قیمت گاز: اروپا از قبل با بحران گاز زمستانی مواجه بود. خطرات حتی بیشتر شد

معاملات آتی گاز طبیعی اروپا در روز سه شنبه تقریباً 18 درصد افزایش یافت و در روز چهارشنبه دوباره افزایش یافت. قیمت عمده فروشی انگلستان نیز افزایش یافت. آنها اکنون در حال بازگشت به سطح رکوردی هستند که در اوایل اکتبر مشاهده شد، زمانی که برخی از کارخانه‌ها در اروپا و بریتانیا تعطیل شدند زیرا فعالیت‌های آن‌ها سودده نبود.

این ناآرامی نشان دهنده عدم اطمینان فزاینده است: با فرا رسیدن هوای سردتر، آیا منطقه می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را برای تامین انرژی ساختمان‌ها و مشاغل و گرم کردن خانه‌ها در میان تقلای جهانی برای سوخت تامین کند؟

نیکوس تسافوس، کارشناس انرژی و ژئوپلیتیک در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن دی سی، گفت: «بازارها به‌طور باورنکردنی آشفته‌اند.» فقدان گواهی‌نامه به این اضطراب می‌افزاید.

تصمیم آلمان برای تایید نکردن نورد استریم 2 فعلاً به دلیل اینکه اپراتور خط لوله در سوئیس مستقر است، به نظر بر اساس یک جنبه فنی قانونی است. اما این اقدام تاریخ شروع جریان گاز را به تاخیر می اندازد – نقطه عطفی که تحلیلگران گفته اند می تواند کمبود انرژی اروپا را کاهش دهد.

استراتژیست‌های گلدمن ساکس در یادداشتی تحقیقاتی نوشتند: «زمان‌بندی شروع لوله اکنون طولانی‌تر از آنچه در ابتدا انتظار داشتیم به نظر می‌رسد.

آنها اکنون پیش‌بینی می‌کنند که جریان گاز در امتداد خط لوله در فوریه سال 2022 آغاز می‌شود، اگرچه برخی تحلیل‌گران فکر می‌کنند که این جریان حتی دیرتر نیز خواهد بود. این بدان معناست که نمی توان روی افزایش عرضه در ماه های آینده حساب کرد، دوره ای که قبلاً چالش برانگیز بود.

کارلوس تورس دیاز، رئیس بازارهای گاز و برق گفت: «نورد استریم 2 خط لوله‌ای است که می‌تواند بازی عرضه در اروپا را تغییر دهد و مقیاس را افزایش دهد، بنابراین تأخیر در استفاده از آن به این معنی است که شرایط فعلی بازار گاز تا زمستان ادامه خواهد داشت». در ریستاد انرژی

اهمیت نورد استریم 2

اتحادیه اروپا حدود 40 درصد از واردات خود را تامین می کند انتظار می‌رود گاز طبیعی روسیه و حتی با انتقال به منابع انرژی پاک‌تر، این وابستگی دست نخورده باقی بماند.

ساخت نورد استریم 2 توسط گازپروم که تحت کنترل دولت روسیه است در سال 2018 آغاز شد و در سپتامبر به پایان رسید. قرار است سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز را مستقیماً از روسیه به اروپا برساند.

این خط لوله همیشه بحث برانگیز بوده است زیرا اوکراین را دور می زند و باعث می شود کشورهایی مانند ایالات متحده هشدار دهند که نفوذ مسکو در منطقه را تقویت خواهد کرد. اما گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که با افزایش قیمت‌های گاز طبیعی در اروپا به دلیل الگوهای آب‌وهوا و افزایش تقاضا به دلیل لغو قرنطینه‌ها، روند تصویب عملیات ممکن است تسریع شود.

جرمی ویر، مدیر عامل شرکت تجارت انرژی ترافیگورا، در کنفرانسی که این هفته توسط فایننشال تایمز برگزار شد، گفت: “ما در حال حاضر به اندازه کافی گاز نداریم، کاملا صادقانه بگویم. ما برای فصل زمستان ذخیره نمی کنیم.” “بنابراین این نگرانی واقعی وجود دارد که اگر زمستان سردی داشته باشیم، ممکن است خاموشی های ناگهانی در اروپا داشته باشیم.”

Tsafos از CSIS گفت: هرگز شفافیت زیادی در مورد اینکه آیا گاز نورد استریم 2 واقعاً می تواند وضعیت را در ماه های آینده کاهش دهد یا خیر وجود ندارد. اما تأخیر در صدور گواهینامه، نگرانی‌هایی را افزایش می‌دهد که روسیه از تعهدات قراردادی خود برای تامین گاز به اروپا در لحظه‌ای دشوار فراتر نخواهد رفت، همانطور که برخی امیدوار بودند.

تسافوس گفت: «ما نسبت به آنچه در زمستان امسال از روسیه بیرون می‌آید، در فضای کمی بی‌اعتمادتر هستیم.

هنینگ گلایستاین از گروه اوراسیا گفت که میزان گازی که از روسیه در زمستان امسال به اروپا می‌آید نباید تحت تأثیر قرار گیرد، اما اذعان داشت که وضعیت همچنان از نظر سیاسی مخاطره‌آمیز است.

او گفت: «با تعلیق روند تصویب نورد استریم 2، رگولاتورهای آلمانی و احتمالاً دولت جدید جدید این کشور نشان می‌دهند که حاضر نیستند در برابر فشار روسیه برای تسریع در تصویب این خط لوله تسلیم شوند.» “این همچنین سیگنال می دهد [to] متحدانش در لهستان، بروکسل و واشنگتن که برلین نسبت به انتقاد آنها از خط لوله ناشنوا نیست.

بعدش چی؟

این توسعه چشم انداز اروپا را در کوتاه مدت بیشتر مخدوش می کند.

کارشناسان، سازمان‌های ضد فقر و فعالان محیط‌زیست هشدار داده‌اند که میلیون‌ها نفر در سراسر اروپا ممکن است نتوانند در زمستان امسال به دلیل جهش قیمت گاز و برق، خانه‌های خود را گرم کنند.

تحقیقات اخیر به رهبری استفان بوزاروفسکی، استاد دانشگاه منچستر و رئیس شبکه تحقیقاتی فقر انرژی Engager، نشان داد که 80 میلیون خانوار در سراسر اروپا در حال تلاش برای گرم نگه داشتن خانه های خود قبل از همه گیری بودند.

افزایش قیمت کنونی می‌تواند اوضاع را بدتر کند، اگرچه دولت‌ها اقداماتی را برای جبران هزینه‌های بالاتر یا محدود کردن افزایش قبوض انجام داده‌اند.

ریستاد انرژی پیش‌بینی می‌کند که تأخیر در نورد استریم 2 حتی می‌تواند بازار انرژی را فراتر از زمستان امسال تحت تأثیر قرار دهد و پیش‌بینی می‌کند که صدور گواهی‌نامه اکنون در اوایل ماه آوریل تکمیل خواهد شد. گروه اوراسیا همچنین بر این باور است که عملیات احتمالاً تا سه ماهه دوم سال 2022 آغاز نخواهد شد.

این باعث طولانی شدن تقلا برای گاز طبیعی مایع می شود که در حال حاضر تقاضای بسیار بالایی دارد.

ریستاد انرژی گفت: «اروپا ممکن است مجبور شود به یک بازار گاز طبیعی مایع در حال حاضر فشرده وابسته باشد، که نشان می‌دهد در صورت ظهور اروپا با ذخیره‌سازی شدیداً تخلیه شده، احتمال افزایش قیمت‌های پایدار در طول نیمه اول سال آینده افزایش می‌یابد.»