خشکسالی دلیلی است که اروپا برای گوجه فرنگی هزینه بیشتری می پردازد

طلسم خشکی باعث پژمرده شدن محصولات و به تاخیر انداختن کاشت در برخی از تولیدکنندگان برتر اروپا می شود که خطر افزایش بیشتر تورم مواد غذایی را به دنبال دارد. حدود 60 درصد از حومه اسپانیا گرفتار شده است خشکسالیو شرایط برای کشاورزان در حال بدتر شدن است ایتالیا و پرتغال این به دنبال یک زمستان فوق‌العاده خشک و گرم در جنوب و غرب اروپا است که دسترسی به آب برای استفاده کشاورزی را در اواخر سال محدود می‌کند.
باران‌های شدید ماه مارس و آوریل بقیه کشورهای اتحادیه اروپا را تقویت کرده است و اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند تولید غلات نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش یابد. با این حال، اروپای جنوبی از نظر میوه و سبزیجات دارای وزن سنگینی است و آب و هوای بد به دنبال خشکسالی است که سال گذشته شالیزارهای برنج و باغ های زیتون را پژمرده کرد.
ماسیمیلیانو جیانسانتی، رئیس گروه کشاورزی ایتالیایی Confagricoltura، در مصاحبه ای در رم گفت: “کاشت در منطقه رودخانه پو به طور سنتی در اواخر فوریه یا اوایل مارس شروع می شود، اما در حال حاضر خاک بسیار خشک است.” با این حال، هرچه بیشتر منتظر بمانیم، از نظر محصولات کمتر به دست خواهیم آورد.
فشار صعودی بر قیمت مواد غذایی در اروپا، حتی با کاهش نرخ تورم، همچنان پابرجاست. گرما و خشکی باعث پژمرده شدن محصولات ذرت در بیشتر قاره در تابستان گذشته شد و سطح آب رودخانه پو – بزرگترین رودخانه ایتالیا – را به پایین ترین حد در 70 سال گذشته کاهش داد. جیانسانتی گفت که خشکسالی امسال می تواند به برداشت بهاره محصولات پرسود مانند گوجه فرنگی و میوه ضربه بزند – صنعتی با 22 میلیارد دلار (20 میلیارد روپیه) فروش سالانه و تقریبا 8 میلیارد روپیه صادرات. تولید سویا و ذرت نیز در معرض خطر خواهد بود و هزینه‌های تولیدکنندگان گوشت و مرغ را افزایش می‌دهد.
به گفته یک سازمان کشاورزان محلی، در اسپانیا، بیش از 3.5 میلیون هکتار (8.6 میلیون هکتار) از محصولات غلات دیم زیان های جبران ناپذیری وارد می شود. برخی از باغات آجیل و تاکستان ها در حال رشد هستند و کمبود گل مانع از تولید عسل توسط زنبورها می شود.
ایتالیا در تلاش است تا قبل از شروع گرمای تابستان اقدام کند. دولت نخست وزیر جورجیا ملونی گفت که یک تزار اضطراری آب را برای تسریع در کارهای زیرساختی و رفع نشتی لوله ها در سراسر کشور منصوب خواهد کرد. اما این پست در میان درگیری های سیاسی پر نشده است. فابیو ماسیمو پالوتینی، رئیس اپراتورهای بازار عمده فروشی Italmercati، گفت که تغییر سریع دما و آب کمیاب در دسترس بودن محصول را تغییر داده است و قیمت گوجه فرنگی – یکی از اصلی ترین رژیم های غذایی محلی – نسبت به سال 2022 30 درصد افزایش یافته است.
چشم انداز در سایر تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی بهتر است: تقریباً تمام مزارع گندم و جو در فرانسه در اوایل فصل وضعیت خوبی دارند، اگرچه سطح آب زیرزمینی همچنان پایین است. بسیاری از آلمان و لهستان در 30 روز گذشته دو برابر بارندگی عادی خود را داشتند.