دو دانشگاه دیگر هنگ کنگ آثار هنری تیان آنمن را حذف کردند

هنگ کنگ: دو دانشگاه هنگ کنگ روز جمعه مجسمه های مربوط به سرکوب معترضان دموکراسی میدان تیان آن من را در سال 1989 برداشتند، زیرا مقامات به طور پیوسته تمام آثار باقی مانده از این رویداد مرگبار را از قلمرو جنوبی چین حذف می کنند.
این حذف ها یک روز پس از آن صورت می گیرد که قدیمی ترین دانشگاه هنگ کنگ مجسمه ای را به یاد این سرکوب خونین پایین آورد که باعث اعتراض فعالان و هنرمندان دگراندیش در شهر و خارج از آن شد.
هنگ کنگ برای مدت طولانی تنها جایی در چین بود که در آن مراسم یادبود توده‌ای از تیان‌آن‌من تحمل می‌شد و هر سال هزاران نفر برای عزاداری معترضان دموکراسی که توسط سربازان چینی کشته شدند جمع می‌شدند.
پردیس‌های دانشگاهی شهر، سرکوب را با مجسمه‌هایی به یاد وقایع در یک تصویر واضح از آزادی‌هایی که قلمرو نیمه خودمختار از آن برخوردار بود، مشخص کردند.
اما اوایل روز جمعه، دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) “الهه دموکراسی” را از محوطه دانشگاه حذف کرد.
مجسمه چن ویمینگ — یک ماکت شش متری (21 فوتی) از مجسمه غول پیکری که دانشجویان در میدان تیان آن من برپا کردند — نمادی قوی از جنبش دموکراسی هنگ کنگ بود.
تقریباً در همان زمان، دانشگاه لینگنان هنگ کنگ مجسمه برجسته دیگری را که نشانگر سرکوب تیان آنمن بود، برداشت که آن نیز توسط چن ساخته شده بود.
این حذف در شب کریسمس انجام شد، زمانی که بیشتر دانشجویان در تعطیلات و دور از دانشگاه بودند.
چن هنرمند مقیم ایالات متحده از حذف آثارش ابراز “تأسف و خشم” کرد و افزود که دانشگاه ها “غیرقانونی و غیرمنطقی” عمل کردند.
چن به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها در شب مانند یک دزد عمل کردند. “این برعکس تمیز و بالاتر از تخته بود… آنها از افشاگری و واکنش متقابل دانشجویان و فارغ التحصیلان می ترسیدند.”
چن گفت که این آثار فقط به صورت امانت به مدارس داده شده است و اگر مجسمه‌ها آسیب ببینند، وکیلی را برای اقدام قانونی استخدام خواهد کرد.
چن گفت که درخواست ارسال آثار به کالیفرنیا را در نظر خواهد گرفت، جایی که او پارک مجسمه آزادی را اداره می‌کند.
CUHK گفت که “مجسمه غیرمجاز” را پس از ارزیابی داخلی حذف کرده است و افزود که گروه‌هایی که مسئول انتقال آن به محوطه دانشگاه در سال 2010 بودند دیگر کارایی نداشتند.
دانشگاه لینگنان گفت که مجسمه خود را پس از “بررسی و ارزیابی موارد موجود در محوطه دانشگاه که ممکن است خطرات قانونی و ایمنی برای جامعه دانشگاه داشته باشد، پایین آورده است.”
پکن پس از تظاهرات دموکراسی دو سال پیش و برگزاری مراسم بزرگداشت تیان‌آن‌من، عملاً غیرممکن شده است، هنگ‌کنگ را به تصویر خود تغییر می‌دهد.
شمع‌افروزی سالانه به مناسبت سرکوب 4 ژوئن در دو سال گذشته ممنوع شده است و مقامات به نگرانی‌های امنیتی و همه‌گیری اشاره می‌کنند.
در ماه سپتامبر، پلیس به موزه یادبود تیان‌آن‌من یورش برد و نمایشگاه‌ها را توقیف کرد، طبق قانون امنیت ملی که سال گذشته پکن به هنگ‌کنگ برای مهار مخالفان پس از تظاهرات گسترده و اغلب خشونت‌آمیز دموکراسی وضع کرد.
این موزه قبلا بسته شده بود زیرا مقامات گفتند که فاقد مجوز مربوطه است.