عمران خان: چگونه تقاضای نظرسنجی عمران خان جرقه بحران جدیدی در پاکستان زد

اسلام آباد: تلاش عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان برای انتخابات زودهنگام به یک بحران قانون اساسی تبدیل شده است، با عقب نشینی دولت از دستور دادگاه عالی برای انجام دو انتخابات در استان، که نگرانی‌هایی را در مورد آینده روند دموکراتیک ایجاد کرده است.
در مرکز این است عمر عطا بندیال رئیس قاضیکه بعد از اینکه خان و متحدانش از اکثریت خود برای انحلال مجالس و ایجاد حرکت برای رای گیری زودهنگام ملی استفاده کردند، تاریخ انتخابات را برای استان های پنجاب و خیبر پختونخوا تعیین کردند.
قانون‌گذاران دولتی سپس لایحه‌ای را تصویب کردند تا از اختیارات قاضی ارشد در مورد اخطار «suo-moto» – که به معنای انجام اقداماتی در مورد آنچه که عدالت به نفع عموم است، کوتاه شود. این لایحه اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد، پس از آن که هفته گذشته توسط هیئت هشت نفره دادگاه عالی به حالت تعلیق درآمد، یک هفته قبل از اینکه انتظار می رفت به قانون تبدیل شود. این زمینه را برای رویارویی بین باندیال و دولت فراهم می‌کند و جلسه استماع رسمی که قرار است در 2 مه در مورد قانون اساسی بودن این لایحه آغاز شود، فراهم می‌کند.
در پیچ دیگری، پس از اینکه دولت از در اختیار قرار دادن منابع مالی خودداری کرد، عدالت باندیال به بانک مرکزی کشور دستور داد تا بودجه ای را برای انجام نظرسنجی در اختیار کمیسیون انتخابات قرار دهد. وزرا علناً از تصمیم دادگاه انتقاد کرده و گفته اند که نظرسنجی سراسری در ماه اکتبر برگزار خواهد شد. در حال حاضر ممکن است فقط زمانی باشد که دولت توسط خان یا متحدانش به دادگاه کشیده شود.
نعیم احمد، استاد روابط بین الملل در دانشگاه کراچی، گفت: «دولت ممکن است در صورت سرپیچی از دستورات، متهم به اهانت به دادگاه شود. کشور ممکن است شاهد تشدید بحران قانون اساسی باشد.
پاکستان چگونه به این مرحله رسید؟
بحران قانون اساسی به مجموعه ای از مشکلاتی می افزاید که از زمانی که خان یک سال پیش توسط نخست وزیر شهباز شریف و ائتلاف 13 حزب سیاسی از قدرت برکنار شد، گریبان ملت آسیای جنوبی را گرفته است. آنها سوء مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی خان را به عنوان دلایل اصلی برکناری وی ذکر کرده اند.
شریف در برابر برگزاری انتخابات زودهنگام مقاومت کرده و گفته است که کشور باید بر احیای بسته کمک مالی صندوق بین المللی پول و اجتناب از نکول تمرکز کند. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که او و رهبران حزبش به طور فزاینده ای منفور می شوند زیرا اصلاحات سختی را برای به دست آوردن بودجه انجام می دهند.
از سوی دیگر، خان از حمایت گسترده برخوردار بوده و ده ها هزار نفر را به راهپیمایی های خود می کشاند. ستاره سابق کریکت خواهان انتخابات زودهنگام برای اثبات محبوبیت خود است، زیرا او از دستگیری پلیس برای پرونده های دادگاهی مربوط به تروریسم و ​​اتهامات فساد که به گفته او انگیزه های سیاسی دارند طفره می رود.
او همچنین از یک سوء قصد ادعایی جان سالم به در برد که باعث زخمی شدن او از ناحیه پا شد.
دعوای انتخاباتی چیست؟
حزب تحریک انصاف پاکستان و متحدانش از اکثریت ترکیبی خود در پنجاب و خیبر پختونخوا برای انحلال مجالس قانونگذاری در ماه ژانویه استفاده کردند تا برای برگزاری انتخابات تلاش کنند. طبق قانون اساسی، انتخابات باید ظرف 90 روز پس از انحلال برگزار شود.
