مذاکرات سقف بدهی ادامه دارد، اما جمهوری خواهان می گویند که «عدم فوریت» از سوی کاخ سفید وجود دارد

واشنگتن: سقف بدهی مذاکره‌کنندگان جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن و کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، روز سه‌شنبه برای گفتگوهای بیشتر در کنگره منتظر ماندند، اما جمهوری خواهان نسبت به «عدم فوریت» در کاخ سفید برای حل به موقع بن بست بودجه برای جلوگیری از نکول بالقوه هرج و مرج فدرال هشدار داد.
در حالی که تنها یک هفته تا پایان ضرب الاجل باقی مانده است، به محض اینکه در اول ژوئن، رئیس جمهور دموکرات و رئیس جمهور جمهوری خواه به بحران مالی خیره شده بودند. شکست در حصول توافق بی سابقه خواهد بود و مطمئناً بازارهای مالی ایالات متحده را به آشفتگی می کشاند و درد اقتصادی را در داخل و خارج از کشور تحمیل می کند.
قانونگذارانی که از جلسه خصوصی خارج شدند، گفتند که مک کارتی پشت درهای بسته از اکثریت باریک جمهوری خواه خود در مجلس خواست که با وجود جناح های خود “فقط کنار هم بمانند” زیرا او در حال مذاکره برای قوی ترین توافق ممکن برای محافظه کاران است.
مک کارتی در کاپیتول گفت: «ما هنوز آنجا نیستیم.
به قانون‌گذاران جمهوری‌خواه گفته شد که می‌توانند هفته تعطیلات برنامه‌ریزی شده خود را در حوالی روز یادبود دور از واشنگتن، که قرار است پس از جلسه پنجشنبه‌ها آغاز شود، ادامه دهند. اما مک کارتی به آنها هشدار داد که در تماس 24 ساعته باشند تا برای رای دادن به هر توافقی برگردند.
با گذشت هفته دوم، مذاکرات بر سر افزایش سقف بدهی کشور که اکنون به 31 تریلیون دلار رسیده است، هرگز به این مرحله نمی رسید – یک بحران در حال شکل گیری.
کاخ سفید در همان ابتدا اصرار داشت که تمایلی به مبادله مبادله ای بر سر نیاز به پرداخت صورتحساب های کشور ندارد و از کنگره خواسته بود که سقف را همانطور که بارها قبلاً بدون هیچ گونه محدودیتی انجام داده است، بردارد.
اما رئیس مجلس تازه منتخب مک کارتی از کالیفرنیا در ماه فوریه از بایدن در دفتر بیضی شکل دیدار کرد و از رئیس جمهور خواست تا پای میز مذاکره در مورد بسته بودجه ای که هزینه ها و کسری بالون پس از کووید را کاهش می دهد بیاید. رای به اجازه بدهی های آینده.
هر دوی این افراد اواخر روز دوشنبه پس از یک جلسه حیاتی در کاخ سفید – پس از بازگشت رئیس جمهور از نشست گروه هفت در ژاپن – گفتند که مذاکرات سازنده بود.
اما با زمان کوتاهی برای دستیابی به توافق، آنها در تلاش هستند تا به مصالحه ای دست یابند که می تواند به سرعت توسط مجلس نمایندگان جمهوریخواه و سنای دموکرات تصویب شود و به قانون تبدیل شود.
مذاکرات بر روی دستیابی به توافق بر سر محدودیت سال بودجه 2024 متمرکز است. جمهوری‌خواهان اصرار دارند که هزینه‌های دولت در سال آینده کمتر از اکنون باشد، اما کاخ سفید در عوض پیشنهاد می‌کند که هزینه‌ها را با رقم فعلی ۲۰۲۳ متوقف کند.
توافق بر روی آن سطح مخارج اصلی حیاتی است – برای اینکه مک کارتی بتواند محدودیت های مخارج را برای محافظه کاران ایجاد کند، در حالی که آنقدر شدید نباشد که آرای دموکرات ها را که در کنگره تقسیم شده برای تصویب هر لایحه ای مورد نیاز است، از بین ببرد.
کاخ سفید همچنان استدلال می‌کند که کسری بودجه را می‌توان با پایان دادن به معافیت‌های مالیاتی برای خانواده‌های ثروتمندتر و برخی شرکت‌ها کاهش داد، اما مک کارتی گفت که در نشست فوریه به رئیس‌جمهور گفته است که افزایش درآمد ناشی از افزایش مالیات از روی میز خارج شده است.
مذاکره کنندگان در حال حاضر همچنین در مورد مدت زمان سقف 1 درصدی رشد هزینه های سالانه در آینده بحث می کنند، به طوری که جمهوری خواهان تقاضای خود را برای سقف 10 ساله به 6 سال کاهش داده اند، اما کاخ سفید تنها یک سال برای سال 2025 پیشنهاد می دهد.
به طور معمول، سقف بدهی برای مدت زمان توافق بودجه برداشته شده است، و در این مذاکره کاخ سفید به دنبال توافقی دو ساله است که انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر بگذارد.
یکی از مذاکره کنندگان ارشد جمهوریخواه، نماینده پاتریک مک هنری از کارولینای شمالی که عصر دوشنبه در دفتر بیضی به سخنران پیوست، گفت که نیاز به فوریت بیشتری وجود دارد. گفتگوها دوشنبه شب در کاپیتول به مدت دو ساعت از سر گرفته شد و دوباره در ظهر روز سه شنبه ادامه یافت.
مک‌هنری به خبرنگاران گفت: «آنچه من از کاخ سفید احساس می‌کنم فقدان فوریت است.
اما در سمت سنا، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان گفت: «ببین، من فکر می‌کنم همه نیاز به آرامش دارند.» او گفت که «در 10 بار گذشته که سقف بدهی را افزایش دادیم، چیزهایی به آن وابسته بود» – همانطور که کاخ سفید امسال با آن مخالفت کرد.
“این خیلی غیرعادی نیست.”
با این حال، زمان در حال کوتاه شدن است. رئیس مجلس نمایندگان به قانونگذاران قول داد که از این قانون پیروی خواهد کرد تا هر لایحه ای را به مدت 72 ساعت قبل از رای گیری ارسال کند و هر اقدامی را تا پایان هفته – درست چند روز قبل از ضرب الاجل احتمالی – مشکوک کند. سنا نیز باید این بسته را قبل از رفتن به میز بایدن برای امضا به تصویب برساند.
بایدن و مک کارتی پس از پایان هفته گفتگوهای آغازین، نیاز به بستن یک توافق سازش را اعلام کردند. بازارهای مالی ایالات متحده هفته گذشته پس از توقف مذاکرات در بحبوحه یک اقتصاد آشفته، افت کردند.
مک کارتی با یک جناح راست تندرو در حزب خود روبرو است که احتمالاً هرگونه توافقی را رد می کند و این باعث شده است که برخی دموکرات ها برای تشویق بایدن به مقاومت در برابر هرگونه سازش با جمهوری خواهان و به سادگی افزایش سقف بدهی به تنهایی، اقدامی بی سابقه و از نظر قانونی پر از دردسر.
روز سه‌شنبه، اسکات پری، رهبر محافظه‌کار کنگره آزادی مجلس نمایندگان گفت: «همه ما می‌خواهیم با هم بمانیم. اما باز هم، این موضوع حول موضوع درست به هم چسبیده است.»
او و دیگران نسبت به ضرب الاجل اول ژوئن که جانل یلن، وزیر خزانه داری گفت، زمانی که «به احتمال زیاد» دولت قادر به پرداخت تمام صورت حساب های کشور نخواهد بود، بدبین هستند.
پری پیشنهاد داد که وزارت خزانه داری در 15 ژوئن زمانی که پرداخت های مالیاتی سه ماهه موعد پرداخت می شود، “سرمایه پول نقد” خواهد بود.
او گفت: “مطمئناً هیچ دلیلی برای انجام این کار وجود ندارد و همه ما آن را می دانیم.”
از آنجایی که مذاکره کنندگان بر اختلاف بیش از 100 میلیارد دلاری بین برنامه های هزینه های 2022 و 2023 به عنوان محلی برای کاهش تمرکز می کنند، اولویت های دیگری که جمهوری خواهان به عنوان بخشی از توافق بر آن فشار می آورند، روی میز باقی می مانند.
جمهوری‌خواهان همچنین می‌خواهند الزامات کاری برای کمک‌های دولتی به دریافت‌کنندگان برنامه مراقبت‌های بهداشتی Medicaid را افزایش دهند، اگرچه دولت بایدن با این موضوع مقابله کرده است که میلیون‌ها نفر ممکن است پوشش خود را از دست بدهند.
GOP علاوه بر این، با محدود کردن توانایی ایالت ها برای چشم پوشی از الزامات کاری در مکان هایی با بیکاری بالا، خواهان کاهش جدید در کمک های غذایی است. اما دموکرات‌ها گفته‌اند که هرگونه تغییر در الزامات کاری برای دریافت‌کنندگان کمک‌های دولتی غیرشروع است.
قانونگذاران جمهوری خواه همچنین به دنبال کاهش بودجه IRS هستند و با در امان نگه داشتن حساب های دفاعی و جانبازان از کاهش، بخش عمده ای از کاهش هزینه ها را به سایر برنامه های فدرال منتقل می کنند.
کاخ سفید با ثابت نگه داشتن مخارج دفاعی و غیردفاعی در سال آینده مقابله کرده است که باعث صرفه جویی 90 میلیارد دلاری در سال بودجه 2024 و 1 تریلیون دلاری در 10 سال خواهد شد.
همه طرف ها به پتانسیل این بسته چشم دوخته اند که شامل چارچوبی برای تسهیل مقررات فدرال و سرعت بخشیدن به توسعه پروژه های انرژی باشد. اکنون که وضعیت اضطراری همه گیر رسما لغو شده است، همه آنها مطمئناً حدود 30 میلیارد دلار از بودجه مصرف نشده COVID-19 را پس خواهند گرفت.
با این حال، رئیس جمهور گفت که در حال حاضر امکان استناد به اصلاحیه 14 را به عنوان راه حل رد می کند و گفت که این یک سوال حقوقی “حل نشده” است که در دادگاه ها گره خورده است.