شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در مجلس ملی رای اعتماد گرفت

اسلام‌آباد: شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنج‌شنبه در بحبوحه رویارویی فزاینده بین دولت و قوه قضائیه، با اعلام «اعتماد کامل» به رهبری او، شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، رأی اعتماد مجلس ملی را با ۱۸۰ قانون‌گذار ابراز کردند.
بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه، رئیس حزب مردم پاکستان، قطعنامه‌ای را در مجلس سفلی ارائه کرد که در آن آمده بود که مجلس ملی پاکستان «اعتماد کامل خود را به رهبری» نخست‌وزیر شریف بازمی‌گرداند.
رجا پرویز اشرف، رئیس مجلس ملی دستور رأی‌گیری را داد که با برخاستن نمایندگان از صندلی‌های خود به نفع تصویب قطعنامه انجام شد. این قطعنامه مورد حمایت 180 قانونگذار در 342 عضو مجلس ملی قرار گرفت. نخست وزیر برای رهبری مجلس به ۱۷۲ رای نیاز داشت.
هنگامی که شریف در آوریل سال گذشته به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، حمایت 174 قانونگذار را به دست آورده بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در میان هجوم میزها اعلام کرد: در نتیجه میان محمد شهباز شریف از مجلس ملی رای اعتماد گرفته و اکثریت نمایندگان مجلس ملی را به عنوان نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان مورد اعتماد قرار می دهد. توسط قانونگذاران
بعداً، نخست وزیر شریف در مجلس نمایندگان سخنرانی کرد و از نمایندگان به خاطر اعتماد مجدد به وی تشکر کرد و به آنها اطمینان داد که “همیشه اعتماد آنها به رهبری خود را حفظ خواهد کرد”.
او همچنین به انتخابات 2018 که به گفته او برای تضمین موفقیت عمران خان تقلب شده بود، حمله کرد. وی از رئیس مجلس خواست تا در آن انتخابات تحقیق کند تا حقایق در برابر ملت مطرح شود.
رای اعتماد نمادین نشان می‌دهد که نخست‌وزیر از اعتماد کامل قانون‌گذاران برخوردار است، زمانی که بیم آن می‌رود که هیئت سه نفره دیوان عالی ممکن است نخست‌وزیر را به دلیل عدم اجرای دستورالعمل‌های ارائه ۲۱ میلیارد روپیه برای بودجه مورد هدف قرار دهد. انتخابات استانی
این تحول پس از آن صورت می گیرد که دیوان عالی مشاهده کرد که احزاب سیاسی را مجبور به برگزاری مذاکرات برای پایان دادن به بن بست در مورد موضوع انتخابات نمی کند.
در یک تحول مرتبط، دولت و حزب خان نشان دادند که مذاکراتی را انجام دهند که صادق سنجرانی، رئیس مجلس سنا، آنها را دعوت کرد. نخست وزیر شریف در سخنرانی خود گفت که قرار است مذاکرات عصر آغاز شود.
وی گفت: مذاکرات در مورد برگزاری انتخابات در کل کشور در همان روز انجام خواهد شد.
آخرین تحولات نشان می‌دهد که بی‌ثباتی سیاسی حاکم ممکن است همچنان کشور و اقتصاد آن را تحت الشعاع قرار دهد و صدور حکم علیه دولت باعث افزایش هرج و مرج خواهد شد.
روز دوشنبه، مریم اورنگ زیب، وزیر اطلاعات، گزارش ها مبنی بر اینکه نخست وزیر شریف در میانه کشمکش با قوه قضائیه، نخست وزیر، از پارلمان درخواست رأی اعتماد خواهد کرد، رد کرد.
ماریوم در توییتر نوشت تا تصور آسیب پذیری نخست وزیر و نیاز به رأی گیری برای نشان دادن اینکه او از اعتماد اکثریت برخوردار است را از بین ببرد. وی با بیان اینکه هیچ مشورتی در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: نیازی به آن نیست.
توئیت او پس از آن منتشر شد که چندین کانال رسانه ای گزارش دادند که نخست وزیر شریف تصمیم گرفته است به پارلمان برود و به دنبال یک ماموریت جدید باشد.
این گمانه زنی پس از آن مطرح شد که مجلس ملی لایحه پولی را که توسط دولت برای تأمین بودجه به کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) برای برگزاری انتخابات در پنجاب و خیبر پختونخوا ارائه شده بود، رد کرد.
این رد در دادگاه عالی نیز تکرار شد که در 19 آوریل در هنگام استماع ادعایی مبنی بر اینکه نخست وزیر باید همیشه اکثریت مجلس ملی را در اختیار داشته باشد، اظهار نظر کرد.
دادگاه پیش از این دستور برگزاری انتخابات در استان پنجاب را در 14 مه صادر کرده بود، اما دولت به دلیل محدودیت های اقتصادی و دلایل امنیتی، پای خود را برای به تعویق انداختن این رای می کشد.
همین دادگاه در حال استماع دادخواست دولت برای برگزاری انتخابات در همان سرنوشت است و در جریان جلسه استماع آن در روز پنجشنبه، رئیس قاضی، عمر عطابندیال گفت که این دادگاه نمی تواند احزاب سیاسی را مجبور به مذاکره کند.
او گفت: «ما به هیچ‌کس فشار نمی‌آوریم، بلکه تنها راهی برای اجرای قانون اساسی پیدا می‌کنیم.
نیمکت نشین پس از شنیدن استدلال های دو طرف، مراحل آن روز را به پایان رساند. رئیس کل دادگستری با بیان اینکه دستور کتبی برای این پرونده صادر می شود، گفت: دادگاه دستورات مقتضی را صادر می کند.
خان برای برگزاری انتخابات زودهنگام در پنجاب و خیبر پختونخوا، استان هایی که حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) او تا همین اواخر در آن حکومت می کرد، فشار آورده است.
حزب تحریک انصاف مجالس پنجاب و خیبر پختونخوا را به ترتیب در 14 و 18 ژانویه منحل کرد تا ائتلاف حاکم در اسلام آباد را مجبور به برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام در این کشور کند.
پارلمان و قوه قضائیه نیز در مورد برگزاری انتخابات در این دو استان، به دلیل اینکه دولت در تنگنای نقدینگی در بحبوحه بحران اقتصادی که کشور با آن مواجه است، از دادن مجوز به بودجه برای تامین هزینه ها خودداری کرده است.
حزب تحریک انصاف مصمم است که برای انتخابات در مجالس استانی فشار بیاورد، اما دولت موضع خود را در مورد برگزاری انتخابات همزمان در سراسر کشور حفظ می کند.
شورای ملی دوره پنج ساله خود را در ماه اوت سال جاری به پایان خواهد رساند. طبق قانون اساسی، انتخابات باید ظرف 90 روز پس از انحلال مجلس سفلی برگزار شود. این بدان معناست که انتخابات باید تا اواسط اکتبر برگزار شود. آخرین انتخابات سراسری در جولای 2018 برگزار شد.