از آنجایی که به نظر می رسید دولت این روند را به تعویق می اندازد، عمر عطا بندیال، رئیس دادگستری، برای رسیدگی به پرونده خود به همراه هیئتی از قضات مداخله کرد. هیئت پنج نفره قضات به رئیس جمهور عارف علوی، یکی از اعضای حزب خان دستور دادند تا تاریخ رای گیری را که برای هر دو استان 9 آوریل تعیین شده بود، اعلام کند. سه قاضی موافق برگزاری نظرسنجی و دو نفر مخالف بودند.
دولت گفت با توجه به بحران اقتصادی پولی برای انتخابات محلی وجود ندارد و تمرکز بر تامین وام صندوق بین‌المللی پول مهم‌تر است. کمیسیون انتخابات پاکستان به دلیل کمبود بودجه و افزایش تروریسم، انتخابات را به 8 اکتبر به تعویق انداخت.
موضع دیوان عالی کشور در این مورد چیست؟
دیوان عالی کشور تقسیم شده است. خان به تعویق رای گیری اعتراض کرد و یک نیمکت 9 نفره برای بررسی این موضوع تشکیل شد. دو قاضی خود را رد کردند، در حالی که چهار نفر دیگر پرونده را رد کردند.
بندیال، همراه با دو قاضی دیگر، حکم دادند که نظرسنجی باید در 14 مه در پنجاب انجام شود.
به دولت شهباز دستور داده شد تا 21 میلیارد روپیه (72 میلیون دلار) تا 10 آوریل برای انجام رای گیری در اختیار هیئت انتخاباتی قرار دهد. دولت این حکم را رد کرد و گفت که این یک دیدگاه اقلیت است و موضوع را به مجلس ارجاع داد. درخواست تجدیدنظر جداگانه در مورد انتخابات در خیبر پختونخوا در یک دادگاه استانی در حال رسیدگی است.
آینده دولت چیست؟
این بستگی به پارلمانی دارد که توسط احزاب ائتلافی شریف کنترل می شود. قانونگذاران دولتی طرحی غیرالزام آور را تصویب کرده اند که شریف را از تخصیص بودجه به سازمان نظارت بر انتخابات و اجرای دستور برگزاری انتخابات محلی در ماه آینده منع می کند.
در همان زمان، بر اساس دستورات دیوان عالی، دولت شریف لایحه پولی را برای تصویب مجلس در مورد تخصیص بودجه برای انتخابات ارائه کرد. اما در کمیسیون های دائمی مجلس رد شد.
مقامات دولتی مانند رعنا صنع الله وزیر داخله به وضع قوانین اضطراری اشاره کرده اند. دولت می تواند به چنین قوانینی استناد کند و از افزایش تروریسم یا بحران اقتصادی به عنوان ابزاری برای توجیه تاخیر در انتخابات یاد کند. رای گیری ملی پیش از این به تعویق افتاده بود، در سال 2007، زمانی که بی نظیر بوتو، نخست وزیر وقت ترور شد.
چه گزینه هایی برای عمران خان وجود دارد؟
خان و حزبش بر کمیسیون انتخابات فشار می آورند تا از دستور دادگاه پیروی کند و به خوبی می تواند دولت را به دادگاه بکشاند. او همچنین احتمالا تظاهرات و تجمعات بیشتری برگزار خواهد کرد که ممکن است به خشونت منجر شود، به ویژه پس از پایان دوره روزه داری در اواخر این ماه.
با در پیش بودن انتخابات ملی که احتمالاً در ماه اکتبر برگزار می شود، به نظر می رسد که خان تلاش می کند روابط خود را با تشکیلات نظامی قدرتمند که تقریباً نیمی از زمان استقلال را در سال 1947 بر کشور حکومت کرده است، اصلاح کند. او همچنین تلاش می کند تا بهبود یابد. رابطه او با آمریکا او پس از متهم کردن آنها به همکاری برای برکناری او از قدرت، با هر دوی آنها اختلاف پیدا کرد – ادعایی که آنها آن را رد کردند.