شورشیان ضد دولتی ساختمان های پایتخت جزایر سلیمان را به آتش کشیدند

هونیارا: در دومین روز از اعتراضات ضد دولتی، معترضان ساختمان ها را در هونیارا، پایتخت جزایر سلیمان، به آتش کشیدند و منطقه محله چینی های شهر را هدف قرار دادند.
شاهدان عینی و رسانه های محلی گزارش دادند که جمعیت از قرنطینه دولتی سرپیچی کرده و به خیابان ها ریخته اند.
تصاویر زنده چندین ساختمان را نشان می‌دهند که در شعله‌های آتش غوطه‌ور شده‌اند و دود سیاه غلیظی در بالای پایتخت بلند شده است.
این به دنبال بی نظمی گسترده در هونیارا در روز چهارشنبه، زمانی که تظاهرکنندگان تلاش کردند به پارلمان یورش برده و نخست وزیر مناسه سوگاواره را برکنار کنند، رخ داد.
کسب‌وکارهایی که توسط جامعه چینی هونیارا اداره می‌شد غارت و سوزانده شدند، که باعث شد سفارت پکن «نگرانی‌های جدی» خود را به دولت سلیمان ابراز کند.
در بیانیه ای آمده است: «(سفارت) نمایندگی هایی را ارائه کرد و از جزایر سلیمان درخواست کرد تا تمام اقدامات لازم را برای تقویت حفاظت از شرکت ها و پرسنل چینی انجام دهند.
سوگاواره گفت که دولت او همچنان تحت کنترل است.
سوگاواره گفت: «امروز در مقابل شما می ایستم تا به همه شما اطلاع دهم که کشور ما امن است — دولت شما سر جای خود است و به رهبری ملت ما ادامه می دهد.
یکی از ساکنان محلی به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از ناکامی در ورود به پارلمان در روز چهارشنبه، آشوبگران یک روز بعد دوباره جمع شدند و در منطقه محله چینی ها دویدند و یک ایستگاه پلیس را غارت کردند.
این مرد که نخواست نامش فاش شود، گفت که پلیس راه‌ها را مسدود کرده است اما ناآرامی‌ها نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد.
در حالی که رسانه های محلی از غارت و استفاده پلیس از گاز اشک آور خبر دادند، ساکنان گفت: “اواش جمعی در حال حرکت هستند، بسیار متشنج است.”
بر اساس گزارش ها، اکثر معترضان در هونیارا اهل جزیره همسایه مالایتا هستند، جایی که مردم از مدت ها پیش از بی توجهی دولت مرکزی شکایت داشتند.
دولت محلی جزیره همچنین به شدت با تصمیم Solomons برای تغییر وفاداری دیپلماتیک از تایوان به چین در سال 2019، در اقدامی مهندسی شده توسط Sogavare که منتقدان می گویند بسیار نزدیک به پکن است، مخالفت کرد.
متیو ویل، رهبر اپوزیسیون، نخست وزیر را به استعفا دعوت کرد و گفت که ناامیدی از تصمیمات بحث برانگیز اتخاذ شده در دوران تصدی وی منجر به خشونت شده است.
ویل در بیانیه‌ای گفت: «متأسفانه، ناامیدی و خشم فروخورده مردم علیه نخست‌وزیر به‌طور غیرقابل کنترلی به خیابان‌ها سرازیر می‌شود، جایی که فرصت‌طلبان از وضعیت جدی و رو به وخامت سوء استفاده کرده‌اند».
رقابت‌های مشابه بین جزیره‌ای منجر به استقرار نیروهای حافظ صلح به رهبری استرالیا در سولومون‌ها از سال 2003 تا 2017 شد و وضعیت در حال گسترش از نزدیک در کانبرا و ولینگتون رصد خواهد شد.
وزارت امور خارجه نیوزیلند روز پنجشنبه گفت که دولت سولومونز برای کمک به آن مراجعه نکرده است. مقامات استرالیا بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
پس از انتخابات عمومی در سال 2006، شورش هایی به وجود آمد، و بسیاری از محله چینی هانیارا در میان شایعاتی مبنی بر تقلب در رای گیری شرکت های تجاری مرتبط با پکن تخریب شد.
سوگاواره گفت کسانی که در ناآرامی های اخیر دست داشتند توسط افراد بی وجدان “به بیراهه هدایت شدند”.
او گفت: «راستش فکر می‌کردم که سیاه‌ترین روزهای تاریخ کشورمان را پشت سر گذاشته‌ایم، اما… (این) وقایع یادآور دردناکی است که راه درازی در پیش داریم.
نخست وزیر افزود: “امروز صدها شهروند قانون را به دست گرفتند. آنها قصد داشتند ملت ما و … اعتمادی را که آرام آرام در میان مردم ما ایجاد می شد، نابود کنند.”
او گفت: “هیچ کس فراتر از قانون نیست… این افراد با عواقب اعمال خود مواجه خواهند شد.”