دره ویپاوا: گنج زیبای پنهان اسلوونی

(سی ان ان) – کمتر از یک ساعت با لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی فاصله دارد، اما دره ویپاوا واقعاً در رادار توریستی ثبت نشده است.

این منطقه حاصلخیز دلپذیر که از غرب تا مرز ایتالیا امتداد دارد، ترکیبی جادویی از شراب و غذای فوق‌العاده عالی، مناظر کارست شگفت‌انگیز و قلعه‌های قرون وسطایی بر فراز روستاهای زیبا دارد.

حتی آب و هوای کوچک خود را دارد – طعم کمی از دریای مدیترانه که بین کوه‌های آهکی فرو رفته است. این مکانی است که برای ماجراجویی در فضای باز ساخته شده است – پیاده، روی دو چرخ یا با پاراگلایدر شناور در بالای دره.

در اینجا برخی از مناظر غیر قابل چشم پوشی دره ویپاوا، برای مواقعی که بازدید از آن امن است، آورده شده است.

جاده شراب دره ویپاوا را دنبال کنید

Vineyard-in-Vipava-Valley- © -Marijan-Močivnik

شراب های اسلوونی به طور جدی دست کم گرفته می شوند.

با حسن نیت از Marijan Močivnik / Vipava Valley

با وجود فلات جنگلی ترنوو در شمال و فلات کارست در جنوب، جای تعجب نیست که دره ویپاوا یکی از حاصلخیزترین مناطق اروپا باشد.

در اینجا باد شدید بورجا – که ایتالیایی‌ها آن را بورا و کروات‌ها بورا می‌شناسند – از دره عبور می‌کند، هوا را پاک می‌کند و شرایط رشد بهینه را برای شراب‌های درجه یک اسلوونی به ارمغان می‌آورد.

ده‌ها کارخانه شراب‌سازی – به‌علاوه تعداد بیشماری تاکستان‌های کوچک خانوادگی – شراب‌هایی را تولید می‌کنند که به‌طور جدی دست کم گرفته شده‌اند و بسیاری از آنها از انگورهای بومی اسلوونی، از جمله گونه‌های سفید Zelen و Pinela استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با شراب های منطقه، از تعاونی شراب Vipava 1894 در شهر Vipava شروع کنید. این تعاونی که از سال 1894 فعالیت می‌کند، شراب‌های 350 شراب‌ساز را گرد هم می‌آورد و شما می‌توانید در طول یک گشت و گذار در انبار و مزه کردن از برخی از بهترین‌ها لذت ببرید.
برای گشت و گذار بیشتر، از شراب سازی Burja Estate درست در جنوب ویپاوا، یا شراب سازی های بوتیک Batič و Lepa Vida در غرب در Šempas فاصله زیادی ندارید.

از مزرعه تا سفره

Vipava-Valley-food- © -Miha-Bratina

آب و هوای مدیترانه ای ویپاوا به ایجاد غذاهای خوشمزه کمک می کند.

با حسن نیت از Miha Bratina / Vipava Valley

همان باد بورجا که در میان تاکستان ها می وزد دلیل بزرگی است که چرا پروشوتو خشک شده دره ویپاوا رقیب بزرگی برای همتای ایتالیایی خود است.

و این ریزاقلیم معتدل مدیترانه ای به این معنی است که دره پر از باغ های میوه است که با زردآلو، هلو و خرمالو ناله می کنند.

برای دوستداران غذا، همه چیز از روستایی گرفته تا تصفیه شده وجود دارد – از غذاهای خانگی و خانگی در مزارع گردشگری کشاورزی گرفته تا رستوران های ستاره دار میشلین.

در واقع، دو رستوران از شش رستوران ستاره‌دار میشلن اسلوونی در دره ویپاوا هستند: سد در نوا گوریکا و گوستیلنا ​​پری لوژتو که در ساختمان زیبای قرن هفدهمی به‌سبک پالادیایی، Dvorec Zemono، در نزدیکی ویپاوا واقع شده‌اند.

یک یا دو بار در سال، بسیاری از مزارع محلی و انبارهای شراب درهای خود را برای سنت اسلوونیایی اوسمیکا باز می کنند. در طی یک دوره 10 روزه، می‌توانید شراب و محصولات خانگی آن‌ها را در یک میخانه موقتی در طول یک شب شادمانه امتحان کنید.

از ویپاوا دیدن کنید

رودخانه Kayaing-in-Vipava

ویپاوا یک پایگاه عالی برای کاوش در منطقه است.

با احترام دره ویپاوا

ویپاوا شگفتی‌های زیادی را در فضای جمع و جور خود فرو می‌برد و آن را به پایگاهی مسحورکننده برای کاوش در منطقه تبدیل می‌کند – به خصوص اگر اهل گردشگری شراب باشید.

در اینجا سرچشمه دلتای رودخانه ویپاوا و چشمه‌های خروشان زیبایی بیشتری را به این شهر با ساختمان‌های باروک پاستلی، پل‌های زیبا و برج باومکیرشنر قرون وسطایی بر فراز رودخانه می‌آورند.

برای دیدن مناظر رفیع شهر، پیاده‌روی در مسیر پیاده‌روی به سمت خرابه‌های قلعه ویپاوا متعلق به قرن یازدهم وجود دارد. یک گزینه ملایم تر، بازدید از موزه شراب و فروشگاه شراب ویپاوا برای طعم دادن از شراب های منطقه است.

نزدیک به 2000 سال تاریخ را کشف کنید

قلعه ریهمبرک مشرف به روستای برانیک است.

قلعه ریهمبرک مشرف به روستای برانیک است.

