چین بی سر و صدا در حال توسعه پایگاه های نظامی در جزایر اقیانوس آرام است

تاراوا: چین که می‌خواهد مشخصات دریایی و اقتصادی خود را گسترش دهد، شروع به خواستگاری با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام کرده است.
به گزارش سنگاپور پست، کیریباتی یک کشور میکرونزی در حال بحث برای باز کردن بزرگترین ذخایر دریایی خود برای ماهیگیری تجاری است که ممکن است یک هدف دوگانه مانند یک پایگاه دریایی برای چینی ها نیز داشته باشد.
تانتی مامائو، رئیس جمهور کشور اقیانوس آرام، تصمیم گرفت تا ذخایر دریایی را برای ماهیگیری تجاری به چین باز کند که می تواند برای اهداف دوگانه مورد بهره برداری قرار گیرد.
با این حال، دولت کیریباتی گفت که این حرکت بیش از 200 میلیون دلار نقد برای کیریباتی خواهد داشت.
طبق گزارش سنگاپور پست، چین به عنوان یک شریک دیپلماتیک و اقتصادی عمده کشورهای جزیره اقیانوس آرام به ویژه در طول همه گیری کووید-19 ظاهر می شود زیرا کشورهای کوچک با اقتصاد خود دست و پنجه نرم می کنند.
وانواتو که در فاصله 2000 کیلومتری استرالیا قرار دارد، اما منکر این بود که به چین اجازه می دهد پایگاه نظامی در خاک خود ایجاد کند.
از سوی دیگر، همانطور که توسط انجمن سیاست آسیا و اقیانوسیه گزارش شده است، بین سراب و واقعیت تفاوت وجود دارد. در مورد چین، هیچ سرابی وجود ندارد، بلکه فقط واقعیت است. بین سال های 2006 تا 2019، طبق گفته اتاق فکر استرالیا، هیئت PLA 24 بازدید از کشورهای جزیره اقیانوس آرام داشته است.
در این پس‌زمینه، چگونگی مقابله با چالش‌های چهارگانه یا AUKUS به رهبری ایالات متحده که توسط چین انجام می‌شود باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
منطقه جزایر اقیانوس آرام تحت سلطه یکی از کشورهایی است که در میان کشورهای میکرونزی، ملانزیا و پلی‌نزی قرار دارند.
چین در تلاش برای گسترش نمایه دیپلماتیک و نظامی خود در جزایر اقیانوس آرام، خواستار کشورهای فوق شده است.
پیش از این، چشم انداز تبدیل شدن یک اسکله بزرگ با سرمایه چین در جزیره سانتو وانواتو به تأسیسات «دو منظوره» با فشار فعال استرالیا و ایالات متحده محدود شد.
اشاره شده است که وانواتو یک کشور ملانزی است و چین از گروه سر نیزه ملانزی (MSG) مستقر در سووا، فیجی حمایت مالی می کند.
در تلاشی برای توسعه یک سیستم ارتباطی در منطقه، چین سیستم فیبر نوری زیردریایی را که منشأ آن در گوام بود، تامین مالی کرد، که “برای بهبود ارتباطات در کشورهای جزیره ای نائورو، کیریباتی و ایالات فدرال میکرونزی طراحی شده بود. سنگاپور پست گزارش داد که با فشار ایالات متحده به دلیل نگرانی های امنیتی لغو شد.
تلاش چین برای تامین مالی شبکه کابلی زیردریایی در کشورهای میکرونزی، رقابت با کابل فیبر پلینزی Manatua One است که یک کابل ارتباطی زیردریایی است که کشورهای پلی‌نزی مانند ساموآ، نیوئه، جزایر کوک و پلی‌نزی فرانسه را به هم متصل می‌کند.
چین در قرن بیست و یکم پس از مدت‌ها قدرت قاره‌ای، شروع به دنبال کردن یک مسیر بلندپروازانه توسعه دریایی کرده است و به دنبال تقویت قابلیت‌های پیش‌بینی قدرت خود، به ویژه در شمال آسیا، جنوب شرق آسیا، جنوب غرب اقیانوس آرام و جنوب اقیانوس آرام است. .