خاکستر آتشفشانی کمک به تونگا را به تاخیر می اندازد، زیرا مقیاس آسیب ظاهر می شود

ولینگتون، نیوزلند: خاکستر غلیظ روی باند فرودگاه، تحویل کمک‌ها به جزیره تونگا در اقیانوس آرام را به تاخیر انداخت، جایی که چند روز پس از فوران آتشفشانی و سونامی عظیم زیر دریا گزارش شده بود که خسارت قابل توجهی در آن گزارش شده بود.
ارتش نیوزیلند در حال ارسال آب آشامیدنی مورد نیاز و سایر تجهیزات است، اما گفت خاکستر روی باند پرواز را حداقل یک روز به تاخیر می اندازد. ابر خاکستر بلند از زمان فوران روز شنبه مانع از پروازهای قبلی شده بود. نیوزیلند همچنین دو ناو نیروی دریایی خود را به تونگا می‌فرستد که روز سه‌شنبه را ترک خواهند کرد و متعهد شد یک میلیون دلار نیوزیلند (680000 دلار) اولیه برای تلاش‌های بازیابی کند.
استرالیا همچنین یک کشتی نیروی دریایی از سیدنی به بریزبن فرستاد تا در صورت نیاز برای ماموریت پشتیبانی آماده شود.
ارتباطات با تونگا بسیار محدود بوده است، اما نیوزلند و استرالیا پروازهای نظارتی نظامی را برای ارزیابی خسارت روز دوشنبه ارسال کردند.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، گفت که مقامات بشردوستانه سازمان ملل و دولت تونگا «خسارات زیرساختی قابل توجهی را در اطراف تونگاتاپو گزارش کرده‌اند».
دوجاریک گفت: «هیچ تماسی از سوی گروه جزایر Haapai وجود نداشته است، و ما به ویژه نگران دو جزیره کوچک کم ارتفاع – Mango و Fonoi – به دنبال پروازهای نظارتی هستیم که خسارت مالی قابل توجهی را تأیید می کند.
کمیسیون عالی نیوزلند در تونگا همچنین “خسارات قابل توجه” را در امتداد ساحل غربی جزیره اصلی تونگاتاپو، از جمله به استراحتگاه ها و در امتداد منطقه ساحلی گزارش کرد.
تصاویر ماهواره ای این فوران دیدنی را با توده ای از خاکستر، بخار و گاز که مانند یک قارچ غول پیکر بر فراز اقیانوس آرام جنوبی بالا آمده بود، ثبت کردند. امواج سونامی حدود 80 سانتی متری (2.7 فوت) به خط ساحلی تونگا برخورد کردند و از اقیانوس آرام عبور کردند و خسارت جزئی از نیوزلند به سانتا کروز، کالیفرنیا وارد کردند. این فوران یک انفجار صوتی را به راه انداخت که تا دوردست آلاسکا شنیده می شد.
دو نفر در پرو غرق شدند که نشت نفت پس از حرکت امواج کشتی که در حال انتقال نفت در یک پالایشگاه بود، گزارش شد.
پیتر لوند، سرپرست کمیساریای عالی نیوزیلند در امور تونگا، گفت که تاکنون گزارش‌های تایید نشده‌ای مبنی بر کشته شدن سه نفر در تونگا وجود دارد.
یک مورد مرگ توسط خانواده تایید شده است: زن بریتانیایی آنجلا گلاور، 50 ساله، که توسط یک موج با خود برد.
نیک الینی گفت جسد خواهرش پیدا شده و شوهرش زنده مانده است. الینی به اسکای نیوز گفت: «می‌دانم که این تصادف وحشتناک زمانی رخ داد که آنها سعی کردند سگ‌های خود را نجات دهند. او گفت که این رویای زندگی خواهرش بوده است” زندگی در اقیانوس آرام جنوبی و “او زندگی خود را در آنجا دوست داشت.”
انفجار آتشفشان هونگا تونگا هونگا هااپای، در حدود 64 کیلومتری (40 مایلی) شمال نوکوآلوفا، آخرین مورد از یک سری فوران های چشمگیر بود. در اواخر سال 2014 و اوایل سال 2015، فوران ها جزیره کوچک جدیدی را ایجاد کردند و سفر هوایی به مجمع الجزایر اقیانوس آرام را مختل کردند.
شرکت تصویربرداری زمین Planet Labs PBC پس از شروع فوران دریچه جدید در اواخر دسامبر، جزیره را تماشا کرده بود. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که آتشفشان چقدر این منطقه را شکل داده است و جزیره‌ای در حال رشد در نزدیکی تونگا ایجاد کرده است.
دوجاریک گفت که برنامه جهانی غذای سازمان ملل در حال بررسی چگونگی آوردن تجهیزات امدادی و کارکنان بیشتر است و درخواستی برای بازگرداندن خطوط ارتباطی در تونگا دریافت کرده است.
یکی از عوامل پیچیده این است که تونگا توانسته است از شیوع COVID-19 جلوگیری کند. نیوزلند گفت که کارکنان نظامی این کشور واکسینه شده و مایل به پیروی از پروتکل های تونگا هستند.
ارتش نیوزیلند گفت امیدوار است فرودگاه تونگا چهارشنبه یا پنجشنبه افتتاح شود. ارتش گفت که یک پرتاب هوایی را در نظر گرفته است، اما «این ترجیح مقامات تونگا نیست».
ارتباطات با این کشور جزیره ای محدود است زیرا کابل فیبر نوری زیر آب که تونگا را به سایر نقاط جهان متصل می کند، احتمالاً در این فوران قطع شده است. شرکت مالک کابل و تعمیرات ممکن است هفته ها طول بکشد.
سامیئلا فونوآ، که ریاست هیئت مدیره شرکت تونگا کابل با مسئولیت محدود را بر عهده دارد، گفت که به نظر می رسد کابل حدود 10 تا 15 دقیقه پس از فوران قطع شده است. او گفت که کابل در بالای صخره مرجانی قرار دارد که می تواند تیز باشد.
فونوآ گفت که یک کشتی باید کابل را بکشد تا آسیب را ارزیابی کند و سپس خدمه باید آن را تعمیر کنند. او گفت که تعمیر یک استراحت ممکن است یک هفته طول بکشد، در حالی که استراحت های متعدد ممکن است تا سه هفته طول بکشد. وی افزود که هنوز مشخص نیست که چه زمانی برای کشتی ایمن است که در نزدیکی آتشفشان زیردریایی برای انجام این کار بی خطر باشد.
فونوآ گفت که کابل دوم زیردریایی که جزایر داخل تونگا را به هم وصل می کند نیز قطع شده است. با این حال، یک شبکه تلفن محلی کار می کرد و به مردم تونگا اجازه می داد با یکدیگر تماس بگیرند. اما او گفت که ابر خاکستر ماندگار همچنان حتی تماس های تلفنی ماهواره ای را با خارج از کشور دشوار می کند.