین امنیت ملی در سراسر کشور حیاتی بود.»
وی همچنین تاکید کرد که حاکمیت قانون و برابری برای همه پیش‌شرط دموکراسی است.
او گفت: «فساد، به ویژه نخبگان، برای توسعه یک کشور مضر بود.
خان بر تحقیقات برای ترویج تفکر اصیل در یک جامعه تاکید کرد و گفت که فقدان تحقیقات عمیق منجر به اتکا به اطلاعات دست دوم توسط اندیشکده های غربی در مورد موضوعات مهمی مانند افغانستان شده است.
او همچنین در مورد اسلام هراسی صحبت کرد و خواستار واکنش شدید اندیشکده‌های مسلمان برای خنثی کردن این مفهوم که اسلام و تروریسم با هم مرتبط هستند، شد.
افغانستان از 15 اوت زمانی که گروه شبه نظامی تندرو افغان دولت منتخب رئیس جمهور اشرف غنی را برکنار کرد و او را مجبور به فرار از کشور و پناه بردن به امارات متحده عربی کرد، تحت حاکمیت طالبان قرار دارد.