Adobe Stock

در Ajdovščina، یکی از بزرگترین شهرهای منطقه، بقایای قلعه رومی Castra در نزدیکی رودخانه Hubelj قرار دارد. این دیوار در حدود قرن سوم ساخته شده است و بزرگترین دیوار رومی بازمانده در اسلوونی است و بازدیدکنندگان می توانند در مجموعه موزه Ajdovščina در نزدیکی میراث رومی اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در دهکده قرون وسطایی دوست داشتنی ویپاوسکی کریژ در بالای تپه، چند قرن پیش، چند مایلی به سمت غرب پرش وجود دارد.

مسیرهای باریک آن برای سرگردانی مناسب است، و از نکات برجسته آن می توان به کلیسای باروک و گشت در صومعه کاپوچین، با کتابخانه چشمگیر از نسخ خطی کمیاب و مجموعه ای از هنرهای باروک اشاره کرد.

برای عاشقانه‌های خالص — و مناظر بی‌نظیر از مناظر کوهستانی ویپاوا – قلعه ریهمبرک وجود دارد که چشم‌انداز روستای برانیک دارد. این قلعه وسیع که قدمت آن به قرن سیزدهم می رسد و در طول قرن ها به آن اضافه شده است، دارای بلندترین برج در اسلوونی است.

این یک محیط جوی برای کنسرت ها و عروسی ها است، و اگر در غروب به بالا نگاه کنید، تعداد زیادی از خفاش های ساکن آن را خواهید دید که در حال پرواز هستند.

از پنجره طبیعی Otlica نگاه کنید

Otlica-Natural-Window, -Vipava-Valley- © -Marijan-Močivnik

پنجره طبیعی Otlica یک نمای عالی را قاب می کند.

با حسن نیت از Marijan Močivnik / Vipava Valley

در این منظره آهکی مملو از زیبایی‌ها، یکی وجود دارد که خودنمایی می‌کند. در لبه فلات جنگلی Trnovo، پنجره طبیعی Otlica (Otliško okno) قرار دارد، یک حفره شکاف در درون سنگ آهک که منظره باشکوهی از دره ویپاوا را نشان می دهد.

اگر مسیر مشخص‌شده‌ای را که در پارک اسپورت کم رنگ در Ajdovščina شروع می‌شود به مدت پنج مایل دنبال کنید، حدود سه ساعت طول می‌کشد تا مسیر را انجام دهید، بنابراین به سطح مناسبی از آمادگی جسمانی نیاز دارید. اما دیدگاه ها ارزش تلاش را خواهند داشت.

فعال شدن

دوچرخه سواری در دره ویپاوا- © Marijan-Močivnik

فعالیت‌ها شامل دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در میان تاکستان‌ها می‌شود.

با حسن نیت از Marijan Močivnik / Vipava Valley

پیاده روی به Otlica اشتها را برای ماجراجویی های فعال تر برانگیخته می کند. چندین صد مایل مسیر پیاده روی در سراسر منطقه وجود دارد، و در حالی که بسیاری از آنها با سختی متوسط ​​هستند، می توانید مسیرهای آسانی مانند مسیر آموزشی دو مایلی را در امتداد رودخانه هوبلج پیدا کنید.

مسیر نه مایلی در امتداد لبه فلات گورا مناظر وسیعی را ارائه می دهد، در حالی که مسیر پنج مایلی Vitovlje از کنار دریاچه Vitovlje، تنها دریاچه طبیعی در دره ویپاوا می گذرد. در یک روز صاف می توانید تا دریای آدریاتیک را ببینید.

دوچرخه سواران نیز طیف وسیعی از مسیرها را برای انتخاب دارند، برخی از آنها شامل گردش های آرام بخش بوکولیکی در میان تاکستان ها است، در حالی که برخی دیگر استقامت شما را در قله هایی با ارتفاع 6000 فوت آزمایش می کنند.

Kostanjevica-صومعه-in-Nova-Gorica- © -Matjaž-Prešeren

صومعه Kostanjevica را می توان در پیاده روی در اطراف دره ویپاوا پایین مشاهده کرد.

با احترام به Matjaž Prešeren / Vipava Valley

یک شروع ملایم با مسیر دو ساعته دور دره ویپاوا پایین از نوا گوریکا تا دورنبرک و برگشت، با عبور از قلعه میرن و صومعه کوستانجویکا ارائه می‌شود.

کسانی که به دنبال چالش هستند می توانند با صعود سه ساعته به سمت فلات گورا و تپه کوک که پاراگلایدرها از آنجا بلند می شوند، مقابله کنند. پیوستن به آنها وسوسه انگیز است، زیرا پرواز با پاراگلایدر در آسمان یکی از هیجان انگیزترین راه ها برای کشف دره ویپاوا است.

در امتداد رودخانه ویپاوا، قایق‌رانان و قایق‌رانان را می‌توان دید که از میان این منظره سرسبز راه خود را طی می‌کنند.

دو فرهنگ را در نوا گوریکا بچشید

اروپا-میدان-در-نووا-گوریکا- © -تینا-میهلج

نوا گوریکا در مرز ایتالیا قرار دارد.

با احترام دره ویپاوا / تینا میهلج

اسلوونی به معنای واقعی کلمه در شهرهای نوا گوریکا و گوریزیا با ایتالیا ملاقات می کند، جایی که مرز بدون درز بین دو کشور از میدان اروپا می گذرد.

هنگامی که پیمان صلح پاریس در سال 1947 گوریزیا را در ایتالیا قرار داد، شهر جدید نوا گوریکا توسعه یافت و از آن زمان به یک شهر دانشگاهی پر جنب و جوش تبدیل شده است. آنها نیروهای خود را برای تبدیل شدن به پایتخت مشترک فرهنگی اروپا برای سال 2025 ترکیب کرده اند، اولین شهرهای فرامرزی که این کار را انجام می دهند.