سودان: انفجارها پایتخت سودان را در چهارمین روز از جنگ، بی قانونی لرزاند

خارطوم: انفجارها روز سه شنبه خارطوم پایتخت سودان را لرزاند، چهارمین روز از درگیری ها که با وجود درخواست های فزاینده بین المللی برای پایان دادن به خصومت ها که منجر به افزایش بی قانونی شده است، نزدیک به 200 کشته بر جای گذاشته است.
جنگ قدرت چند هفته ای به خشونت مرگباری در روز شنبه بین نیروهای دو ژنرال که در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند، آغاز شد: فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی را بر عهده دارد.RSF).
با تأکید بر هرج و مرج، ایالات متحده گفت که به یکی از کاروان های دیپلماتیک آن شلیک شد و اتحادیه اروپا نیز گفت که سفیر آن در داخل مورد حمله قرار گرفته است.
گروه های امدادی از غارت تجهیزات پزشکی و سایر تجهیزات گزارش کرده اند.
نبردها در سراسر کشور پهناور شمال شرق آفریقا رخ داده است و نگرانی از سرریز منطقه ای درگیری وجود دارد که شاهد حملات هوایی، توپخانه و تیراندازی های سنگین بوده است.
در بیانیه‌ای، نشست وزرای خارجه گروه ۷ در ژاپن از طرف‌های درگیر خواست «فوراً به خصومت‌ها پایان دهند»، زیرا صدای انفجارهای مهیبی در خارطوم شنیده شد، جایی که شبه‌نظامیان با عمامه و خسته در خیابان‌ها پرسه می‌زدند.
ساکنان وحشت زده پایتخت آخرین و مقدس ترین روزهای ماه رمضان را با تماشای از پنجره های خود سپری می کنند که تانک ها در خیابان ها می چرخند، ساختمان ها می لرزند و دود آتش های ناشی از درگیری در هوا آویزان است.
دیگران در حال فرار هستند
به گفته شاهدان، وانت های حامل سلاح های ضدهوایی – مستقر در مناطق مسکونی خارطوم – صبح روز سه شنبه با مهمات تجهیز شدند.
دالیا محمد عبدالمونیم، یکی از ساکنان خارطوم، گفت: «بمباران معمولاً از ساعت 4 صبح شروع می شود و برای چند ساعت ادامه دارد، اما امروز متوقف نشده است.
او گفت: «ما در چهار روز گذشته نخوابیده‌ایم»، و افزود که خانواده‌اش در خانه‌های خود مانده‌اند «در تلاش برای حفظ سلامت عقل ما هستند».
به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، خانواده‌ها روز سه‌شنبه، چمدان‌های سنگین در دست، منتظر اتوبوس‌هایی بودند که از پایتخت به سمت جنوب حرکت می‌کردند، زیرا افراد بیشتری برای فرار از خارطوم از آرامش‌های کمیاب در جنگ استفاده می‌کردند.
اما، از آنجایی که بسیاری از آنها برق و اتصالات اینترنتی خود را از دست داده اند، ساکنان به طور فزاینده ای دریافت اطلاعات قابل اعتماد را دشوار می یابند.
اطلاعات غلط
اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی گسترش یافته است و غیرنظامیانی را که نگران اخبار دقیق در مورد حملات و غارت گزارش شده هستند، چقدر امن است و چه داروخانه هایی هنوز باز هستند، سردرگم شده است.
بر اساس آمار سازمان ملل، تعداد فعلی حداقل 185 کشته و بیش از 1800 زخمی است.
به گفته اتحادیه رسمی پزشکان، تصور می‌شود که تعداد واقعی بسیار بیشتر باشد و بسیاری از مجروحان نمی‌توانند به بیمارستان‌ها برسند، بیمارستان‌هایی که خود زیر گلوله باران هستند.
به گفته این سازمان، چهار بیمارستان در منطقه بزرگ خارطوم “گلوله باران و تخلیه شده اند.” این سازمان افزود: در سراسر کشور، 16 نفر دیگر “خارج از خدمات” هستند، در حالی که آنهایی که هنوز فعال هستند با “کمبود شدید” از جمله کادر پزشکی، آب و مواد غذایی مواجه هستند.
