در حالی که قانونگذاران آمریکایی از تایپه بازدید می کنند، چین “گشت آمادگی رزمی” را انجام می دهد.

تایپه: ارتش چین روز جمعه در حالی که هیئتی از کنگره آمریکا در سفری غیرمنتظره از تایپه بازدید کرد و از این جزیره مورد ادعای چین و دارای حکومت دموکراتیک است، گشت‌زنی‌های «آمادگی رزمی» را در مسیر تنگه تایوان انجام داد.
پنج عضو مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه شب برای یک سفر دو روزه از پیش اعلام نشده وارد تایوان شدند که دومین سفر در یک ماه گذشته بود.
همانند آخرین بازدید، ارتش چین از گشت‌زنی در مجاورت تنگه باریک و حساس تایوان که جزیره را از همسایه غول‌پیکرش جدا می‌کند، خبر داد.
فرماندهی تئاتر شرق ارتش آزادیبخش خلق گفت که روز جمعه “نیروهای دریایی و هوایی را سازماندهی کرد تا به گشت زنی های پلیس آمادگی رزمی در جهت تنگه تایوان ادامه دهند”.
“اقدامات مربوطه برای مقابله با وضعیت فعلی تنگه تایوان ضروری است. تایوان بخشی از خاک چین است و دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ماموریت مقدس ارتش ما است.”
با این حال هیچ جزئیاتی ارائه نکرد.
وزارت دفاع تایوان، به عنوان بخشی از به روز رسانی روزانه عملیات هوایی چین در نزدیکی جزیره، اعلام کرد که روز جمعه هشت فروند هواپیمای نیروی هوایی چین، از جمله دو بمب افکن H-6 با قابلیت حمل اتمی، به منطقه دفاع هوایی تایوان پرواز کردند، اگرچه بسیار دور از سرزمین اصلی. تایوان و نزدیک به جزایر پراتاس تحت کنترل تایوان در بالای دریای چین جنوبی.
بازدید از کنگره
چین مرتباً سفر سیاستمداران آمریکایی به تایوان را محکوم می کند و وزارت خارجه این کشور گفت که شکایت رسمی خود را در مورد آخرین سفر گروه کنگره دو حزب به واشنگتن ارائه کرده است و گفته است که بازی با کارت تایوان “یک دست بازنده” است.
رهبر هیئت آمریکایی در اوایل روز جمعه در دیدار با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، از این جزیره به عنوان “نیروی خیر” در جهان تمجید کرد.
مارک تاکانو، رئیس کمیته امور کهنه سربازان مجلس، گفت: “خانم رئیس جمهور، من می خواهم رهبری شما را تحسین و تمجید کنم. تحت مدیریت شما، پیوندهای بین ما مثبت تر و سازنده تر از دهه های گذشته است.” قبلا در ژاپن و کره جنوبی بود.
او افزود: “تعهد ما به تایوان مستحکم است و همچنان که روابط بین ما عمیق تر شده است، ثابت مانده است. تایوان یک داستان موفقیت دموکراتیک، یک شریک قابل اعتماد و یک نیروی خوب در جهان است.”
ایالات متحده، مانند بسیاری از کشورها، هیچ رابطه رسمی با تایوان ندارد، اما مهم ترین حامی بین المللی و تامین کننده تسلیحات این جزیره است.
نانسی میس، نماینده کنگره، که بخشی از این هیئت است، در توییتی نوشت که سفارت چین در واشنگتن “خواستار لغو سفر” شد که خبر آن منتشر شد.
او افزود: «ما این کار را نکردیم» و تصویری از خود را در خارج از جت نیروی هوایی ایالات متحده که او را به تایپه منتقل کرد، زیر عنوان «در جمهوری تایوان به زمین رسیدم»، اصطلاحی که توسط حامیان جزیره استفاده می‌شود، منتشر کرد. استقلال رسمی
چین فشار نظامی و سیاسی بر تایوان را برای پذیرش ادعای حاکمیت خود افزایش داده است. تسای قول داده است که صلح با چین را حفظ کند، اما در صورت حمله به تایوان از او دفاع خواهد کرد.