فقر ناشی از کووید: نزدیک به 100 میلیون نفر ممکن است امسال فقیر بمانند از همه‌گیری

بانک جهانی تخمین می‌زند که 97 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل همه‌گیری در سال 2020 دچار فقر شده‌اند و با درآمد کمتر از 2 دلار در روز زندگی می‌کنند.

از آن زمان پیشرفت کمی وجود داشته است. اقتصاددانان بانک جهانی در یک پست وبلاگی در اوایل سال جاری گفتند: «در سطح جهان، افزایش فقری که در سال 2020 به دلیل کووید رخ داد، همچنان ادامه دارد و فقرای ناشی از کووید در سال 2021 همچنان به 97 میلیون نفر می رسد. با این حال، آنها خاطرنشان کردند که فقر کلی باید در سال جاری کاهش یابد.

دیپالی روی در مصاحبه ای به زبان بنگالی از خانه خانواده، یک کلبه فلزی راه راه در روستایی در شمال بنگلادش، گفت: «ما به سختی کافی بودیم به خانه برگردیم.

از آنجایی که میلیون‌ها نفر در طول همه‌گیری به فقر افتادند، میلیاردرها'  ثروت افزایش یافت

از آنجایی که این زوج به دنبال راه‌های جدید برای کسب درآمد بودند، به سختی سازگار شدند. آنها سعی کردند وامی برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک پیدا کنند، اما در ابتدا هیچ کس نتوانست و یا نمی خواست کمک کند. برخی غیرانتفاعی محلی سازمان ها درخواست وثیقه کردند که نداشتند.

پرادیپ روی به امید یافتن شغلی در کشاورزی، به سراغ برخی از کشاورزان رفت. اما او به عنوان یک “مرد داکا” که نمی تواند در شرایط آب و هوایی سخت کنار بیاید، از همسرش بازگو می کند.

مهمتر از همه، “غذا بزرگترین مشکل بود.” دیپالی روی 20 ساله که در آن زمان باردار بود و گاهی اوقات فقط می توانست یک وعده غذایی در روز را از طریق برنامه جیره بندی عمومی بخورد. نمی دانستم چه کنم… فقط باید بنشینیم و منتظر باشیم که غذا بیاورند.

دیپالی و پرادیپ روی سال گذشته پس از شیوع بیماری همه گیر در بنگلادش که منجر به اخراج کارگران در کارخانه پوشاک آنها شد، به فقر کشیده شدند.
بر اساس گزارش بانک جهانی، سال 2020 منجر به یک شکست تاریخی در مبارزه با فقر جهانی شد، به طوری که تعداد فقیرترین افراد جهان برای اولین بار در بیش از 20 سال افزایش یافت.

کارولینا سانچز-پارامو، مدیر جهانی فقر و عدالت در بانک جهانی، این بیماری همه گیر را به یک فاجعه طبیعی تشبیه کرد که به سرعت فراتر از مرکز آن در شرق آسیا گسترش خواهد یافت.

او به CNN Business گفت: «ما می دانستیم که سونامی در راه است.

«سوال این نبود که آیا این [economic shock] قرار بود به سایر مناطق در حال توسعه برسد، اما چه زمانی.”

افزایش نابرابری

حتی زمانی که ده‌ها میلیون نفر به فقر کشیده می‌شدند، فوق‌العاده ثروتمند شدند ثروتمندتر به گفته آزمایشگاه نابرابری جهانی، سال گذشته، میلیاردرها از بالاترین میزان افزایش سهم خود از ثروت در تاریخ برخوردار بودند.
بر اساس گزارش سالانه نابرابری بین‌المللی آکسفام که در ژانویه منتشر شد، در حالی که تنها 9 ماه طول کشید تا 1000 ثروتمند جهان در طول همه‌گیری همه‌گیر ثروت خود را بازپس گیرند، ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد تا کمترین خوش شانسی بهبود یابد.
میلیاردرهای هند ثروتمندتر شدند در حالی که ویروس کرونا میلیون ها نفر از مردم آسیب پذیر را به فقر کشاند.

شامران عابد، مدیر اجرایی BRAC International، یک سازمان غیرانتفاعی که برای کاهش فقر در سراسر آسیا و آفریقا کار می کند، به شکاف ثروت در حال افزایش اشاره کرد و گفت که “سه فرد ثروتمند جهان” احتمالاً می توانند فقر فوق العاده را بر روی زمین از بین ببرند.

وی افزود: این تنها مسئولیت آنها نیست. اما من فقط می گویم که به طور کلی منابع کافی وجود دارد [to tackle the problem]”

اخیراً، یک درصد برتر تحت فشار قرار گرفته اند تا در مورد مسائل بشردوستانه مشارکت کنند.

در ماه نوامبر، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، از میلیاردرها از جمله دو ثروتمندترین مرد جهان، جف بزوس و ایلان ماسک، خواست تا “هم اکنون، به صورت یکبار مصرف، قدم بردارند.”
سازمان ملل به ایلان ماسک: این برنامه 6 میلیارد دلاری برای مبارزه با گرسنگی در جهان است

دیوید بیزلی در مصاحبه ای با بکی اندرسون از CNN گفت که دادن 6 میلیارد دلار یا حدود 2 درصد از دارایی خالص ماسک می تواند به رفع گرسنگی جهان کمک کند.