غیرنظامیان در حال تمام شدن مواد غذایی هستند زیرا معدود خواربار فروشی هایی که باز مانده اند قادر به جبران ذخایر رو به کاهش نیستند.
این درگیری به هواپیماها آسیب رسانده و پروازها به مقصد و از فرودگاه خارطوم را متوقف کرده است.
عکس های ماهواره ای دیگر هواپیماهای آسیب دیده را در فرودگاه های Merowe و El Obide نشان می دهد.
صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه بر نیاز به کریدورهای کمک های بشردوستانه تاکید کردند.
فرید آیوار، رئیس هیئت سودانی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر (IFRC) گفت: “ما هزاران داوطلب داریم که آماده انجام خدمات بشردوستانه هستند، اما نمی توانند حرکت کنند.”
آنتونی وزیر امور خارجه آمریکا پلک زدن گفت که با دو ژنرال صحبت کرده و “بر نیاز فوری به آتش بس تاکید کرده است”.
داگلو پس از تماس خود با بلینکن در توییتر گفت که RSF “تأیید مجدد” خود را با یک “آتش بس 24 ساعته برای اطمینان از عبور امن غیرنظامیان و تخلیه مجروحان” تایید می کند.
کار کمک رسانی به حالت تعلیق درآمد
ارتش به صراحت اظهارات او را رد کرد.
ارتش در فیسبوک هشدار داد: «ما از هیچ گونه هماهنگی با میانجی‌ها و جامعه بین‌المللی درباره آتش‌بس آگاه نیستیم، و اعلام آتش‌بس 24 ساعته شورشیان با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست کوبنده‌ای که ظرف چند ساعت دریافت خواهد کرد، است».
هر دوی آنها خود را ناجی سودان و حافظان دموکراسی قرار داده اند – در کشوری که فقط میانبرهای کوتاه دموکراتیک را می شناسد.
کودتای 2021 که ژنرال ها ترتیب دادند، گذار به حکومت غیرنظامی را از مسیر خود خارج کرد.
نیروهای آزادی و تغییر، بلوک غیرنظامی اصلی که در آن کودتا از قدرت برکنار شد، “جنگ کاملی را که ژنرال ها برای از بین بردن هر چیزی در مسیرشان به راه انداخته اند” رد کرد.
بلینکن گفت که یک کاروان دیپلماتیک ایالات متحده روز دوشنبه در اقدامی “بی پروا” مورد هدف قرار گرفت که هیچ آسیبی در پی نداشت.
اواخر روز دوشنبه، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گزارش داد که علیرغم تعهد مقامات سودان به حفاظت از اماکن دیپلماتیک، سفیر اتحادیه اروپا در خانه خود مورد حمله قرار گرفته است.
وزارت امور خارجه سودان نیروهای RSF را مسئول حمله به کارکنان دیپلماتیک دانست.
نبردهایی که از شنبه آغاز شد به دنبال اختلافات شدید بین برهان و داگلو بر سر ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی – شرط کلیدی برای توافق نهایی با هدف از سرگیری انتقال دموکراتیک بود.
هر دو ادعا می‌کنند که کنترل مکان‌های کلیدی، از جمله فرودگاه و کاخ ریاست‌جمهوری را در دست دارند – که هیچ کدام به طور مستقل قابل تأیید نیستند.
تعدادی از سازمان‌ها به طور موقت فعالیت‌های خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده‌اند، جایی که یک سوم جمعیت به کمک نیاز دارند و سه کارمند برنامه جهانی غذا سازمان ملل در میان کشته‌شدگان هستند.
مصر، همسایه شمالی با نفوذ، گفت که با عربستان سعودی، سودان جنوبی و جیبوتی – همگی متحدان نزدیک سودان – در مورد لزوم انجام تمام تلاش برای حفظ ثبات و امنیت گفتگو کرده است.