فرانسه: تنش‌های فرانسه و بریتانیا بر سر گذرگاه کانال بیشتر می‌شود

پاریس/لندن: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه به بریتانیا گفت که باید «جدی» شود یا از بحث‌ها درباره چگونگی مهار جریان مهاجرانی که از جنگ و فقر فرار می‌کنند در کانال مانش قفل شود. فرانسه دعوت پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا را برای شرکت در نشستی درباره این موضوع در کاله لغو کرد و تاکید کرد که روابطش با بریتانیا چقدر پرتنش شده است و قوانین تجارت پس از برگزیت و حقوق ماهیگیری نیز در خطر است.
سخنگوی بوریس جانسون گفت که نخست‌وزیر بریتانیا این موضوع را “بسیار جدی” می‌گیرد و گفت که امیدوار است فرانسه در تصمیم خود برای لغو دعوت پاتل تجدید نظر کند. این درگیری پس از مرگ 27 مهاجری که تلاش می کردند از مسیر دریایی بین دو کشور عبور کنند آغاز شد که بدترین فاجعه ثبت شده در یکی از شلوغ ترین خطوط کشتیرانی جهان است.
وقتی کارها به طور جدی انجام نمی شود، شگفت زده می شوم. ما بین رهبران از طریق توییت یا نامه های منتشر شده ارتباط برقرار نمی کنیم، ما افشاگر نیستیم. بیا، ماکرون گفت. او در پاسخ به نامه‌ای از جانسون بود که در آن نخست‌وزیر بریتانیا به «امانوئل عزیز» گفته بود که برای جلوگیری از سفر مهاجران چه باید کرد. جانسون در نامه خود از فرانسه خواست تا با گشت زنی مشترک در سواحل خود موافقت کند و با بازپس گیری مهاجرانی که به بریتانیا می آیند موافقت کند. فرانسه که از این نامه خشمگین شده بود، دعوت پاتل برای شرکت در نشست روز یکشنبه را لغو کرد تا با وزرای اتحادیه اروپا درباره چگونگی مقابله با مهاجرت گفتگو کند. سخنگوی جانسون گفت: جانسون از نامه یا توییت خود پشیمان نیست و افزود که آن را “با روحیه مشارکت” نوشته است.
روابط بین متحدان در حال حاضر تیره شده است، از جمله با قرارداد اخیر زیردریایی با استرالیا که جایگزین یکی از زیردریایی های بریتانیا با فرانسه شد. گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه، گفت: «ما از گفتگوهای دوگانه (لندن) خسته شده‌ایم. نشست روز یکشنبه بدون پاتل اما با حضور وزرای آلمان، هلند، بلژیک و مقامات کمیسیون اروپا برگزار خواهد شد. مکرون گفت: «پس از آن خواهیم دید که اگر انگلیسی‌ها تصمیم به جدی گرفتن داشته باشند، چگونه با کارآمدی پیش برویم.»