رئیس سازمان جهانی بهداشت نسبت به صحبت درباره “پایان بازی” در همه گیری هشدار داد

ژنو: مدیر کل سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه هشدار داد که شرایط برای ظهور انواع بیشتری از ویروس کرونا ایده آل است و این خطرناک است که فرض کنیم Omicron آخرین است یا اینکه “ما در پایان بازی هستیم.”
اما تدروس آدهانوم گبریسوس گفت، در صورت تحقق برخی اهداف کلیدی، مرحله حاد همه‌گیری همچنان می‌تواند در سال جاری به پایان برسد.
تدروس مجموعه‌ای از دستاوردها و نگرانی‌ها را در زمینه سلامت جهانی درباره موضوعاتی مانند کاهش مصرف دخانیات، مبارزه با مقاومت در برابر درمان‌های ضد میکروبی و خطرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان مطرح کرد. اما او گفت: «پایان دادن به مرحله حاد همه‌گیری باید اولویت جمعی ما باقی بماند».
تدروس در شروع یک هیئت اجرایی سازمان جهانی بهداشت گفت: “سناریوهای مختلفی برای نحوه انجام همه گیری و چگونگی پایان مرحله حاد وجود دارد. اما این خطرناک است که فرض کنیم omicron آخرین نوع خواهد بود یا ما در پایان بازی هستیم.” جلسه این هفته “برعکس، در سطح جهانی، شرایط برای ظهور انواع بیشتری ایده آل است.”
اما او اصرار داشت که “ما می توانیم کووید-19 را به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی پایان دهیم، و می توانیم این کار را در سال جاری انجام دهیم” با دستیابی به اهدافی مانند هدف WHO برای واکسینه کردن 70 درصد از جمعیت هر کشور تا اواسط سال جاری. تمرکز بر افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند، و بهبود میزان تست و توالی یابی برای ردیابی دقیق تر ویروس و انواع در حال ظهور آن.
بر اساس مطالعات، Omicron نسبت به نوع دلتای قبلی کمتر احتمال دارد که باعث بیماری شدید شود. Omicron حتی راحت‌تر از سایر گونه‌های ویروس کرونا پخش می‌شود و در حال حاضر در بسیاری از کشورها غالب شده است. همچنین به راحتی افرادی را که واکسینه شده اند یا قبلاً با نسخه های قبلی ویروس آلوده شده اند آلوده می کند.
تدروس گفت: «درست است که در آینده قابل پیش‌بینی با کووید زندگی خواهیم کرد و باید یاد بگیریم که آن را از طریق یک سیستم پایدار و یکپارچه برای بیماری‌های حاد تنفسی مدیریت کنیم» تا به آمادگی برای همه‌گیری‌های آینده کمک کنیم. “اما یادگیری زندگی با کووید نمی تواند به این معنی باشد که ما به این ویروس رایگان می دهیم. این نمی تواند به این معنی باشد که ما تقریباً 50000 مرگ در هفته بر اثر یک بیماری قابل پیشگیری و درمان را می پذیریم.”
به بیان واضح، تدروس همچنین خواستار تقویت سازمان جهانی بهداشت و افزایش بودجه برای آن برای کمک به جلوگیری از بحران‌های بهداشتی شد.
او گفت: “اجازه دهید به صراحت بگویم: اگر مدل بودجه فعلی ادامه یابد، WHO در حال راه اندازی است تا شکست بخورد.” “تغییر پارادایم در بهداشت جهانی که اکنون مورد نیاز است باید با تغییر پارادایم در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشته باشد.”
رئیس منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت، دکتر هانس کلوگه، به طور جداگانه در بیانیه ای گفت که omicron “امید قابل قبولی برای ثبات و عادی سازی ارائه می دهد”، اما هشدار داد: “کار ما انجام نشده است.” او به نشانه‌هایی اشاره می‌کرد که نوع جدید نشان داده است بیماری کمتری را به همراه دارد، حتی اگر قابل انتقال باشد.
او از “اختلافات بزرگ” در دسترسی به واکسن‌ها ابراز تاسف کرد و نگرانی‌های دیگر مقامات سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه مناطقی که مردم کمتر واکسینه می‌شوند می‌توانند به ویروس اجازه سازگاری و احتمالاً به انواع جدید منجر شود، ابراز تاسف کرد.
کلوگ یادداشت امیدوارکننده‌تری ارائه کرد، حتی اگر بگوید “تقریباً مسلم است که انواع جدید کووید-19 ظهور و باز خواهند گشت.”
او گفت که اقداماتی مانند نظارت قوی بر انواع جدید، جذب بالای واکسیناسیون، تهویه منظم مناطق داخلی، دسترسی عادلانه مقرون به صرفه به داروهای ضد ویروسی، آزمایش هدفمند، پوشیدن ماسک و فاصله گذاری فیزیکی، “اگر و زمانی که یک نوع جدید ظاهر شود، من معتقدم که موج جدید دیگر نمی‌تواند مستلزم بازگشت به قرنطینه‌های گسترده جمعیت در دوران همه‌گیری یا اقدامات مشابه باشد.»