دیدار نخست وزیر اسرائیل با ولیعهد در سفر تاریخی امارات

ابوظبی: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در اولین سفر یک رهبر یک کشور یهودی به امارات متحده عربی، بیش از یک سال پس از برقراری روابط دو کشور، با ولیعهد ابوظبی دیدار کرد.
سفر بنت در حالی انجام می شود که اسرائیل به دنبال فشار دیپلماتیک علیه مذاکرات هسته ای بین المللی در وین است که می تواند تحریم ها علیه دشمن اصلی خود، ایران را کاهش دهد.
وی توسط ولیعهد شیخ محمد بن زاید آل نهیان در کاخ شخصی خود پذیرفته شد و در آنجا پیش از رفتن به داخل برای گفتگو با یکدیگر احوالپرسی کردند.
این سفر 15 ماه پس از آن صورت می گیرد که امارات ثروتمند با چند دهه اجماع اعراب شکست خورد و روابط دیپلماتیک خود را بر اساس مجموعه ای از معاملات با میانجیگری ایالات متحده موسوم به توافقنامه آبراهام برقرار کرد.
بنت که اواخر روز یکشنبه وارد شد و انتظار می رفت بر روی پیوندهای تجاری تمرکز کند، به گفته سخنگوی وی، گفت که دیدار وی منعکس کننده یک “واقعیت جدید” برای خاورمیانه است.
او به خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی گفت: «به نظر من، این واقعیت جدیدی است که این منطقه شاهد آن است و ما با هم کار می کنیم تا آینده بهتری برای فرزندانمان تضمین کنیم.
اسرائیل همچنین در حال افزایش تلاش های دیپلماتیک خود علیه مذاکرات مجدد در وین با ایران، بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است.
بنت خواستار توقف گفت‌وگوها شده و تهران را به «باج‌خواهی هسته‌ای» متهم کرده و گفته است که از هرگونه درآمد حاصل از لغو تحریم‌ها برای تقویت زرادخانه نظامی که می‌تواند به اسرائیل آسیب برساند، استفاده خواهد کرد.
پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2015، روز پنجشنبه، قدرت‌های جهانی جلساتی را با ایران در وین با هدف احیای توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌ای آغاز کردند.
پیش از این مذاکرات، مشاور امنیت ملی امارات با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فوق محافظه کار ایران در تهران دیدار کرد، سفری نادر از سوی یک مقام ارشد اماراتی.
نخست وزیر اسرائیل همچنین در جریان سفر خود با وزرای فناوری و فرهنگ امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد و از “فرصت های آینده نامحدود” برای توسعه تجارت صحبت کرد.
وی گفت: “اسرائیل مانند امارات یک مرکز منطقه ای برای تجارت است. همکاری ما فرصت های اقتصادی بی سابقه ای را نه تنها برای ما، بلکه برای کشورهای بیشتری فراهم می کند.”
امارات سال گذشته سومین کشور عربی بود که پس از مصر و اردن با اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک برقرار کرد و بحرین و مراکش به سرعت پس از آن قرار گرفتند.
سودان همچنین با عادی سازی روابط با اسرائیل بر اساس توافق ابراهیم موافقت کرد، اما روابط کامل هنوز محقق نشده است.
این توافقات توسط بنیامین نتانیاهو، سلف بنت مذاکره شد و گفت که به اسرائیل متحدان منطقه‌ای جدید علیه ایران پیشنهاد می‌کند و تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح‌های هسته‌ای را تقویت می‌کند.
ایران مدعی است که فقط می‌خواهد قابلیت هسته‌ای غیرنظامی را توسعه دهد، اما قدرت‌های غربی می‌گویند که ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش فراتر از این است و می‌توان از آن برای تولید سلاح اتمی استفاده کرد.
روز یکشنبه، گروه G7 متشکل از ثروتمندترین کشورهای جهان هشدار داد که زمان تمدید توافق با ایران رو به اتمام است.
لیز تراس وزیر امور خارجه از بریتانیای میزبان گروه 7 گفت که مذاکرات وین “آخرین فرصت ایران برای آمدن به میز مذاکره با یک قطعنامه جدی” بود.