دوترته فیلیپین در پیچ جدید انتخاباتی از رقابت در سنا کنار رفت

رئیس‌جمهور چند ساعت پس از اینکه سناتور کریستوفر «بونگ گو»، دستیار دیرینه‌اش، همین کار را کرد، اوراق انصراف را به کمیسیون انتخابات تسلیم کرد، تصمیمی که سخنگوی دوترته گفت این تصمیم این بود که او را قادر به خدمت بهتر به کشور کند.

قانون اساسی دوترته 76 ساله را از انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور منع می کند، اما به او اجازه داده شد در انتخابات سراسری در ماه مه 2022 برای سایر سمت ها نامزد شود.

او قصد داشت معاونت ریاست جمهوری را دنبال کند، اما در عوض به دنبال کرسی در سنا قدرتمند بود.

این عقب نشینی آخرین تغییر در رقابت انتخاباتی فیلیپین است که مملو از تغییرات و شگفتی های لحظه آخری است که کارشناسان سیاسی را گیج کرده است.

گو در نظرسنجی‌ها عملکرد خوبی نداشت و مشخص نیست که چه کسی از دوترته حمایت می‌کند، کسی که از زمان پیروزی در انتخابات 2016 به عنوان یک فرد خارجی که وعده مبارزه با جرم و جنایت و مواد مخدر را می‌داد، همواره از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است.

دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین در انتخابات سال 2022 برای سنا نامزد می‌شود و رقابت با دخترش را رد می‌کند.

این ایده شاید تداوم باشد، اما اگر نامزدی برای ریاست جمهوری برای دولت وجود نداشته باشد، چگونه می توان تداوم داشت؟ ادموند تایائو، تحلیلگر سیاسی گفت.

دختر رئیس جمهور، سارا دوترته-کارپیو، به عنوان جانشین او مطرح شده بود، اما او به جای او تصمیم گرفت در کنار پسر دیکتاتور فقید، فردیناند مارکوس، که به عنوان یکی از نامزدهای اولیه مطرح شده بود، نامزد شود.

روز سه شنبه، او گفت که از تصمیم پدرش حمایت می کند.

دوترته که در دوران ریاست جمهوری مملو از رسوایی های دولتی و با تلفات سرسام آور جنگ خونین خود با مواد مخدر در سطح جهانی به شهرت رسید، چیزهای زیادی در خطر است.

ریچارد حیدریان، نویسنده، مقاله نویس و دانشگاهی که در زمینه سیاست تخصص دارد، گفت: «تحرک واقعاً در چند ماه گذشته علیه (دولت) تغییر کرده است. رئیس جمهور در تلاش است تا در رقابت های 2022 جایگاهی پیدا کند.

ویکتور منهیت، تحلیلگر اندیشکده Stratbase، گفت که عقب نشینی دوترته احتمالاً با هدف انتقال پایگاه حمایتی خود به دخترش و مارکوس بود تا “نیروهای خود را برای کسب پیروزی تثبیت کنند.”