روسیه: روسیه می گوید از نیروی هوایی و توپخانه برای از بین بردن مهاجمان مرزی استفاده کرده است

مسکو: روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که جت‌ها و توپخانه‌ها را برای نابودی یک گروه مسلح که از اوکراین به مرز این کشور نفوذ کرده بود، مستقر کرده است. کرملین از ارتش خواست از هرگونه حمله مجدد جلوگیری کند.
این تهاجم مسلحانه جدی‌ترین حمله از زمان آغاز حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته بود که کرملین را بر آن داشت تا “نگرانی عمیق” خود را ابراز کرده و 9 روستا در منطقه جنوبی بلگورود را تخلیه کند.
اعلامیه وزارت دفاع مبنی بر استفاده از نیروی هوایی و توپخانه در خاک روسیه نشان دهنده استفاده بی سابقه از زور در داخل کشور از زمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین در سال گذشته است. مقامات محلی گفتند که 12 غیرنظامی زخمی شدند.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: در جریان عملیات ضد تروریستی، تشکیلات ملی گرا با حملات هوایی و آتش توپخانه مسدود و منهدم شد.
این وزارتخانه گفت: «باقیمانده‌ها (جنگجویان) به خاک اوکراین بازگردانده شدند و در آنجا همچنان مورد اصابت آتش‌سوزی قرار گرفتند تا اینکه به طور کامل از بین رفتند.
کرملین پس از حملات انفجاری که غیرنظامیان روستاهای مرزی را مجبور به فرار کرد، “نگرانی عمیق” خود را ابراز کرد.
مقامات محلی گفتند که منطقه بلگورود در جریان درگیری با گروهی که ادعا می کرد از اوکراین عبور کرده بود، زیر آتش مداوم توپخانه و خمپاره قرار گرفت.
مسکو گفت که نیروهای روسی بیش از 70 جنگجوی اوکراینی را کشتند و چهار خودروی زرهی را منهدم کردند، اما خبرگزاری فرانسه قادر به تأیید مستقل این ادعاها نبود.
‘نگرانی عمیق’
فرماندار بلگورود ویاچسلاو گلادکوف گفت که غیرنظامیان از 9 روستای مرزی در این منطقه تخلیه شده اند، که قبلاً با حملات گلوله باران مواجه شده بود که ده ها نفر را از زمان آغاز حمله مسکو در سال گذشته میلادی کشته بودند.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: آنچه دیروز اتفاق افتاد باعث نگرانی عمیق است و یک بار دیگر تأیید می کند که شبه نظامیان اوکراینی به فعالیت های خود علیه کشور ما ادامه می دهند.
اعضای لژیون آزادی روسیه ضد کرملین مسئولیت حمله به بلگورود را بر عهده گرفته اند، در حالی که کیف دست داشتن در این حمله را رد کرده است.
گانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین گفت: ما در حال جنگ در سرزمین های خارجی نیستیم.
در ویدئویی که توسط یک کانال تلگرامی منتشر شد که مدعی نمایندگی گروه ضد کرملین است، یک سخنگوی استتار شده در محاصره مردان مسلح خسته روز دوشنبه گفت: روسیه آزاد خواهد شد! — شعاری که اغلب توسط فعالان مخالف روسیه استفاده می شود.
فرماندار گلادکوف گفت که عملیات امنیتی روز سه شنبه در مناطق مرزی ادامه دارد.
فرماندار بلگورود در حالی که رهبر اوکراین از خط مقدم شرقی بازدید کرد، گفت که چندین پهپاد در طول شب به خانه‌ها و یک ساختمان دولتی حمله کردند، اما کسی کشته نشد.
گلادکوف روز سه‌شنبه اضافه کرد که برای بازگشت ساکنانی که فرار کرده‌اند خیلی زود است و گفت که مقامات در صورت امن بودن وضعیت را کاملاً روشن خواهند کرد.
چریک جنبش’
روز دوشنبه، روسیه اعلام کرد که نیروهایش در حال نبرد با یک گروه “خرابکار” هستند که از اوکراین وارد شده و “رژیم ضد ترور” را در منطقه بلگورود معرفی کرده است، اولین مورد از آغاز عملیات مسکو در اوکراین در فوریه 2022.
وزارت دفاع بریتانیا خاطرنشان کرد که «روسیه با یک تهدید امنیتی چند حوزه‌ای جدی و فزاینده در مناطق مرزی خود با تلفات هواپیماهای جنگی، حملات بمب‌های دست‌ساز به خطوط ریلی و در حال حاضر اقدامات مستقیم حزبی مواجه است».
میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، پیشنهاد کرد که “گروه های چریکی” روسی می توانند مسئول باشند.
او روز دوشنبه گفت: «تنها نیروی محرکه سیاسی در یک کشور توتالیتر با پیچ های سفت شده، همیشه یک جنبش چریکی مسلح است.
“رژیم ضد ترور” اختیارات ویژه ای به سرویس های امنیتی می دهد و مستلزم اجرای تعدادی محدودیت و اقدامات از جمله تقویت امنیت و نظارت بر ارتباطات است.
رژیم مشابهی در چچن بین سال‌های 1999 تا 2009 برقرار بود، زمانی که مقامات روسیه در جریان دومین عملیات نظامی مسکو در منطقه کوهستانی با شورشیان نبرد کردند.
حمله به منطقه روسیه پیش از حمله گسترده اوکراینی گزارش شد، هرچند رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی گفته است که کشورش هنوز آماده نیست.
زلنسکی از جلو بازدید می کند
روسیه صدها کیلومتر خط مقدم را با موانع تانک، سنگرها و نیروها تقویت کرده است.
زلنسکی روز سه‌شنبه از نیروهای اوکراینی در خط مقدم در منطقه شرقی دونتسک، جایی که نیروهای روسیه تلاش‌های خود را برای تصرف قلمرو متمرکز کرده‌اند، بازدید کرد.
زلنسکی گفت: هر روز در میدان نبرد، تفنگداران دریایی اوکراین ثابت می‌کنند که نیروی قدرتمندی هستند که دشمن را نابود می‌کنند، سرزمین اوکراین را آزاد می‌کنند و سخت‌ترین وظایف را در سخت‌ترین شرایط انجام می‌دهند.
زلنسکی گفت: “و ما به تعداد بیشتری از این نیرو نیاز داریم. بنابراین، از امروز به طور قابل توجهی پتانسیل تفنگداران دریایی را افزایش می دهیم و یک نیروی دریایی ایجاد می کنیم.”
نیروهای اوکراینی در طول تهاجم زمستانی مسکو که به کرملین در منطقه آسیب دیده از نبرد دونتسک دست یافتند، نیروهای روسیه را در اطراف ووگلدار عقب نگه داشتند.