طالبان: نخست وزیر طالبان از کشورهای مسلمان خواست تا دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند

کابل: ملاحسن آخوند، سرپرست نخست‌وزیر افغانستان، روز چهارشنبه از دولت‌های بین‌المللی خواست تا اداره طالبان این کشور را رسما به رسمیت بشناسند و در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که همه شرایط رعایت شده است.
آخوند در اولین پخش عمومی بزرگ خود از زمان تصدی این سمت در سپتامبر گفت: «از همه دولت‌ها، به‌ویژه کشورهای اسلامی، می‌خواهم که شناسایی را آغاز کنند».
قدرت های خارجی تمایلی به به رسمیت شناختن دولت طالبان که در ماه اوت افغانستان را به دست گرفت، ندارند، در حالی که کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده میلیاردها دلار از دارایی های بانکی افغانستان را مسدود کرده و بودجه توسعه را که زمانی ستون فقرات اقتصاد افغانستان را تشکیل می داد، قطع کرده اند.
آخوند و دیگر مقامات دولت طالبان در این کنفرانس خبری که مقامات سازمان ملل نیز در آن حضور داشتند، درخواست کاهش محدودیت‌های پولی در کشور را مطرح کردند و بحران اقتصادی فزاینده آن را به دلیل مسدود کردن منابع مالی دانستند.
وی گفت: کمک های کوتاه مدت راه حل نیست، باید تلاش کنیم راه حل اساسی برای مشکلات پیدا کنیم.
جامعه بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه را افزایش داده است که برای رفع نیازهای فوری و دور زدن کانال‌های رسمی طراحی شده است. اما از آنجایی که کشور در زمستان سخت با بحران نقدینگی و اقتصاد رو به وخامت مواجه است، میلیون ها نفر در فقر فرو رفته اند.