“[It’s] 6 میلیارد دلار برای کمک به 42 میلیون نفر که اگر به آنها نرسیدیم به معنای واقعی کلمه خواهند مرد. این پیچیده نیست.”

این فراخوان با واکنش مستقیم ماسک مواجه شد و او بعداً در توییتر گفت که اگر سازمان بتواند “دقیقاً چگونه” بودجه مشکل را حل کند، “در حال حاضر سهام تسلا را بفروشد و این کار را انجام دهد.”

در تسلا (TSLA) زمانی که سازمان ملل در ماه نوامبر طرحی را منتشر کرد، مدیرعامل به طور علنی پاسخی نداد.

آنچه در حال حاضر مورد نیاز است

عابد، که اخیراً با نمایندگان پارلمان در بریتانیا برای اعلام “وضعیت اضطراری” در مورد این موضوع کار کرده است، استدلال می کند که “فقر یک انتخاب سیاست است.”

این رهبر غیرانتفاعی، که تیمش با وامی به خانواده رویز کمک کرد، گفت: “ما دانش لازم برای بیرون کشیدن تعداد زیادی از مردم را از فقر داریم.”

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چه چیزی کار می‌کند، چه چیزی کار نمی‌کند.»

کارشناسان می گویند اولین وظیفه تمرکز بر واکسیناسیون است.

“ما باید مطمئن شویم که همه به واکسن ها یا نوعی درمان برای بیماری همه گیر دسترسی دارند، زیرا تا زمانی که نتوانید شوک سلامتی را کنترل کنید، فکر کردن به بهبود اقتصادی بسیار سخت است؟” گفت: سانچز-پارامو. “این تقریباً یک شرط ضروری برای هر اتفاق دیگری است.”

نابرابری واکسن به یک مسئله اصلی تبدیل شده است، زیرا بسیاری از ثروتمندترین کشورهای جهان، دوزهای کافی برای واکسینه کردن جمعیت خود را چندین برابر می‌خرند و به وعده‌های خود مبنی بر به اشتراک گذاشتن آن با کشورهای در حال توسعه عمل نمی‌کنند.

و همانطور که دولت ها به بازسازی ادامه می دهند، آنها به گفته سانچز-پارامو، همچنین باید بر فعال کردن مجدد فعالیت های اقتصادی که باعث ایجاد اشتغال می شود، مانند در بخش خدمات تمرکز کند.

بیل گیتس به مسابقه فضایی نخواهد پیوست.  او می خواهد در عوض مالاریا و سل را ریشه کن کند
طی دو سال گذشته، دولت‌ها در سراسر جهان بسته‌های محرکی را برای کمک به حمایت از اقتصاد مربوطه خود ارائه کرده‌اند.

سانچز-پارامو خاطرنشان کرد که در حالی که بسیاری از آن زمان تحت «فشار مالی» بر سر میزان هزینه‌هایشان قرار گرفته‌اند، مهم است که برنامه‌های شبکه ایمنی خیلی سریع لغو نشود.

“آنها [should] صبر کنید تا شغل بهبود یابد قبل از اینکه آنها از حمایت درآمدی برخی از این خانوارهای آسیب پذیرتر برداشت کنند.”

زیرا اگر حمایت ها را خیلی سریع تثبیت کنیم و به عقب برگردانیم، ممکن است در واقع شاهد موج دوم افزایش فقر باشیم زیرا اشتغال هنوز وجود ندارد.

بارقه های امید

رویز در بنگلادش روزهای بهتری را سپری می کند.

آنها گفتند که پس از وامی به مبلغ 40000 تاکا (466 دلار)، این زوج یک ون و یک بز خریداری کردند تا زندگی خود را تامین کنند.

پرادیپ روی اکنون با ون خود به عنوان راننده کار می کند و مسافران را با مبلغی معادل حدود 6 دلار در روز حمل می کند. او گفت که این خانواده برنامه ای برای بازگشت به شهر ندارند و اکنون برای خرید یک گاو و مقداری زمین کشاورزی پس انداز می کنند.

در حالی که این دو از لحاظ فنی از فقر خارج شده‌اند، سختی‌های بحران کرونا اثر خود را نشان داده است.

دیپالی روی که احساس گرسنگی در دوران بارداری خود را “دردناک ترین” دوران زندگی خود توصیف کرد، گفت: “اگر به آن دوران فکر کنم یا به یاد بیاورم، قلبم از اشک می ترکد.”

دیپالی و پرادیپ روی سال گذشته مجبور شدند برای کمک به کاهش هزینه ها به روستای خود در بنگلادش نقل مکان کنند.

او افزود: «اما اکنون روزهای بسیار خوبی را سپری می کنیم.» او با بیان اینکه امید به آینده را دوباره به دست آورده است، و آرزو دارد که پسر شش ماهه آنها مدرک فوق لیسانس بگیرد، اضافه کرد.

با این حال، آنها یک یادآوری برای جامعه بین المللی دارند: کسانی را که هنوز پشت سر گذاشته اند را فراموش نکنید.

پرادیپ روی می‌گوید: «افراد زیادی مثل ما هستند که به اعماق زمین سقوط کرده‌اند. “پس اگر در کنار آنها بایستید، آنها نیز می توانند مانند ما به آرامی بلند شوند.”

– Esha Mitra در دهلی نو و Ivana Kottasová در لندن در این گزارش مشارکت داشتند.