سنا: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه جلوگیری از تعطیلی دولت را تصویب کرد و به سنا فرستاد.

واشنگتن: مجلس نمایندگان ایالات متحده روز پنجشنبه لایحه ای را برای تأمین مالی دولت فدرال تا اواسط فوریه تصویب کرد و آن را به سنا ارسال کرد که در نیمه شب جمعه برای تصویب آن مهلت دارد یا با تعطیلی جزئی دولت مواجه خواهد شد.
مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها با 221 رای موافق در برابر 212 رای موافق رای داد تا لایحه بودجه توقف شکاف را که تا 18 فوریه ادامه دارد را تصویب کند. تنها یک جمهوری خواه از این لایحه حمایت کرد.
مشخص نیست که آیا سنا ضرب الاجل روز جمعه را رعایت خواهد کرد زیرا گروه کوچکی از سناتورهای تندرو جمهوری خواه تهدید کردند که این لایحه را بدون اصلاحیه ای برای کاهش بودجه ماموریت واکسن جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن برای کارگران، متوقف خواهند کرد.
عدم تصویب این لایحه به این معنی است که صدها هزار کارگر فدرال ممکن است اخراج شوند و باعث توقف یا تعلیق تعداد زیادی از برنامه ها شود.
چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، روز پنجشنبه گفت: «این یک سازش خوب است که به هر دو طرف در هر دو مجلس زمان مناسبی می دهد تا مذاکرات در مورد تخصیص بودجه را به پایان برسانند».
اما گروهی از محافظه‌کاران جمهوری‌خواه، از جمله مایک لی، تد کروز و راجر مارشال، مخالفت کردند و این احتمال را مطرح کردند که دولت می‌تواند تا حدی در آخر هفته تعطیل شود در حالی که سنا به آرامی به سمت تصویب نهایی پیش می‌رود.
لی در صحن مجلس سنا گفت که اگر او و سایر سناتورهای جمهوری خواه در مورد گنجاندن بودجه برای دستورات واکسن در لایحه تخصیص بودجه آتی دولت رای بیاورند، ممکن است لایحه بودجه دولت را به تعویق نیاندازند.
لی گفت: “تمام چیزی که من درخواست می کنم یک رای است. 15 دقیقه طول می کشد، ما می توانیم همین الان این کار را انجام دهیم.” و افزود که او و سایر سناتورهای جمهوری خواه پشت این تلاش خواستار اکثریت ساده در مورد اصلاحیه هستند.
دموکرات ها 50 کرسی از 100 کرسی سنا را در اختیار دارند و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور می تواند به عنوان تساوی شکسته رای دهد.
میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، که برای ادامه فعالیت دولت باید شورش درون گروه خود را سرکوب کند، روز پنجشنبه تکرار کرد که تعطیلی وجود نخواهد داشت. اما او در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری خواهان با موافقت با دور زدن قوانین دست و پاگیر قانونگذاری سنا، با حرکت سریع موافقت می کنند یا خیر، پاسخی نداد.
جمهوریخواه ارشد سنا به خبرنگاران گفت: «ما باید آن را تصویب کنیم و این چیزی است که برای انجام آن تلاش خواهیم کرد.
پلوسی این اقدام جمهوری خواهان را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این اقدام نشان دهنده “بی مسئولیتی” است که کنگره آن را رد خواهد کرد.
لایحه هزینه های موقت بودجه عملیات دولت فدرال را در طول همه گیری کووید-19 حفظ می کند، در میان نگرانی ها در مورد افزایش جدید موارد و ورود نوع Omicron به ایالات متحده.
قانون اضطراری مورد نیاز است زیرا کنگره هنوز 12 لایحه سالانه تخصیص بودجه فعالیت های دولت را برای سال مالی که از اول اکتبر آغاز شده است، تصویب نکرده است.
تعطیلی جزئی دولت باعث شرمساری سیاسی برای هر دو حزب خواهد شد، به ویژه برای دموکرات‌های بایدن، که هر دو مجلس کنگره را با محدودیت کنترل می‌کنند.
کنگره با یک ضرب الاجل فوری دیگر روبروست. دولت فدرال همچنین در حال نزدیک شدن به سقف وام 28.9 تریلیون دلاری خود است، که وزارت خزانه داری تخمین زده است که تا 15 دسامبر به آن خواهد رسید. عدم تمدید یا برداشتن محدودیت در زمان ممکن می تواند منجر به یک نکول اقتصادی فاجعه بار شود.
این واقعیت که لایحه هزینه های موقت بودجه را تا ماه فوریه تمدید می کند، نشان دهنده پیروزی جمهوری خواهان در مذاکرات پشت درهای بسته بود. دموکرات‌ها برای اقدامی که تا اواخر ژانویه اجرا می‌شود، فشار آورده بودند، در حالی که جمهوری‌خواهان خواستار یک جدول زمانی طولانی‌تر ماندن هزینه‌ها در سطوح مورد توافق در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بودند.
رزا دلاورو، رئیس کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان در بیانیه ای با اعلام این توافق گفت: «در حالی که ای کاش زودتر می شد، این توافق به روند تخصیص اجازه می دهد تا به سمت یک توافقنامه بودجه نهایی پیش برود که به نیازهای مردم آمریکا می پردازد».
اما او گفت که دموکرات‌ها در تخصیص 7 میلیارد دلار کمک به مهاجران افغان پیروز شدند.
پس از تصویب، این اقدام به دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نزدیک به 12 هفته فرصت می‌دهد تا اختلافات خود را بر سر لوایح تخصیصی سالانه به مبلغ 1.5 تریلیون دلار که برنامه‌های «اختیاری» فدرال را برای این سال مالی تأمین می‌کنند، حل کنند. این لوایح شامل بودجه اجباری برای برنامه هایی مانند طرح بازنشستگی تامین اجتماعی که به طور خودکار تمدید می شوند، نمی شود.