شیان چین «سخت‌ترین» کنترل‌ها را برای توقف شیوع کووید اعمال می‌کند

پکن: شهر محصور شده شیان چین روز دوشنبه کنترل‌های کووید-19 را به “شدیدترین” سطح تشدید کرد و ساکنان را از رانندگی در اطراف شهر در تلاش برای کنترل بدترین شیوع این کشور در 21 ماه گذشته منع کرد.
در حالی که پکن برای استقبال از هزاران بازدیدکننده خارجی برای المپیک زمستانی فوریه آماده می شود، چین به استراتژی «صفر کووید» شامل محدودیت های مرزی سخت، قرنطینه های طولانی مدت و قرنطینه های هدفمند پایبند است.
اما شیان تاریخی، جایی که 13 میلیون نفر از ساکنان آن با پنجمین روز حبس خانگی خود روبرو هستند، در مرکز شعله‌ور شدنی است که میزان ابتلای روزانه در سراسر کشور را به بالاترین میزان از مارس سال گذشته رسانده است.
بر اساس یک حساب رسانه اجتماعی دولت شهری، با اعلام شیان که “شدیدترین اقدامات کنترل اجتماعی” را اعمال خواهد کرد، محدودیت ها روز دوشنبه تشدید شد.
شهر شمالی که محل زندگی جنگجویان تراکوتا با شهرت جهانی است، 150 مورد جدید را در روز دوشنبه ثبت کرد که از 9 دسامبر به این سو، مجموع موارد ابتلا به این بیماری را به حدود 650 رساند.
در آخرین اطلاعیه آمده است که هیچ وسیله نقلیه ای مجاز به تردد در جاده ها نیست مگر اینکه در کار کنترل بیماری کمک کنند.
پلیس و مقامات بهداشتی خودروها را به شدت بازرسی خواهند کرد و افرادی که قوانین را زیر پا بگذارند ممکن است با 10 روز بازداشت و جریمه 500 یوان (78 دلار) روبرو شوند.
دو شهر دیگر در استان شانشی نیز یک مورد مرتبط با شیان را گزارش کردند، زیرا مقامات از کارگران مهاجر شهر خواستند در تعطیلات سال نوی چینی آتی به خانه سفر نکنند.
روزنامه دولتی گلوبال تایمز گزارش داد که شیوع واریانت دلتا که به سرعت در حال گسترش است باعث علائم شدید در چهار بیمار از جمله یک کودک یک ساله شده است.
از زمان تعطیلی شهر در هفته گذشته، مقامات چندین دور آزمایش دسته جمعی را راه اندازی کرده اند و نزدیک به 30000 نفر را در قرنطینه هتل قرار داده اند.
همه مشاغل غیر ضروری تعطیل شده اند، در حالی که هر خانواده فقط می تواند هر سه روز یک نفر را برای خرید مایحتاج اعزام کند.
دولت شیان به دلیل مدیریت ضعیف خود در مورد شیوع این بیماری مورد انتقاد قرار گرفته است، به طوری که بدن انضباطی چین هفته گذشته اعلام کرد که 26 مقام محلی به دلیل نقص در پیشگیری از ویروس مجازات شده اند.
مقامات حرکت به داخل و خارج از شهر را به شدت محدود کرده‌اند، با فیلم‌هایی از تلویزیون دولتی CCTV در روز یکشنبه که نشان می‌دهد کامیون‌ها در صف ایست‌های بازرسی جاده‌ها در صف ایستاده‌اند، در حالی که کارگران با لباس‌های هضمات کدهای بهداشتی را روی تلفن‌های همراه رانندگان چک می‌کنند.
از زمانی که ویروس کرونا برای اولین بار در شهر مرکزی ووهان در اواخر سال 2019 ظاهر شد، چین تا حد زیادی از همه گیری جلوگیری کرده است.
این کشور به طور رسمی در بیش از یک سال تنها دو مورد مرگ را ثبت کرده است.