مقامات هنگ کنگ اصرار دارند که یورش به اتاق خبر “ربطی به کار رسانه ای ندارد”

بیش از 200 افسر پلیس روز چهارشنبه به دفاتر استند نیوز یورش بردند و مواد روزنامه نگاری را ضبط کردند و کارمندان ارشد فعلی و سابق مرتبط با وب سایت خبری مستقل را دستگیر کردند. در میان این هفت نفر، ستاره Cantopop و فعال دموکراسی، Denise Ho، یکی از اعضای سابق هیئت مدیره Stand News بود که در خانه اش دستگیر شد.

کری لام، رهبر این شهر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که این یورش‌ها صرفاً یک کار اجرایی بوده است و ادعاهایی را که آزادی مطبوعات یا بیان را به خطر می‌اندازند، رد کرد.

او گفت: “هنگ کنگ جامعه ای است که در آن حاکمیت قانون داریم. همانطور که باید امنیت ملی و نظم اجتماعی را حفظ کنیم، باید حاکمیت قانون خود را حفظ کنیم.” ما هیچ سازمان رسانه ای خاصی را با موضع خاصی هدف قرار نمی دهیم.

پلیس همچنین حدود 61 میلیون دلار هنگ کنگ (7.8 میلیون دلار) از دارایی های استند نیوز را مسدود کرد. پلیس امنیت ملی گفت این دستگیری‌ها به چندین مقاله «فتنه‌انگیز» منتشر شده توسط این رسانه بین جولای ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۱ مرتبط است.

اندکی پس از آن، استند نیوز اعلام کرد که فعالیت خود را متوقف کرده و حضور آنلاین خود را در عرض چند روز حذف خواهد کرد – آخرین صدای طرفدار دموکراسی که تحت فشار فزاینده سرکوب پکن در شهر به گوش می رسد.
یکی دیگر از رسانه های خبری دموکراسی خواه هنگ کنگ پس از یورش پلیس و دستگیری ها تعطیل شد
از زمانی که پکن در سال گذشته قانون امنیت ملی گسترده‌ای را در هنگ کنگ وضع کرد، گروه‌های طرفدار دموکراسی منحل شدند، فعالان و روزنامه‌نگاران دستگیر شدند و روزنامه قدیمی اپل دیلی حامی دموکراسی تعطیل شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت: روزنامه نگاری فتنه نیست و از مقامات خواست دستگیرشدگان را آزاد کنند. “آزادی بیان، از جمله آزادی رسانه ها، و دسترسی به اطلاعات ارائه شده توسط رسانه های مستقل برای جوامع موفق و امن بسیار مهم است.”

او با استفاده از نام اختصاری جمهوری خلق چین ادامه داد: با ساکت کردن رسانه‌های مستقل، جمهوری خلق چین و مقامات محلی اعتبار و قابلیت هنگ کنگ را تضعیف می‌کنند.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا نیز یک توییت ارسال کرد انتقاد از دستگیری ها و یورش به عنوان دلیلی بر “وخامت بیشتر” آزادی مطبوعات در هنگ کنگ.

وی با اشاره به قانون اساسی کوچک شهر و ترتیباتی که به هنگ کنگ وضعیت نیمه خودمختار داده است، گفت: “احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی در قانون اساسی و اصل “سیستم های 1 کشور 2” نقش اساسی دارد.

دولت های دیگر از جمله کانادا و تایوان نیز این بازداشت ها را محکوم کرده اند.

ما از ادامه سرکوب فضای مدنی نگران هستیم. [including] دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد که بازداشت امروز 6 کارمند رسانه ای در Stand News است. ما از مقامات می خواهیم اطمینان حاصل کنند که اقدامات بعدی به طور کامل به حقوق آزادی اطلاعات، بیان و اجتماع و همچنین روند قانونی احترام می گذارد.

لام در بیانیه روز پنجشنبه خود به آن پاسخ ها به سرکوب اشاره کرد و افزود: “سازمان های رسانه ای غربی و دولت های خارجی بدون درک قانون هنگ کنگ و همه شواهد اظهار نظر می کنند.”

در بیانیه مطبوعاتی روز پنجشنبه، دولت شهر همچنین تاکید کرد که آزادی بیان و آزادی مطبوعات تحت قانون محافظت می شود.

در این بیانیه آمده است: با این حال، آزادی بیان و آزادی مطبوعات مطلق نیستند. “بر اساس میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، چنین آزادی هایی را می توان به دلایلی از جمله حفاظت از امنیت ملی محدود کرد. ما تکرار می کنیم که هیچ کس بالاتر از قانون نیست.”