سازمان ملل می گوید خروج از افغانستان “دلخراش” است

رئیس برنامه انکشافی سازمان ملل گفت، سازمان ملل آماده است تا تصمیم «دلخراش» را برای خروج از افغانستان در ماه می اتخاذ کند، اگر نتواند طالبان را متقاعد کند که زنان محلی برای این سازمان کار کنند.
آخیم، مدیر برنامه توسعه ملل متحد، مقامات سازمان ملل در حال مذاکره با دولت اسلامگرا هستند به این امید که دولت در حکمی که در این ماه زنان محلی را از کار کردن برای این سازمان منع می کند استثناهایی قائل شود. اشتاینر به آسوشیتدپرس گفت.
اشتاینر گفت: «منصفانه است که بگوییم در جایی که در حال حاضر هستیم، کل سیستم سازمان ملل باید یک گام به عقب بردارد و توانایی خود را برای فعالیت در آنجا ارزیابی کند. اما بحث درباره اصول اساسی، حقوق بشر نیست.»
اشتاینر گفت که طالبان به زنان افغان اجازه داده اند تا در برخی کارها شرکت کنند و گزارش سازمان ملل که روز سه شنبه منتشر شد نشان می دهد که این کشور به شدت به زنان بیشتری نیاز دارد که اقتصاد آن رو به افول است.
تسلط طالبان با برخی نشانه های بسیار کم از بهبود اقتصادی همراه بوده است. مقداری افزایش صادرات، تثبیت نرخ ارز و تورم کمتر بوده است. اما این گزارش می گوید که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی، مجموع همه کالاها و خدمات تولید شده در داخل مرزهای افغانستان، از رشد جمعیت پیشی بگیرد، به این معنی که درآمد سرانه از 359 دلار در سال 2022 به 345 دلار در سال 2024 کاهش خواهد یافت.
اشتاینر گفت که برخی از این مشکلات اقتصادی به دلیل سیاست های طالبان است که بیشتر زنان را از محل کار دور نگه می دارد. این مشکلات اقتصادی به معنای نیاز بیشتر در کشور است، اما سازمان ملل تصمیم گرفته است که حقوق بشر غیرقابل مذاکره است و اگر طالبان تسلیم نشوند، در ماه می این کشور را ترک خواهد کرد.
اشتاینر گفت: «من فکر می‌کنم راهی جز دل‌شکستن وجود ندارد. منظورم این است که اگر بخواهم تصور کنم که خانواده سازمان ملل امروز در افغانستان نیستند، این تصاویر از میلیون‌ها دختر، پسر، پدر، مادر، که اساساً غذای کافی نخواهند داشت، در اختیار دارم.»
یک منبع خوش‌بینی ضعیف، اجازه دادن به زنان توسط طالبان برای کار در شرایط خاص در بخش بهداشت، آموزش و برخی مشاغل کوچک است.
اشتاینر گفت: «از یک جهت، مقامات بالفعل به سازمان ملل متحد این امکان را داده اند که مجموعه ای از فعالیت های مهم بشردوستانه و همچنین کمک های توسعه اضطراری را اجرا کند. اما آنها همچنین به طور مداوم تیرک دروازه ها را جابجا می کنند و احکام جدیدی صادر می کنند.
علیرغم وعده های اولیه مبنی بر یک حکومت معتدل تر نسبت به دوره قبلی خود در قدرت در دهه 1990، طالبان از زمان تصرف کشور در سال 2021، در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ از افغانستان خارج شدند، اقدامات سختگیرانه ای را اعمال کردند.
در ماه جاری، طالبان در اقدامات محدودکننده ای که بر زنان تحمیل کرده اند، قدمی فراتر برداشته و گفته است که کارمندان زن افغان که در مأموریت سازمان ملل متحد استخدام شده اند، دیگر نمی توانند به محل کار خود مراجعه کنند.
اشتاینر گفت: “این لحظه بسیار اساسی است که ما به آن نزدیک می شویم. و بدیهی است که امید و انتظار ما این است که عقل سلیم حاکم شود.”
عبداللطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد افغانستان به سؤالات آسوشیتدپرس در مورد شرایط اقتصادی این کشور پاسخی نداد. احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه، برای اظهار نظر در دسترس نیست.
از زمان تسلط طالبان توسط طالبان و فروپاشی اقتصادی پس از آن، آژانس‌های کمک‌رسانی، غذا، آموزش و مراقبت‌های صحی را به افغان‌ها ارائه می‌کنند. هیچ کشوری طالبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است و کرسی این کشور در سازمان ملل در اختیار دولت پیشین رئیس جمهور اشرف غنی است.
سخنگوی سازمان ملل، 3300 افغانی که در سازمان ملل استخدام شده اند – 2700 مرد و 600 زن – از 12 آوریل در خانه مانده اند اما به کار خود ادامه می دهند و حقوق دریافت خواهند کرد. استفان دوجاریک گفته است. 600 کارمند بین المللی سازمان ملل، از جمله 200 زن، تحت تأثیر تحریم طالبان قرار نگرفته اند.