زمین لرزه افغانستان: حداقل 12 کشته در پی زمین لرزه 5.6 ریشتری در افغانستان | اخبار جهان

هرات: یک مقام رسمی اعلام کرد که در پی زمین لرزه روز دوشنبه غرب افغانستان دست کم 26 نفر کشته شدند.
بازمحمد سروری، سخنگوی این ولایت به خبرگزاری فرانسه گفت که قربانیان بر اثر ریزش سقف خانه هایشان در ولسوالی قادس در غرب ولایت بادغیس جان باختند.
بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی آمریکا، این زمین لرزه کم عمق 5.3 ریشتر بوده است.
سروری با بیان اینکه 4 نفر دیگر مجروح شدند، گفت: در میان 26 نفر کشته شده این زمین لرزه 5 زن و چهار کودک هستند.
وی گفت که این زمین لرزه به باشندگان ولسوالی مقر این ولایت نیز خسارت وارد کرده است، اما جزئیات از جمله تلفات هنوز در دسترس نیست.
افغانستان در حال حاضر در چنگال یک فاجعه انسانی است که با تسلط طالبان بر این کشور در ماه اوت، زمانی که کشورهای غربی کمک های بین المللی و دسترسی به دارایی های خارج از کشور را مسدود کردند، بدتر شد.
قادس یکی از مناطقی است که بدترین آسیب را از خشکسالی ویرانگر دیده است و در 20 سال گذشته از کمک های بین المللی بهره چندانی نبرده است.
این کشور مکرراً تحت تأثیر زلزله قرار می گیرد، به ویژه در رشته کوه هندوکش، که در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی اوراسیا و هند قرار دارد.
زمین لرزه ها می تواند خسارات قابل توجهی به خانه ها و ساختمان های ضعیف در افغانستان فقیر وارد کند.
در سال 2015، نزدیک به 280 نفر بر اثر زمین لرزه قدرتمند 7.5 ریشتری که مرکز آن در رشته کوه در سراسر جنوب آسیا رخ داد، کشته شدند که بخش عمده ای از کشته ها در پاکستان بود.
در آن فاجعه، 12 دختر جوان افغان در حالی که می خواستند از ساختمان مدرسه متزلزل خود فرار کنند، در ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند.