طالبان: پاکستان: ممنوعیت حمل و نقل برای مسافران زن انفرادی از سوی طالبان «عقب‌نشینی» است

اسلام آباد: فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان، روز دوشنبه از رژیم طالبان در افغانستان به دلیل آخرین اقدام “پس‌رو” آن مبنی بر ممنوعیت سفر زنان به تنهایی در مکان‌های عمومی انتقاد کرد.
طالبان روز یکشنبه گفتند به زنانی که به دنبال سفرهای طولانی هستند، در صورتی که با یکی از اقوام نزدیک مرد همراه نباشند، نباید خدمات حمل و نقل ارائه شود.
چادری از این قدم انتقاد کرد.
وزیر گفت: “زنان نمی توانند به تنهایی سفر کنند یا به مدارس و کالج ها (به تنهایی) بروند – این نوع تفکر واپس گرایانه خطری برای پاکستان است.”
افغانستان از 15 اوت زمانی که گروه شبه نظامی تندرو افغان دولت منتخب رئیس جمهور اشرف غنی را برکنار کرد و او را مجبور به فرار از کشور و پناه بردن به امارات متحده عربی کرد، تحت حاکمیت طالبان قرار دارد.
دختران در چندین استان از مکاتب خارج شده اند و دختران تحصیل کرده با آینده ای تلخ روبرو هستند.
چودری گفت که پاکستان باید مسیر ترقی خود را ترسیم کند.
او به محمد علی جناح ادای احترام کرد و گفت پاکستان برای “حفظ (الف) حقوق اقلیت ها و حفاظت از آنها ایجاد شده است.
او همچنین گفت که جناح نقش اقلیت ها در پاکستان را با تصور دولتی که هیچ کاری با مسائل مذهبی ندارد روشن کرد.
او همچنین گفت که جناح هرگز نمی خواست پاکستان به یک کشور مذهبی تبدیل شود و تمام سبک زندگی او با افرادی که حتی امروز از نام او برای تبدیل پاکستان به کشوری عقب مانده استفاده می کنند، متفاوت است.
چودری گفت پاکستان فعلی با آنچه جناح و شاعر علامه محمد اقبال در ذهن داشت متفاوت است، زیرا محصول تفکر واپس گرایانه ای است که بعداً غالب شد و به زوال پاکستان منجر شد.
وی گفت: «این مبارزه (علیه تفکر واپس‌گرا) برای بقای پاکستان بسیار مهم است و تنها با پیروزی در آن می‌توانیم یا هر کشور دیگری پیش برویم.